Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Som flera nämner verkar Kortedala "klarat" sig tack vare geografin (barriär mot Högsbo i form av höjdskillnad) samt att de allra flesta boende i Bergsjön åker bara förbi och gör det på två hållplatser.
Men jag bodde där ett par år runt 1990. Intrycket där jag bodde var jättebra. Fin blandning av några villor, vanliga 3-våningshus och ett par höghus. Jag var imponerad av att höghusen i Kortedala syntes så lite och av den friska luften. Det var jättelugnt där och en gata som gick in i området så det var bara boende som rörde sig där.
I mina ögon till större delen ett lyckat bostadsområde, MEN...
...torget är för sorgligt och tråkigt. Ett typiskt misslyckat satellittorg med några få affärer. Liknar ganska mycket torget i Guldheden.
På 50-talet byggdes flera sådana torg runtom i Göteborg och många känns öde idag.
Det andra som jag minns från den tiden är att där fanns ett område med hyreshus som såg för jävliga ut. Gråa hus som såg gamla ut redan, slitna som fan i värsta ryssväg. Jag minns inte gatans namn, men det var i den översta norra delen. Tänkte då att fan, ser husen ut sådär kommer det mest bo alkoholister i Kortedala.
Jag gissar att man har rivit de husen och byggt nytt med tanke på att flera här nämner Kortedala i positiva ordalag.
Jo, håller med dig i mångt och mycket här. Har aldrig bott i Kortedala, men min fru bodde där ett kort tag för 30 år sen, och hon har inget direkt negativt att säga om området, hon bodde i ett trevåningshus, jag minns inte på vilken gata. Skälet att hon bara bodde där kort var att det var det låg dumt till för hennes arbete på den tiden.
Det där gråa långa husen du beskriver är sannolikt Beväringsgatan. Vet att det förr bott en hel del äldre i de husen. De där husen har fått ny fasad vill jag minnas och har rustats upp. Har för mig att de ändå då var ett helt okej klientel i de huseb. Jag har varit inne i dem även om det är typ 25 år sen. Idag vet jag inte vad det är för folk som bor där.
Men Kortedala Torg är ett sorgligt kapitel och har alltid varit. För 25 år sen låg det ett systembolag där också och det var då ett tillhåll för diverse alkisar och pundare. Citytorget är ju också ett eländigt kapitel med någon riktig sunkkrog.
Torget i Guldheden upplever jag som bättre, Dr Fries Torg. Visst är det rätt dött. men de har en Hemköp ett gym, någon blatteservicebutik, någon restaurang. Men nu är det ju lite annan demografi där än uppe i Kortedala.
Jag körde bland annat både buss och färdtjänst på 90 talet och en bit in på 2000 talet och jag vill minnas att Kortedala var lite som Rannebergen i sin befolkning, massvis med finnar som jobbade på SKF och Volvo. De bor väl knappas kvar idag och många har nog dött av. Rannebergen är befolkningsmässigt ett riktigt sorgligt kapitel, från massa hyfsat skötsamma arbetande finnar på 90 talet till mängder av äckliga odugliga somalier idag.