• 1
  • 2
2014-01-01, 22:43
Medlem
Hej!

För några dagar sedan undrade en bekant om hon kunde få skjuts av mig. Jag själv är 20 år och hon är under 18. Hon bor med sin pappa ungefär 1,5 mil utanför samhället. Jag har ingen aning om varför hon ska in till samhället, men jag ställer upp att skjutsa ändå. Jag hämtar upp henne, släpper av henne dit hon ska och åker hem.

Kl 03:30 väcker telefonen mig och det är en gemensam bekant till oss som ringer. De har tydligen varit på fest och den bekanta jag skjutsade har fått sig en "gnutta" för mycket alkohol. Som den gentleman jag är ställer jag upp att skjutsa hem henne. Väl där ser jag att hon inte kan gå själv. Hon får hjälp utav två vänner till henne att kliva in i bilen. Jag kör därifrån men märker snabbt att om jag fortsätter kör kommer hon ha spytt ner min bil innan jag hinner fram. Jag ställer mig på en parkering ca. 4-500 meter från stället jag plockade upp henne på. Väl där öppnar hon dörren och ser ut att ska spy. Istället ramlar hon ur bilen och somnar i snön. Jag ringer vår gemensamme vän. Hon kommer dit med två vänner och vi hjälps åt att lyfta in henne i bilen igen, då jag är rätt tanig och förmodligen inte skulle klara av det själv.

Vi bestämmer oss för att köra henne till akuten, då ingen av oss vet hur mycket hon fått i sig. Väl där tar sjukhuspersonalen hand om henne. Jag åker hem, går och lägger mig och tänker inte mer på det.

Några dagar senare får jag reda på att hennes pappa har polisanmält mig för langning. Varför vet jag ej. Jag har aldrig köpt ut alkohol till henne och det enda jag gjorde var att skjutsa henne först till festen, sen därifrån till sjukan.

Då är min fråga: Hur mycket bevis behövs för att man ska åka dit för langning? Måste man bli tagen på bar gärning eller kan man i efterhand bli dömd för det, trots att det inte finns några bevis för det? Jag har ingen aning vem som skaffade alkohol till henne, men det var iallafall inte jag. Vad kan straffet bli för detta, om jag skulle fällas för det?

Ursäkta att det blev en lång text, kände mig lite benägen att skriva av mig också.
Citera
2014-01-01, 22:47
Medlem
Hur ska dom bevisa att du har langat när du inte gjort det?

Det är de som ska bevisa att du är skyldig. Inte du som ska bevisa att du är oskyldig.

Du behöver inte oroa dig. Bara säga till hennes pappa att han ska tacka dig för att hon inte däckade ensam i en snöhög.
Citera
2014-01-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redzorizer91
Hur ska dom bevisa att du har langat när du inte gjort det?

Det är de som ska bevisa att du är skyldig. Inte du som ska bevisa att du är oskyldig.

Du behöver inte oroa dig. Bara säga till hennes pappa att han ska tacka dig för att hon inte däckade ensam i en snöhög.
Vem är det som dömer i sådana här fall? Jag är väldigt dåligt insatt i sådant här, då jag aldrig blivit polisanmäld för något tidigare. Närmsta stad ligger 10 mil bort, kommer jag behöva köra dit eller kommer rättegången ske i den lokala polisstationen? Vilka kommer vara närvarande på rättegången, är det bara jag och den som anmälde eller kommer även dottern jag skjutsade närvara? Kommer vännerna som hjälpte mig att ta henne till akuten också behöva närvara?
Citera
2014-01-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genduplicerad
Vem är det som dömer i sådana här fall? Jag är väldigt dåligt insatt i sådant här, då jag aldrig blivit polisanmäld för något tidigare. Närmsta stad ligger 10 mil bort, kommer jag behöva köra dit eller kommer rättegången ske i den lokala polisstationen? Vilka kommer vara närvarande på rättegången, är det bara jag och den som anmälde eller kommer även dottern jag skjutsade närvara? Kommer vännerna som hjälpte mig att ta henne till akuten också behöva närvara?

Lugna puckar nu. Du kan ju börja med att avvakta och se om polisen ens vill prata med dig om saken. Om så är fallet kan du enkelt berätta vad som hänt, och därefter kommer en eventuell förundersökning säkerligen läggas ner.
Citera
2014-01-01, 23:22
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genduplicerad

Om du är ärlig i det du beskriver kan du vara lugn.

Rättegångar i dylika ärenden hålls i Tingsrätten, men till en eventuell rättegång tar det LÅNG tid.

