2014-02-15, 09:08
Medlem
MisterToms avatar
Husdjur --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2014-02-15, 10:00
Bannlyst
Att äta hundar, och faktiskt människor var vanligt i Asien under Maos tid. Folk svalt.

Numera är det vanligt på kinesiska marknader att det finns stora insekter att köpa som snacks. Det handlar inte om att kineser är mer "äckliga" utan från en matvana som stått sig kvar från den stora svälten.

Med det sagt, tror jag dagens japaner, kineser och koreaner hellre väljer en hamburgare framför forna tiders svältmat. Det är väl snarare vi i väst som försöker upprätthålla karikatyren av asiaten som ett underfolk som käkar hund.
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-15 kl. 10:04.
Citera
2014-02-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Att äta hundar, och faktiskt människor var vanligt i Asien under Maos tid. Folk svalt.

Numera är det vanligt på kinesiska marknader att det finns stora insekter att köpa som snacks. Det handlar inte om att kineser är mer "äckliga" utan från en matvana som stått sig kvar från den stora svälten.

Med det sagt, tror jag dagens japaner, kineser och koreaner hellre väljer en hamburgare framför forna tiders svältmat. Det är väl snarare vi i väst som försöker upprätthålla tanken att "kineser äter hundar". Det är inte hela sanningen.

Är det egentligen någon som är så naiv så de tror att alla kineser äter tex. hundar?! Man säger att svenskar äter surströmming men det är relativt få som gör det i praktiken. Det fråntar inte faktum dock.
Även surströmming är något som kvarstår från fattiga tider i Sverige.
Senast redigerad av lacrima 2014-02-15 kl. 10:06.
Citera
2014-02-15, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Är det egentligen någon som är så naiv så de tror att alla kineser äter tex. hundar?! Man säger att svenskar äter surströmming men det är relativt få som gör det i praktiken. Det fråntar inte faktum dock.

Jag tror att det finns många människor som faktiskt tror det! Möjligen har jag låga tankar kring mina medmänniskor.

Egentligen skiter jag i deras mattraditioner. Kina har mycket att skyllas för den rovjakt på elefanter som sker. Tidigare i veckan läste jag om en kille som varit tjuvjägare. Han mindes den ångest från elefantungarna när dom faktiskt skrek när föräldrarna blev slaktade.

Eller att dom fångar hajar, skär av deras fenor till hajfenssoppa och dumpar tillbaka djuret till botten, som förlorat möjligheten att simma. Det låter så jävla tragiskt, men dom åker ner till havsbotten och dör. Jag blir tårögd när jag tänker på sånt.

Jag skulle kunna mörda folk som gör sånt! Utan någon som helst tvivel.
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-15 kl. 10:32.
Citera
2014-02-15, 12:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
I kina äter man hund och katt köttfärs, mums !
Nej äckligt menar jag.
Kineser äter allt som rör sig och lite till.

Men annars är Sydkorea stora på att äta hund.
Citera
2014-02-15, 13:47
Medlem
Som jag har förstått det, är det inte jättevanligt att man äter hund i Kina. och att det då mest är i vissa områden. Lite som surströmmingen i Sverige, tänker jag. Jag tror att det där är lite uppblåst.

Att äta rovdjur är inte vanligt i naturen. och jag gissar att om det vore en delikatess så skulle det nog vara populärare. Om någon dock skulle vilja det så är det väl inget som hindrar det. Köp en Grand Danois och bjud in släkten.
Citera
2014-02-15, 16:07
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldtacka
Köttdebatten lär nog aldrig dö men en sak kan jag bara inte förstå, varför är det i väst inte okej att äta hund när man får äta små oskyldiga lamm? Jag kan verkligen inte få det att gå ihop, varför får man äta en så liten som säger bä men inte en så stor hund som tex. Grand Danois? http://www.canis.no/oppdretter/rasebilder/rase_64_1.jpg

Djur som i århundraden avlats för att dras till och interagera med människor föds här upp som boskap för att ätas. Känns inte riktigt rätt imo, men i slutändan handlar den etiska frågan mer om hur djuren hålls medan de ännu lever än vilken typ av djur det är och huruvida de i slutändan äts eller inte. Om hundarna på "hundfarmen" hade fått ha det bra och ha utrymme att röra sig på etc tills det att de slaktas så hade det varit mer ok att äta dem.
Citera
2014-02-15, 16:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Djur som i århundraden avlats för att dras till och interagera med människor föds här upp som boskap för att ätas. Känns inte riktigt rätt imo, men i slutändan handlar den etiska frågan mer om hur djuren hålls medan de ännu lever än vilken typ av djur det är och huruvida de i slutändan äts eller inte. Om hundarna på "hundfarmen" hade fått ha det bra och ha utrymme att röra sig på etc tills det att de slaktas så hade det varit mer ok att äta dem.
Det är inte vackert på de där hundfarmarna som jag sett från Sydkorea.
Där man staplat minimala burar på varandra.
Hade man varit hund, så hade man inte velat bo längs ner.
Citera
2014-02-15, 16:37
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är inte vackert på de där hundfarmarna som jag sett från Sydkorea.
Där man staplat minimala burar på varandra.
Hade man varit hund, så hade man inte velat bo längs ner.

Nej precis, jag har sett liknande bilder från Kina. Menade bara att det rent etiskt inte handlar så mycket om vilka djur man äter, utan hur de behandlas innan slakten. Sen kan jag personligen tycka att det är osmakligt att äta hundar (no pun intended) eftersom de är så tydligt avlade på att ty sig till människor, men även grisar skall ju vara sociala djur och dom äter jag ju nästan dagligen.
Citera
2016-03-26, 21:29
Medlem
Gorlamis avatar
Tror det i stor utsträckning är för att många människor som inte kan så jättemycket om hundar tänker väl på St Bernard så fort hundar kommer på tal. Fast det är bara en teori jag har.
Citera
2016-03-28, 00:09
Medlem
Att man föredrar att äta gris, ko, hare och lamm tror jag beror på att dom inte bajsar på vardagsrumsmattan.
Citera
2016-03-28, 23:08
Medlem
Jag ser väl ett par skäl...

1. De är en art framtagna av oss själva, för att leva i symbios med oss. Då är det ganska... parasitiskt... om vi börjar äta dem. Vill du vara symbiot eller parasit?

2. Pratar man jakt är de återigen avlade för att hålla sig nära oss, så inte direkt en jakttrofé att slänga på väggen va?

3. Hundar räddar flera liv varje år, både som yrkeshundar och som privatägda hundar. Man kan tycka vi är skyldig dem en del, allt de vill ha i gengäld är lite mat, vatten och ett uns kärlek.

4. Många människor formar väldigt starka emotionella band till sin hund, de kommer uppleva det som djupt obehagligt om folk då äter hund.

Det är väl de främsta argumenten jag kommer på sådär på rak arm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in