2013-12-31, 13:40
Medlem
Okej , jag har "råkat" aktiverat lösenord på BIOS inställningar så varje gång jag startar datorn måste jag skriva in denna koden , väldigt dumt av mig men nu undrar jag om det finns nån möjlighet att ta bort detta lösenord? Sitter på en stationär dator
Citera
2013-12-31, 13:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Provat att tagit bort batteriet som sitter på moderkortet?
Citera
2013-12-31, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provat att tagit bort batteriet som sitter på moderkortet?
Nej , och aldrig gjort det innan tips?
Citera
2013-12-31, 13:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppaduppa
Nej , och aldrig gjort det innan tips?

Snabb sökning och finner bl.a detta -> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...name=c01894255

Studerar videon som finns på länken.
Citera
2013-12-31, 13:51
Medlem
Citat:
Snabb sökning och finner bl.a detta -> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...name=c01894255

Studerar videon som finns på länken.
Ja nu fattar jag lite mer , men ska man sätta in ett helt nytt batteri? och måste de vara "2032" ?
Citera
2013-12-31, 13:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja nu fattar jag lite mer , men ska man sätta in ett helt nytt batteri? och måste de vara "2032" ?

Lossa batteriet och har det ute en stund. Monterar tillbaka batteriet igen och startar igång datorn. Se om du nu slipper inloggningen.

Om det upprepas igen så får man tar till andra metoder. Men börjar först med batteriet.
Citera
2013-12-31, 14:07
Medlem
Citat:
Okej , jag har "råkat" aktiverat lösenord på BIOS inställningar så varje gång jag startar datorn måste jag skriva in denna koden , väldigt dumt av mig men nu undrar jag om det finns nån möjlighet att ta bort detta lösenord? Sitter på en stationär dator

Om du vet vad lösenordet är, är det bara att smacka upp BIOS-inställningarna vid uppstart och avaktivera det.
Citera
2016-01-04, 09:13
Bannlyst
Citat:
Lossa batteriet och har det ute en stund. Monterar tillbaka batteriet igen och startar igång datorn. Se om du nu slipper inloggningen.

Om det upprepas igen så får man tar till andra metoder. Men börjar först med batteriet.
Kan man då säga med andra ord att Bios lösenord är ganska enkla att komma förbi om en it tekniker vill komma in i ens dator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in