• 6
  • 7
2016-03-29, 08:06
Medlem
Kulturellt betingat. Hundar och katter är husdjur här i väst och ses snarare som en familjemedlem än mat. Griskultingar, kalvar och höns är ju instängda i fabriker så vi slipper höra deras skrik och se hur de lider.
Citera
2016-03-29, 12:35
Medlem
SadEyess avatar
Jag har ätit hund i Kina. Dock inte helt medvetet, men det var gott, skulle inte ha några problem med att äta det igen om tillfälle ges. Det är lika synd om ankorna eller grisarna också om man är lagd åt det blödiga hållet. Nu handlar det inte om någons husdjur som förtärs, hundarna föds upp till att vara "matboskap" likväl som vilken kossa eller kyckling som helst.

Sedan kan man ha synpunkter på djurhållningen, men det är inget som bara gäller hundar allena, utan alla djur som föds upp till slakt.
Citera
2016-03-29, 17:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Kulturellt betingat. Hundar och katter är husdjur här i väst och ses snarare som en familjemedlem än mat. Griskultingar, kalvar och höns är ju instängda i fabriker så vi slipper höra deras skrik och se hur de lider.

Ja, så är det. Jag har funderat lite på det, nu när det har blivit ganska populärt att ha minigrisar som sällskapsdjur, om det i längden kommer att påverka attityden till fläskkött. Jag tycker att smågrisar är väldigt söta, men har hittills inget problem att äta gris som jag alltid har gjort.
Citera
2016-04-14, 18:31
Medlem
Det är som äta vilket kött som helst i min åsikt. Bara att vi är förälskade i just 2 dessa djur som är favorit husdjuren hära så blir det äckligt för folk Kött överlag är överskattad imo (ja jag är vegetarian)
Citera
2016-04-14, 18:40
Medlem
Doodis avatar
Jag har alltid sagt att jag inte anser mig ha rätten att moralisera över vad folk i andra länder anser vara okej att äta eller inte, eftersom vi äter nötkött vilket anses vara ett heligt djur i Indien.

Men om jag skulle komma med ett argument till varför just hundar borde vara fredade så skulle det vara att det är ett djur som är mer eller mindre skapat av människan. Jag skulle tycka att det var mer okej att äta varg, eftersom det är ett vilt djur. Hundar, som blev just hundar när människan tämjde vargen, är husdjur och kan inte existera utan oss. De är alltså inte till för att sitta i bur och vänta på att bli styckade till mat.

Jag tycker inte heller om folk som har hundar i en liten hundgård 365 dagar per år, 24 timmar om dygnet. Det är nästan lika illa.
Citera
2016-04-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag har alltid sagt att jag inte anser mig ha rätten att moralisera över vad folk i andra länder anser vara okej att äta eller inte, eftersom vi äter nötkött vilket anses vara ett heligt djur i Indien.

Men om jag skulle komma med ett argument till varför just hundar borde vara fredade så skulle det vara att det är ett djur som är mer eller mindre skapat av människan. Jag skulle tycka att det var mer okej att äta varg, eftersom det är ett vilt djur. Hundar, som blev just hundar när människan tämjde vargen, är husdjur och kan inte existera utan oss. De är alltså inte till för att sitta i bur och vänta på att bli styckade till mat.

Jag tycker inte heller om folk som har hundar i en liten hundgård 365 dagar per år, 24 timmar om dygnet. Det är nästan lika illa.

Däremot har kor också varit skapt till människan kan man säga, genom mjölk och ost =) Men du har rätt, hundar har varit till hjälp till oss människor länge! Men det jag kan göra för skillnad mellan hund och andra djur är kopplingen man kan få med en hund från skillnad mot andra djur. Hundar är ju grymt loyala om du är ägaren(ledaren) av hunden. Vilket är ganska speciellt
Senast redigerad av laughing 2016-04-14 kl. 19:18.
Citera
2016-04-16, 08:56
Bannlyst
Bara en kulturell grej, sen har vi aldrig på riktigt haft svält som asiaterna har haft det, inte i samma omfång åtminstone.

hund är gott, åt det i korea och kina, skulle äta det igen,

Skulle nog äta människa också om det lagades till väl
Citera
2016-04-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughing
Däremot har kor också varit skapt till människan kan man säga, genom mjölk och ost =) Men du har rätt, hundar har varit till hjälp till oss människor länge! Men det jag kan göra för skillnad mellan hund och andra djur är kopplingen man kan få med en hund från skillnad mot andra djur. Hundar är ju grymt loyala om du är ägaren(ledaren) av hunden. Vilket är ganska speciellt

Det gäller de flesta djur om man behandlar dem på samma sätt som en hund
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in