Citat:
Ursprungligen postat av
workergirl
Alla bilder från min digitalkamera som togs igår på nyår är helt plötsligt borta.
Fota inte mer!
Den kameran har löstagbart minneskort va? SD-kort?
Är din dator utrustad med en SD-kort-läsare?
Det bästa är nog att inte använda kameran alls, och någon sladd som det kan vara fel på, utan prova att sätta SD-kortet direkt i datorn, om du kan.
Om du gör detta, och får någon
fråga om du vill formatera om,
svara nej, och ge upp tillfälligt i alla fall.
Eventuellt fungerar kortet bara det sitter direkt i datorn. I de flesta system brukar det dyka upp en symbol som liknar ett minneskort, antingen på datorns skrivbord, eller på ett ställe som kallas "Datorn" eller "Den här datorn". Om du (dubbel)klickar på minneskortet och hittar en mapp som heter DCIM. Leta i den. Med lite tur hittar du bilderna där.
Om inte, är det dags att prova "recoveryprogram" som redan föreslagits. Jag önskar jag hade tips på vilket du ska prova... som fungerar, och som inte är ett malware (typ virussmittat). Det kanske dyker upp bra tips, med länkar, här så småningom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Daahman
Prova med ett recoverprogram som återställer borttaget sålänge de inte är överskrivet.
Om ett "recoveryprogram" används, så är det en sak som är
jätteviktig. Och det är att aldrig återställa bilderna på plats, på minneskortet.
Se till att programmet låter dig
välja en plats på din dator (tex på ditt skrivbord, dina dokument eller dina bilder), där evenetuellt räddade bilder återställs. Annars riskerar återställningen av en bild att skriva över "spår" av en annan bild.