Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Har jag bevisligen skrivit att jag anser att någon GRUPP av människor är mindre smarta än jag? Då tycker jag att du SKALL bevisa detta. I annat fall bör du medge att du ägnar dej åt skitsnack.
Hurvida man kan jämföra korta inlägg på ett forum av en person som skriver på sin fritid, med skrifter av en yrkesverksam ideolog inom ett multinationellt företag - tja, det låter vi kanske också medlemmarna bedöma rimligheten i.
Hans intelligens har jag inte haft något skäl att öht fundera över.
För att överhuvudtaget förstå din ståndpunkt i frågan måste man börja med 24/5 ”
jag är starkt mot religion”. Det är vad du anser om religion. Vad du anser om religiösa talar följande citat om från samma datum, 24/5 ”
Jag hoppas att vi så småningom skall växa ifrån denna barnsliga drift, men jag är inte alls övertygad.” Dvs. du anser att religiösa är barnsliga. För att åter förtydliga så skrev du dagen efter, 25/5 ”
Jag tror att det är så enkelt att vanligt folk har fått utbildning. När man får kunskaper, så verkar den där allförklarande religionen allt mer absurd.” Men vad tycker du då om dig själv? Samma datum, 24/5, talar om detta ”
Vad jag skulle vilja se i stället är ett nyktert, gärna med vetenskapliga förtecken - men också tolerant sätt att betrakta sin omvärld på. En sådan syn som jag - av en händelse - försöker mej på att ha själv. Och vägen dit är som vanligt - utbildning och uppmuntran till kritiskt eget tänkande." Alltså skriver du att du minsann är smartare än de religiösa.
Men sen så fick jag plötsligt hopp om dig eftersom du skrev, 3/7 ”
Däremot - så tror jag mej inte vara smartare, klokare eller visare än de som har fastnat för en viss religion. Ofta är de i vårt sekulariserade samhälle personer som har tänkt lite mer, som söker något mer än vad som Svensson tror på. ” Men detta avrundar du med, 3/7 ”
Som har accepterat att de har behov av en något andligare förklaring.” Dvs. här fördummar du återigen de religiösa.
Det stora problemet kommer på samma datum, 3/7, då du svarar Hallonpluttens inlägg som lyder ”
Min tes är, mindre hjärna, mer religion. Mindre must i själen, mera anledning att söka "andlig" hjälp.” Detta håller du emellertid inte med honom om. Trots att du skrev 25/5 ”
När man får kunskaper, så verkar den där allförklarande religionen allt mer absurd”. Alltså håller du med Hallonplutten, men verkar inte se det. Kanske skämdes du för vad du skrivit. För att du kategoriserat alldeles i överkant.