2005-07-22, 17:39
Medlem
Bingolikets avatar
Denna svamp har ett kilopris på upp till 600euro per kilo och växer väl företrädesvis i södra Frankrike.Men även en vit variant skall finnas i Italien.Har själv aldrig haft nöjet att få smaka på läckerheten.Någon här som kan beskriva smaken och ge tipps på affärer som saluför svampen?Läste även att man hittat tryffel i Blekinge och Skåne men det måste väl vara mycket ovanligt?
Citera
2005-07-22, 17:45
Medlem
OliTs avatar
Det finns olika sorters tryffel, och priset varierar beroende på vilken det är. Sommartryffel är billigare och det finns även asiatiska varianter. Smaken brukar oftast beskrivas som lite mot det jordiga hållet. De varianter som hittats i Sverige ska inte vara av den dyraste typen, utan av annan variant.
Citera
2005-07-22, 19:04
Medlem
Åk till en delikatessbutik och köp tryffelolja av bättre kvalitet, Där finns det gott om smak och den räcker länge.
I såser, risotto mm mm mm, mycket användbar.
Kan tippa 200-300 per flaska för 15cl, eller nåt åt det hållet.
Färsk tryffel smakar inte så mycket. När man använder färsk, skivar man den milimeter-tunnt därav smaken.
Oftast används oljan i kombination med färsk svamp för att stärka smaken.
Citera
2005-07-22, 19:41
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Det finns olika sorters tryffel, och priset varierar beroende på vilken det är. Sommartryffel är billigare och det finns även asiatiska varianter. Smaken brukar oftast beskrivas som lite mot det jordiga hållet. De varianter som hittats i Sverige ska inte vara av den dyraste typen, utan av annan variant.
Jag har även sett tryffel som enligt uppgift skulle vara från Gotland. Jag hade inte råd med mer än att titta, köpa var för dyrt
Citera
2005-07-22, 20:22
Medlem
StigAllans avatar
Köpte en flaska tryffeloja av märket ZETA, olivolja och vittryffelarom.
Är själv sugen på att prova denna så hyllade svamp.

Har använt tryffelojan när jag stekte en omelett a naturelle.
Smaken på omeletten blev helt annorlunda och väldigt god.
Har testat den på pasta också, helt OK.
Det ska finnas konserverad tryffel att köpa men jag kan inte minnas att jag sett någon burk.
Finns väl i Östermalmshallen till blodigt pris.
Citera
2005-07-22, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag har även sett tryffel som enligt uppgift skulle vara från Gotland. Jag hade inte råd med mer än att titta, köpa var för dyrt

Mina grannar på gotland har hiitat tryffel, de har även en tryffelhund. troligtvis är det deras tryffel.
Citera
2005-07-23, 01:12
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Denna svamp har ett kilopris på upp till 600euro per kilo och växer väl företrädesvis i södra Frankrike.Men även en vit variant skall finnas i Italien.Har själv aldrig haft nöjet att få smaka på läckerheten.Någon här som kan beskriva smaken och ge tipps på affärer som saluför svampen?Läste även att man hittat tryffel i Blekinge och Skåne men det måste väl vara mycket ovanligt?

Martinas säljer tryffel, jag var där igår och det fanns en hel hylla med olika varianter.... http://martina.se/
Citera
2005-07-23, 01:25
Medlem
Rosenboms avatar
Jag kan rekomendera att ha i lite Tryffelolja i potatismosen, men använd INTE mycket mjölk då... Gott till biff...
Citera
2005-07-23, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Javisst, sasongen borjar i Oktober och slutar i December (ungefar)...

Tryffelsmor ar riktigt gott och valdigt latt att gora, riven eller finhackad trryffel blandas med smor, kalas...!...

"Skogens Svarta Guld"...
Citera
2005-07-23, 17:54
Medlem
Thoss avatar
Hur smakar det då? För nånting säger mig att det inte smakar allt för gott första gången, många delikatesser brukar ju vara av den naturen att de smakar skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in