Först ska polisen med utsedd åklagare ta ställning till om det går att driva denna fråga vidare. Därefter finns två alternativ: polisutredningen läggs ner eller så inleds en förundersökning. Det kan dock, i båda fallen, bli så att du kallas till förhör på närmsta polisstation. Där berättar du helt enkelt hur allt gick till, och du, erkänn aldrig något du inte har gjort ifall de pressar dig. Men, som sagt, du kan känna dig rätt säker.
Citera
2014-01-01, 23:29
Medlem
Tack ni som svarat, känner mig rätt lugn nu. Som sagt, är väldigt dåligt insatt i rättsfrågor, men nu har jag iallafall en hum om hur det fungerar.
Citera
2014-01-02, 01:18
Medlem
Vindens avatar
Tjejen kommer väl intyga att du inte langat? Problem solved :-)
Citera
2014-01-02, 01:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Tjejen kommer väl intyga att du inte langat? Problem solved :-)

Det skall man verkligen inte räkna med. Hon kan mycket väl bli hårt pressad av sina föräldrar till att ange langaren och av någon anledning kanske hon inte vill hänga ut den riktiga langare (det kanske var hennes pojkvän?) och då hänger ut TS istället. I den här tråden bör vi räkna med att tjejen kommer att vittna mot TS.

Bäst vore självklart om TS kan prata med hennes pappa, men pappan låter dessvärre som en oresonlig person som i ren panik anmäler allt och alla.
Citera
2014-01-02, 12:25
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det skall man verkligen inte räkna med. Hon kan mycket väl bli hårt pressad av sina föräldrar till att ange langaren och av någon anledning kanske hon inte vill hänga ut den riktiga langare (det kanske var hennes pojkvän?) och då hänger ut TS istället. I den här tråden bör vi räkna med att tjejen kommer att vittna mot TS.

Bäst vore självklart om TS kan prata med hennes pappa, men pappan låter dessvärre som en oresonlig person som i ren panik anmäler allt och alla.

Det är lite väl magstark att räkna med att hon begår mened för att behaga sin far. Jag håller med om att TS borde prata med fadern. Det borde gå att lösa. Hon är ju i alla fall myndig.
Citera
2014-01-02, 17:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Det är lite väl magstark att räkna med att hon begår mened för att behaga sin far. Jag håller med om att TS borde prata med fadern. Det borde gå att lösa. Hon är ju i alla fall myndig.

Vad är syftet med att prata med fadern?

Det är lätt hänt att TS hetsar upp sig vid en sådan kontakt, då kan det, med lite fantasi från pappans sida tolkas som övergrepp i rättssak. Samma sak gäller om TS kontaktar flickan.
Senast redigerad av trottwell 2014-01-02 kl. 17:14.
Citera
2014-01-02, 19:13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad är syftet med att prata med fadern?

Det är lätt hänt att TS hetsar upp sig vid en sådan kontakt, då kan det, med lite fantasi från pappans sida tolkas som övergrepp i rättssak. Samma sak gäller om TS kontaktar flickan.

Jag förutsätter så klart att TS inte är så dum att han hetsar upp sig. Övergrepp i rättssak blir det inte om inte TS hotar eller använder våld, utan om han tex bara skriver ihop ett snällt och välforumelerat mail (så har TS skriftligt bevis på vad hans kommunikation med fadern har omfattat för att gardera sig) till fadern där han förklarar vad som hände så kommer fadern, om han har lite vett, att säga att han hade missförstått vilken person det rörde sig om så att TS slipper åtal (dra tillbaka anmälan går ju dessvärre inte)
Citera
2014-01-02, 22:31
Medlem
Bergakungens avatar
Låt oss börja med att avvakta om det blir något polisförhör i saken. Att ryktet går att pappan anmält TS är ju en sak, en annan är att pappan polisanmält att någon har langat till hans dotter är något annat. På förfrågan kan pappan naturligtvis nämna nam, men utan ytterligare bevisning (till exempel dotterns påståenden) kommer man inte så långt. Att hon snarare "inte minns" än begår brott (inte mened, utan falsk tillvitelse) känns litet långsökt.

Antingen ser polisen saken som en anmälan som avfärdas direkt, eller så kommer de att vilja öra TS.

Om polisen hör TS kommer TS att berätta hela historien, inklusive lämnandet (hygglo!) och hämtandet (dubbelhygglo!). Att TS sedan bedömde fyllan som så seriös att det inte bara var att dumpa fyllot på pappans förstutrapp och sedan sticka är seriöst så det räcker och blir över.

Då kommer polisen antingen att tro på den historien, varvid det hela stannar där, eller så kommer man att förhöra vidare. Det är här man möjligen kan fundera en smula på vad den unga damen kommer att säga när det handlar om hur hon fått spriten. Vad pappan har att säga bryr man sig inte så mycket om. Att TS namn kan ha nämnts i sammanhanget förklaras ju enklast med skjutsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in