En ganska intressant tråd om jag så får säga. Detta till trots mot envisa, enögda inlägg som man ofta läser i detta forum. Hursomhelst måste jag gå i polemik mot nedanstående inläggsförfattare

.
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Utan kategorisering skulle inget avancerat samhälle existera, därför kan de som ser faran" i detta synsätt fundera över hur de egentligen vill leva. samhället ser ut som det gör på grund av den övergripande människoindelningen.
den som inte brinner för något speciellt är i mina ögon en ganska ointressant neutralist

Att våra kategoriseringar (I detta fall representerat via de etiketter vi sätter på oss när det gäller politisk åskådning, en f.ö. ganska ointressant etikett) får stor betydelse för vårt samhälle och vår civilisation håller jag med om ovanstående om. Samtidigt är det något som jag finner oerhört intressant i Ruskigbuss resonemang. Den fråga som jag ställer mig är, vad är det i oss som gör behovet av att etikettera företeelserna runt omkring oss så nödvändig?
Nu menar jag inte bara något så obetydligt som politisk åskådning, utan i mitt resonemang inkluderar jag klassifikationer och kategoriseringar av alla mått (sjuk, frisk, dum, smart o.s.v.). Själv tycker jag, i likhet med Makehaste, att Ruskigbuss resonemang tyder på att han är en klar postmodern tänkare med akademisk touch. Han har "lämnat" tanken på ett "universaliserat meta-narrativ", ser dagens epok som präglad av perspektivens mångfald och insett att man kan plocka russinen ur kakan.
Frågan kanske måste närmas utifrån ett mer interaktionistiskt perspektiv? Att tillskriva någon något, är att tillskriva denne en mening inför mina egna ögon. Här uppstår en artefakt av våra perceptioner. Denna "artefakt" kan härledas till en fatal felattribution. Låt mig ta det klassiska exemplet: När jag faller på gatan, beror det på att gatstenen var felkonstruerad och för hög, så jag snavade. Eller så beror det på att jag halkade på en blöt fläck. Men ser jag däremot dig falla, då beror det på att du är klumpig, osmidig eller oaktsam. Förhoppningsvis noteras skillnaden, att man själv attribuerar ett eventuellt fall till att ha sin orsak i omständigheter, medan om man iakttar en annan falla, attribuerar man orsaken till egenskaper/handikapp hos denne.
På samma vis tolkar jag vårt behov av etikettering av vår omvärld och de i den. Även jag utgår från ett panorama av åsikter och väljer de som mest överensstämmer och kastar bort det som sticker i mina ögon. Detta ter sig förvirrande för andra, vilka väljer att generalisera utifrån det som de uppfattat och placera mig i en kategori som överensstämmer med deras uppfattning om mig. Alltså en grov förenkling härledd ur denna "artefakt".
För att återgå till Henkko: Jag ger dig rätt i att ett avancerat samhälle vilar på överrensstämmelse när det gäller människornas kategoriseringar. Språket (I detta kategoriseringen) synkroniserar våra handlingar och gör dom begripliga och förutsägbara för andra. Samtidigt så ifrågasätter jag det som jag tolkar som din positiva inställning till detta. Språket, kategorierna är inte längre lokalt förankrade. Vi, i egenskap av människor är inte längre i samma utsträckning med om att förhandla om mening när det gäller begreppen vi använder oss av. Faran ser jag, är att 99 av 100 talar med hjälp av begrepp som de inte har en aning om vad begreppet konkret representerade. Istället uppfattar de enbart konnotationerna och blir därmed medlöpare till den som definierade företeelsen. Om ändå människor aktivt sökte finna, och påtala diskrepansen mellan ordet, och vad det konkret representerade, så hade vi haft en betydligt tryggare och mer levande demokrati.
Själv finner jag alla som hävdar sig som något som ytterst ointressanta och mycket suspekta. Vanligtvis hävdar dessa att de innehar en "sanning" och därmed brukar jag inte ens försöka mig på att resonera.
Skulle vilja föra fram en egen filosofisk fråga men kanske går den OT? Väntar och ser hur detta utvecklar sig.