Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-29, 21:33
  #1
Medlem
TomJonass avatar
Min gamla Laptop börjar bli gisten.
Den blir skitvarm och fläkten går nästan för jämnan. När jag kör en DVD slocknar datorn efter sådär 10 min.
Är den dammig inuti??
Har ingen aning hur man kan öppna och kolla.
Citera
2013-12-29, 21:35
  #2
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Min gamla Laptop börjar bli gisten.
Den blir skitvarm och fläkten går nästan för jämnan. När jag kör en DVD slocknar datorn efter sådär 10 min.
Är den dammig inuti??
Har ingen aning hur man kan öppna och kolla.
Använda tryckluft, blås in i fläkten och runt om. Hade samma problem, fungerar utmärkt nu.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...ngoring-p18094
Citera
2013-12-29, 21:47
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Samt köp en kylplatta som kyler ner datorn. Det finns bra och billiga sådan idag.
Citera
2013-12-29, 21:58
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska göra ren fläkten, börja med tryckluft.
Inga kylplattor eller annat behövs.

Massor med trådar finns...
Citera
2013-12-30, 09:50
  #5
Medlem
TomJonass avatar
Tack för tipsen!
Eftersom jag inte har tillgång till tryckluft här hemma provade jag med att dammsuga filtret utifrån. Och det verkar ha funkat
Citera
2013-12-30, 12:38
  #6
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Tack för tipsen!
Eftersom jag inte har tillgång till tryckluft här hemma provade jag med att dammsuga filtret utifrån. Och det verkar ha funkat
Vilket filter pratar vi om här? Om du dammsög växelvis från båda håll så kan det vara tillräckligt.

Du nämner inte hur gammal datorn är eller när den dammades ur senast.

Det kan vara så att det sitter en filtmatta av damm innanför, alltså på kylargallrets insida. Då är det inte så smart att blåsa in den inåt fläkten och hindra den från att rotera, viktigt att få ut alla delar av ev filtmattor. Plocka isär och plocka ur allt med pincett och dammsug. Ev kan fläkten behöva mekanisk rengöring med en liten pensel el dyl. Hjälper inte detta tillräckligt så kan det vara dags att byta kylpasta.

En kylplatta förlänger alltid livslängden på en bärbar. Ju kallare/svalare driftstemp desto bättre.
Citera
2013-12-30, 15:30
  #7
Medlem
TomJonass avatar
Jag dammsög kylargallret utifrån.
Datorn är säkert minst fem år och har knappt dammats förutom vid en reparation för ca 4 år sen.
Dessutom har jag ingen aning hur man öppnar Laptopen.
Kylarpasta? Det var en nyhet för mej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback