Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-01, 20:27
  #1
Medlem
Thinkingagains avatar
Tänkte att det vore bra att starta en sådan här tråd (har inte sett någon tidigare). Känner att det är bra att sätta ut dem i ljuset för vad de är (de som fortfarande tillåts ha en verksamhet).

Vet ni inte vad ett pyramidspel är kan ni kolla in denna tråd. Remloff beskriver det där ganska utförligt och enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Det klassiska pyramidspelet förekommer knappast längre och är givetvis olagligt. Principen är att du satsar pengar för framtida utdelning, som kommer att genereras dig av de som du rekryterar under dig av nedstigande led. Som ett kedjebrev.

Bengan startar ett pyramidspel 1 pers
Bengan rekryterar fyra nya spelare som betalar till honom 5 pers (inkl Bengan)
Dessa fyra rekryterar fyra till vardera 17 pers (inkl Bengan)
För att dessa sexton nu ska tjäna pengar behöver de 16x 4 65 pers (inkl Bengan)

Bengan får stålar av samtliga medan de lägst stående i pyramiden blir lottlösa, om de inte lyckas rekrytera fyra nya vardera. Antalet nyrekryteringar som krävs för att inte pyramiden ska rasa som ett korthus växer och växer för varje led. De högst upp som kom in tidigt i spelet blir givetvis inte lottlösa, men de i pyramidens bas kan känna sig blåsta på sina 100 euro.

Att det inte är ett hållbart system kan illustras genom följande: Ponera att det behövs fem nyrekryteringar per representant i spelet i stället för fyra. Då tar jordens befolkning slut efter 13 downlines. Om det är tre personer som måste rekryteras, tar befolkningen slut efter 20.


Alla MLM företag (multi-levelmarketing, nätverksförsäljning) är byggda enligt samma princip, men klarar lagens långa arm genom att tillhandahålla en produkt.

Bengan startar en låda som säljer juice. Han skaffar sig ett team under sig av representanter som säljer samma juice. Säg 4 för att göra det enkelt. Nu säljer fem pers samma juice. De fyra betalar av sina vinster på juicen till Bengan. De rekryterar fyra vardera till som också säljer samma juice och som betalar till de första fyra, liksom till Bengan. Nu är det totalt 17. Nu rekryterar de fyra vardera och 65 pers springer runt och säljer samma juice. Alla betalar av sina förtjänster uppåt.
Efter ett par downlines till i pyramiden händer något. Efterfrågan på juicen i förhållande till utbudet är nu i botten. Produkten förlorar sitt värde, och istället blir det rekryteringen av nya deltagare som blir primärt för att hålla pyramiden i gång.

Det finns vissa varningssignaler man bör ha i åtanke:
1. Produktens pris är i princip alltid högre än jämbördiga produkter som säljs i dagligvaruhandeln på en konkurrensutsatt marknad.
2. Pyramidförsäljningar driver priser uppåt och åsidosätter marknadslagar.
3. Uppmanas man att rekrytera folk som konkurrerar med dig, är det en pyramidstruktur.
4. Ju krångligare det är att sätta sig in i ersättningssystemet, desto högre bör varningsklockorna ringa.
5. Om det låter för bra för att vara sant, är det det.
Ta 30 minuter och pallra dig igenom filmen längst ned. Den första minuten är snurrig, ha tålamod.


Själv kan jag börja med att bidra med Nu Skin. Var en gammal vän jag träffade på stan som försökte rekrytera mig, hans sätt att närma sig mig var nästan sektliknande och otroligt obehagligt. Gick dock inte på lurendrejeriet utan sade bara upp kontakten med honom efter att han tjatat på mig i flera dagar.
Citera
2014-01-01, 20:35
  #2
Medlem
mrnitrouss avatar
Postkodlotteriet!

Scientologerna!
Citera
2014-01-01, 20:46
  #3
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Postkodlotteriet!

Scientologerna!
Postkodlotteriet har jag ingen aning om, men Scientologerna kan väl ändå inte definieras som ett pyramidspel utan snarare en sekt? De ruinerar en, manipulerar en och tar över ens liv, men tror inte att de har en pyramidspelsliknande struktur. Sekter och pyramidspelsföretag har visserligen en hel likheter.
Citera
2014-01-01, 22:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Postkodlotteriet!

Scientologerna!

Lotteri kan knappast räknas som pyramidspel. Om det är något speciellt med postkodslotteriet så får du utveckla!

