• 4
  • 5
2014-01-04, 14:27
Medlem
Nekrojudass avatar
Jag befann mig i närheten av Medborgarplatsen på nyårsdagen och fick höra bråket av en bekant som bevittnat det hela. Enligt honom rörde det sig om ett 20-tal "afrikaner" som slogs sinsemellan och det förkommit en eller flera knivskärningar. Jag hörde efter med en annan person som arbetar vid Medis, men han hade precis missat spektaklet. En kollega till honom hade däremot sett alltihop och jag fick i stort sett samma information sammanfattad för mig som från det första vittnet. Den enda skillnaden var att de inblandade den här gången identifierades som etiopier.
Citera
2014-01-04, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrojudas
Jag befann mig i närheten av Medborgarplatsen på nyårsdagen och fick höra bråket av en bekant som bevittnat det hela. Enligt honom rörde det sig om ett 20-tal "afrikaner" som slogs sinsemellan och det förkommit en eller flera knivskärningar. Jag hörde efter med en annan person som arbetar vid Medis, men han hade precis missat spektaklet. En kollega till honom hade däremot sett alltihop och jag fick i stort sett samma information sammanfattad för mig som från det första vittnet. Den enda skillnaden var att de inblandade den här gången identifierades som etiopier.

Afrikaner som i zoomalier eller blånegrer?

Edit,
Glömde läsa det sista.
Citera
2014-01-04, 16:26
Medlem
Hur fan kommer det sig att ingen sett har detta och filmat? Mobilen åker ju fram vid första bästa foto/videotilfälle annars så varför inte vid negerslagsmål?
Citera
2014-01-05, 14:02
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:

Ren nyfikenhet, du behöver inte svara, men dina källor, snackar vi väktare eller dylikt?
Intressant; jag har alltid betraktat just etiopier som en förhållandevis civiliserad grupp negrer. Mestadels ortodoxt kristna och allt. Nåja, men upphör aldrig att förvånas.
Citera
2014-01-05, 14:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Ren nyfikenhet, du behöver inte svara, men dina källor, snackar vi väktare eller dylikt?
Intressant; jag har alltid betraktat just etiopier som en förhållandevis civiliserad grupp negrer. Mestadels ortodoxt kristna och allt. Nåja, men upphör aldrig att förvånas.
De gick rätt hårt åt mot somalierna när de var i krig under 70/80 talet, bla. var ryssarna ( etiopiernas allierade och instruktörer) bekymrade över att etiopierna vägrade ta fångar utan sköt de somalier de fick tag på under striderna.
Citera
2014-01-05, 14:41
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
De gick rätt hårt åt mot somalierna när de var i krig under 70/80 talet, bla. var ryssarna ( etiopiernas allierade och instruktörer) bekymrade över att etiopierna vägrade ta fångar utan sköt de somalier de fick tag på under striderna.

Hah, vem ser detta som ett problem? Finns ju inte så jäkla mycket att ha en somalier till.
Nåja, det var i alla fall en intressant konfliktgrund mellan invandrare som jag inte kände till. (Eller, att invandrare avskyr somalier visste jag ju).
Citera
2014-01-05, 16:54
Medlem
Nekrojudass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower

Källa nummer ett är inte väktare, det är däremot källa nummer två. Kommer inte ihåg om det var från en polis eller en annan väktare han sa sig ha fått informationen om att det skulle vara etiopier, så jag skrev bara kollega.

Jag är inte säker på om det med etiopier menades folk från Etiopien, eller om det kan ha syftats på kristna eritreaner eller dylikt. Jag har inte råkoll på hur statistiken ser ut för de nationaliteterna i landet, men vi har väldigt många eritreaner i Sverige och de tillhör ofta samma folkgrupp som etiopierna. Jag känner en och annan rikitigt bra människa från Eritrea, men så har vi också många nyanlända som kan vara mer åt det problematiska hållet. Kanske har bråket att göra med konflikt mellan folk som stöder, respektive är motståndare till regimen i sitt hemland? Rena spekulationer förvisso. Det är svårt att veta säkert.
Citera
2014-01-05, 22:02
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det som verkligen talar emot att det skulle handla om högerextremister är ju det faktum att det är totalt knäpptyst i media. Jag håller således den teorin för helt utesluten.

Javisst, det är helt uteslutet. Men som flera påpekat, mycket märkligt att ingen har en kamera till hands för att kunna lägga ut slagsmålen på t ex Flashback. Dom verkar ju rätt ofta förekommande.

Just nu känns det afrikanska spåret(eritreaner och etiopier) hetast. Men låt oss få bilderna...
Citera
2014-01-06, 00:38
Medlem
Citat:
Källa nummer ett är inte väktare, det är däremot källa nummer två. Kommer inte ihåg om det var från en polis eller en annan väktare han sa sig ha fått informationen om att det skulle vara etiopier, så jag skrev bara kollega.

Jag är inte säker på om det med etiopier menades folk från Etiopien, eller om det kan ha syftats på kristna eritreaner eller dylikt. Jag har inte råkoll på hur statistiken ser ut för de nationaliteterna i landet, men vi har väldigt många eritreaner i Sverige och de tillhör ofta samma folkgrupp som etiopierna. Jag känner en och annan rikitigt bra människa från Eritrea, men så har vi också många nyanlända som kan vara mer åt det problematiska hållet. Kanske har bråket att göra med konflikt mellan folk som stöder, respektive är motståndare till regimen i sitt hemland? Rena spekulationer förvisso. Det är svårt att veta säkert.
Två stora grupper eritreaner slogs hejvilt med varandra i slutet av sommaren nere i Göteborg, då precis som nu så bidde det bara en liten notis och sen lades locket på.

Tråd om den notisen:
(FB) 50 personer i slagsmål på politiskt möte
Citera
2014-01-06, 22:58
Medlem
Europes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Två stora grupper eritreaner slogs hejvilt med varandra i slutet av sommaren nere i Göteborg, då precis som nu så bidde det bara en liten notis och sen lades locket på.

Tråd om den notisen:
(FB) 50 personer i slagsmål på politiskt möte

Om det var eritrianer, så kan det handla om politiska motsättningar. Tidigare år anlades flera bränder simultant i regimvänliga eritrianers lokaler runt om i Stockholm. Tråd om det:

https://www.flashback.org/t2089278

I övrigt delar jag erfarenheten av att eritrianer inte brukar få random tokspel som många andra sorters negrer kan få. För övrigt är det noterbart att många eritrianer jag känner till (och varav flera har gett intryck av att vara relativt vettiga) har jag träffat på arbetsplatser, alternativt genom att andra har dem som arbetskamrater, så uppenbarligen finns det gott om eritrianer som arbetar (åtminstone av de som kom hit tidigare). Av samma anledning känner jag inte till några somalier, d.v.s. än så länge har jag inte stött på någon i arbetslivet. Däremot brukar mig veterligen inte eritrianer och etiopier komma hit i familjer och klaner som omfattar många tiotals människor, så om det är frågan om eritrianer/etiopier, så lär det snarare handla om politik än de klankrig som nuförtiden bryter ut med jämna mellanrum runt om i Sverige bland vissa etniska grupper.
Senast redigerad av Europe 2014-01-06 kl. 23:03.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in