Utan själ så saknas ju all förmåga av att se sig själv objektivt, självbilden är totalt falsk. Genom att en sån person motbevisas på sin verklighets- eller självuppfattning, så kanske de får en tillfällig realisation där de ser sig själv från ett verkligare perspektiv. Koncentrerar de och kommer ihåg denna upplevelse istället för att förneka den, så växer väl medvetandet.
Det är ju så personlig utveckling har hänt för mig i varefall.
Citat:
Ursprungligen postat av
DataN
En psykologisk fråga jag har är om självet. Antag att en person aldrig haft nära vänner och ett riktigt socialt umgänge. Antag att personen har alltid behövt att anpassa sig till en viss grupp och ofta bytat grupper med olika kulturella mönster.
Personen ifråga har inget själv och anpassar sig till den rådande sociala sittuationen. Hur hjälper man en sådan person att hitta sitt Jag?
Jag har själv varit en sådan person. Det förändrades bara genom att en händelse bevisade hur falsk uppfattning jag hade av verkligheten. Det var som att någon tände en lampa på mitt ego för mig. Jag kunde se hur lite jag såg. Det är en realisation man ofta måste tvingas till, men jag har haft en liknande händelse för inte så länge sedan där jag fick en total egodöd efter att haft insett hur min självbild inte stämde överens med mina gärningar.