2013-12-31, 06:39
Medlem
Alibabassons avatar
Som runriken lyder; vilken summa pengar i månaden anses som låginkomsttagare? Nu syftas tråden på de som arbetar och får lön och jag efterfrågar inte vilket yrke utan summa pengar i månaden efterskatt som man får i handen?
Citera
2013-12-31, 06:45
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Som runriken lyder; vilken summa pengar i månaden anses som låginkomsttagare? Nu syftas tråden på de som arbetar och får lön och jag efterfrågar inte vilket yrke utan summa pengar i månaden efterskatt som man får i handen?

~ 10,000 efter skatt.. Typ, beror lite på vad för yrke , samt hur många timmar i månaden
Citera
2013-12-31, 07:46
Medlem
ManJuices avatar
Man kan väl säga att allt mellan minimumlön och 27 bruttolön kan anses vara låginkomsttagare.

Mellan 30-50k brutto kan jämföras som att tillhöra medelklass - till övre medelklass. Och från 60k uppåt borde nog kunna klassas som höginkomsttagare.
Citera
2013-12-31, 07:55
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Man kan väl säga att allt mellan minimumlön och 27 bruttolön kan anses vara låginkomsttagare.

Mellan 30-50k brutto kan jämföras som att tillhöra medelklass - till övre medelklass. Och från 60k uppåt borde nog kunna klassas som höginkomsttagare.

Så en medellöntagare är låginkomsttagare? Nja.

Någonstans runt 17-18 och nedåt bör anses vara låginkomsttagare.
Citera
2013-12-31, 10:26
Medlem
20 och neråt (synd att Sverige betalar mer för sopgubbar än akademiskt utbildade lärare)
Citera
2013-12-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Så en medellöntagare är låginkomsttagare? Nja.

Någonstans runt 17-18 och nedåt bör anses vara låginkomsttagare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ginkomsttagare

Medianen är betydligt mer intressant än medlet.

Enligt SCBs definitioner var det under 14200kr/månad brutto. Så nu ligger det nog runt 15-16k.

Lite drygt 12k i månaden efter skatt alltså.

Så de menar att de som får ut 13500kr netto inte är låginkomsttagare.....det är ju också ett sätt att dölja att klyftorna ökar.
Senast redigerad av Strappa71 2013-12-31 kl. 11:54.
Citera
2013-12-31, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
20 och neråt (synd att Sverige betalar mer för sopgubbar än akademiskt utbildade lärare)

Sophämtare gör ett jobb som måste göras men som ingen skulle göra utan att få bra betalt. Tillgång och efterfrågan du vet.

Eller tycker du att några ska tvångskommenderas att vara sopgubbar till låg lön?
Citera
2014-01-01, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Sophämtare gör ett jobb som måste göras men som ingen skulle göra utan att få bra betalt. Tillgång och efterfrågan du vet.

Eller tycker du att några ska tvångskommenderas att vara sopgubbar till låg lön?

Krävande tider samt smutsigt äckligt. Stinker ju skit så man spyr Jobb som är krävande bör man få bra betalt för.

Dagislärare borde få bättre betalt tycker jag. Jobbigt med många barn skrikandes springandes sjuka dregliga smutsiga fisiga och sen så bli förkyld konstant
Citera
2014-01-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad

Synd? Det är ett slitsamt yrke och ska betalas därefter. Du har aldrig arbetat med ett slitsamt yrke förmodar jag?
Citera
2014-01-01, 14:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Jag tycker nog att 30k är övre medelklass.
Dom flesta som tjänar det är oftast ingenjörer eller liknande. Javisst kan man komma upp i det med vanligt riktigt hårt arbete också, inge svårt det men dom flesta är ju bekväma och gör inte det.
Jag tycker att runt 18-29 är rätt medelklass.
Och under 18 är väldigt dåligt och en bra bit under medelklass. Men det finns fortfarande dom som tjänar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in