Vemma Verve energidryck är ett typiskt pyramidsspel/mlm-företag. En vän försökte övertala mig att börja sälja dessa drycker, jag tackade nej men han fortsatte att försöka övertala. Det är det som är det värsta med mlm, försäljaren riktar sig alltid till vänner och familj som antingen köper för att stötta honom eller för att de tycker synd om honom. Väljer de att inte köpa så kan ofta försäljaren ta det personligt, han har ju blivit övertygad om att det var en fantastisk ide att bli en mlm-försäljare och att det kommer leda till både framgångar och rikedomar. Minsta lilla kritik mot produkten skulle kunna förstöra hans dröm, vilket leder till att han vänder taggarna utåt och agerar aggresivt så att han slipper höra kritik. En typ av försvarsmekanism alltså.

http://www.vemma.se/verve-energy-drink.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Vemma
Citera
2014-01-01, 22:26
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Denna tråd tar upp ett exempel. (FB) Lyoness - Scam och pyramidspel?
Citera
2014-01-01, 22:54
  #6
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Denna tråd tar upp ett exempel. (FB) Lyoness - Scam och pyramidspel?
Ja, men den fokuserar ju på ett specifikt pyramidspelsföretag. Här vill jag höra så många som möjligt, men Lyoness och amway är ju två till då.
Citera
2014-01-01, 23:00
  #7
Medlem
pyramidspelsföretag

WGI -World Games Incorporated

ACN - Telefoni

Exe - sparande med mycket god avkastning och möjlighet till en livslång arbetsfri inkomst.

Haha är det NÅN som går på det här längre !!!!



Belöningssystemen i pyramidspelsföretag är utformade så att det är mer lönsamt att värva nya medarbetare än att sälja/producera produkter/tjänster.
Citera
2014-01-01, 23:33
  #8
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
ACN - Telefoni
Vad vet du om detta företag?
Citera
2014-01-01, 23:36
  #9
Medlem
Jonas2008s avatar
Spinglo - Synkronice

Trig.com
Citera
2014-01-02, 00:35
  #10
Medlem
Remloffs avatar
Utöver dem som nämnts; (scientologerna är förvisso en sekt och postkodlotteriet korkat men platsar inte här)

Kyäni
Herbalife
XanGo
Zinzino
World Ventures
Xocai
Fitline
Infinity Dry Wash
Wenyard (klassiskt pyramidspel)
Mary Key (på gränsen, produkten har naturlig efterfrågan)
Tupperware (på gränsen, produkten har naturlig efterfrågan)

Vill lägga till en punkt på hur man kan avslöja dem: inkomstfördelningen. Är det mindre än 2 procent som drar in den stora inkomsten och den stora massan snittar v äxelpengar eller 0, har du en pyramid.

Och en sak till: sektmötena med mässandet om hur reps ska bli snuskigt rika och att rätt tid att hoppa på skiten är NU.
__________________
Senast redigerad av Remloff 2014-01-02 kl. 00:47.
Citera
2014-01-02, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Vad vet du om detta företag?

Ingenting direkt - annat än att en gammal bekant för länge sedan försökte få med mig i det. Man skulle sälja telefonabonnemang och tjäna en massa stålar (såklart) sedan när man värvat en massa nya telefonkunder som var supernöjda med abonnemanget som försäljare så skulle man kunna luta sig tillbaks och bara se stålarna ramla in.

Lät som ett klassiskt MLM för mig så jag tackade vänligt men bestämt nej.

Har ingen aning om hur det gick för den killen faktiskt, bor inte i samma stad.



Rent generellt om alla sådana här bolag.

Säkert så att många har svårt för att se sina bekanta i ögonen då många gör det stora misstaget att sälja till sina vänner och bekanta. När det sedan visar sig att allt inte var så bra då står de där med skammen med familj/bekanta som känner sig lurade osv.
Citera
2017-08-19, 13:59
  #12
Medlem
urverksapelsins avatar
Flavon

Efter att ha gått igenom deras hemsida är jag helt säker. Det här kan inte vara produktbaserat. Små syltburkar som man äter en knivsudd av varje morgon. Hela hemsidan handlar bara om glada människor som är så lyckliga över att de gått med i Flavonklubben. Massor med start som familjeföretag i Ungern etc. Men mest om hur bra det är att vara försäljare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback