2013-12-29, 21:31
Medlem
El Pulgos avatar
Jag använder mig utav Skydrive, och i Windows kan man ändra skrivbordets filsökväg till valfri annan mapp. Finns det något sätt att ändra skrivbordets sökväg på mac på samma sätt?

Jag vill alltså uppnå att både min iMac och laptop pekar mot samma mapp på Skydrive så att jag har samma skrivbord på båda datorerna.
Citera
2013-12-30, 00:14
Medlem
sommarlovs avatar
Skulle anta att skrivbordet sitter fast rätt hårt i filstrukturen.

På Mac -> /Home/El Pulgo/Desktop
På PC -> C:\Documents and Settings\El Pulgo\Desktop

Du skulle kunna skapa symboliska länkar.
Vad säger Google?
Citera
2013-12-30, 09:46
Medlem
El Pulgos avatar
Nej google säger ju inte speciellt mycket rörande det jag vill uppnå. Dock finns där en uppsjö källor rörande symboliska länkar och alias men det är inte riktigt det jag vill uppnå.

Jag har nämligen ett alias just nu, men det blir bara som ytterligare en mapp på skrivbordet, så då kunde jag lika gärna haft alla filer i Skydrive utan att ha dem på skrivbordet.
Citera
2013-12-30, 10:58
Medlem
Det kan möjligen gå att göra med en så kallad "union mount".
Citera
2013-12-30, 11:59
Medlem
Xindaks avatar
Har svårt att tänka mig att det skulle gå att ändra denna sökväg och ser mest problem med resultatet om du nu skulle lyckas.

#1 Vad händer om du inte når denna av någon anledning? (Servern ligger nere, ditt bredband krånglar osv.)
Svaret är att datorn då inte kommer att gå att använda.
#2 Hastigheten, du behöver en ruskigt bra lina för att datorn inte skall upplevas som seg och servern i andra änden måste kunna leverera ut med samma hastighet.

Nej jag tycker inte det är någon bra idé att köra delar av datorns grundläggande mappstruktur mot en volym som du enbart når genom nätverket och dessutom är beroende av att saker du inte kan påverka fungerar som de skall.
Citera
2013-12-30, 12:29
Medlem
El Pulgos avatar
Alright. Verkar som att jag får överge det här projektet då.

På pc:n fungerar det alldeles utmärkt, och jag behöver inte vara uppkopplad för mappen som ligger som grund för skrivbordet synkas offline varje gång jag är online. Har inte alls upplevt att det skulle gå långsamt heller. Nu har jag ju inte stora mängder data på skrivbordet naturligtvis, utan mest viktiga dokument som jag använder varje dag oberoende av var jag är.

Tack ändå för era svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in