2014-01-01, 17:19
Medlem
Sweegones avatar
Jag undrar om dessa tavlor har någon stil, något speciellt namn ?
Hur kan man se om den är original eller kopia ?

http://imgur.com/zgFSK4z
http://imgur.com/hyqgVkS
http://imgur.com/CJakFWr

Och vad har de för värde egentligen ? förutsatt att de är "falska" ?
Citera
2014-01-01, 20:11
Medlem
Lost-Highways avatar
Menar du att de är kopior på något kändare verk eller vad menar du med "falska"?
Citera
2014-01-01, 22:41
Medlem
Sweegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Menar du att de är kopior på något kändare verk eller vad menar du med "falska"?

Ja precis, eller de behöver inte vara falska, de kan vara äkta men okända..
Vad är de värda då ungefär?
Citera
2014-01-01, 23:29
Medlem
Tolvans avatar
Tavla nummer två är en del av en tavla målad av Jean-Honoré Fragonard, tavlan heter The Swing/Gungan. En mycket känd tavla från 1700-talet.
Citera
2014-01-02, 01:59
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Tavla nummer två är en del av en tavla målad av Jean-Honoré Fragonard, tavlan heter The Swing/Gungan. En mycket känd tavla från 1700-talet.

Då är nog sannolikheten för att de andra två inte heller är orginalverk (eller rättare sagt, originalmotiv) rätt stor.

Jag skulle inte tro att de är värda särskilt mycket. Det är min högt amatörmässiga gissning. Och jag skulle inte heller tro att inramade broderitavlor är särskilt populära -- kan nog bli svårt att sälja.

Om du frågar mig så ser de gräsliga ut.
Citera
2014-01-02, 10:22
Medlem
Det heter GOBELÄNGER, och för det mesta handlar det om maskinvävda gobelänger som är kopior av kända målningar (som ovan). Dessa var i ropet runt mitten och före mitten av 1900-talet. På 30-talet t ex var det nog väldigt häftigt med en maskinvävd gobeläng på väggen. Men nu är dessa mer eller mindre stendöda - ett dekorativt bruksvärde finns ju alltid, men marknaden är pytteliten. Vill man veta värde etc, ska man ta ett snack med en större auktionsfirma (t ex SAV) men plöj inte ner alltför yviga förväntningar i dylika.
Men det finns också gamla original, handvävda i gobelängteknik som är skitdyra, ofta stora och tillverkade i Bryssel (tror jag) under barock- och rokokotid.
Citera
2014-01-02, 17:20
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det heter GOBELÄNGER, och för det mesta handlar det om maskinvävda gobelänger som är kopior av kända målningar (som ovan). Dessa var i ropet runt mitten och före mitten av 1900-talet. På 30-talet t ex var det nog väldigt häftigt med en maskinvävd gobeläng på väggen. Men nu är dessa mer eller mindre stendöda - ett dekorativt bruksvärde finns ju alltid, men marknaden är pytteliten. Vill man veta värde etc, ska man ta ett snack med en större auktionsfirma (t ex SAV) men plöj inte ner alltför yviga förväntningar i dylika.
Men det finns också gamla original, handvävda i gobelängteknik som är skitdyra, ofta stora och tillverkade i Bryssel (tror jag) under barock- och rokokotid.

Brukar gobelänger vara inramade eller är det något otyg som har skett här?

Har aldrig stött på inramade gobelänger tidigare.
Citera
2014-01-02, 18:11
Medlem
Brukar och brukar. Nej, det är inte så vanligt, men det händer ibland. Om man stöter på en inramad få man säga inramad gobeläng, eller tavla i vävd textilteknik - eller nånting ännu bättre.

Gobelänger kan vara mer eller mindre stora, de gamla från ursprungliga brukstiden kunde vara flera meter gånger flera meter stora och upphängda på ett slags trästomme påminnande om en ram. Under 1900-talet då ca 1 gånger 2 meter stora gobelänger förekom vanligt, kunde de vara upphängda på en trälist i överkanten.

Detta handlar ju om ett dekorobjekt och inte "konst" i egentlig bemärkelse.
Citera
2014-01-03, 00:56
Medlem
Sweegones avatar
HgF, tack för dina svar, du verkar vara kunnig på detta !
Den långa är lite mer än 1 meter i längd, om det inte syns på bilden..

Jag provade att lägga ut en annons på en random-facebook sida och fick ett seriöst bud på 500kr för alla 3 och en som jag tror är oseriös på 3500kr.
Man vill ju liksom inte sälja för 500 och sedan efter en vecka se de på antikrundan vara värda hundratusentals kronor hehe
Så vad skall man göra ? tänkte blocket och inte skriva något pris utan "högsta budet".
Förresten ska testa att söka på blocket efter sådana.

Men helt ärligt tycker jag de är fina och lyxiga, har dock inte plats att hänga hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in