• 1
  • 2
2005-07-22, 11:50
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...674880,00.html

Citat:
nda frn sin brjan p 1700-talet prglades wahhabismen av vld. Det r en puristisk sekt som vill rensa islam frn allt som de ser som innovationer.

Citat:
Nr de reser r de sympatiska unga muslimer. Nr de tervnder har de frndrat sin instllning helt och hllet. I mnga fall tar de avstnd frn sina egna frldrar och sekten blir familjen.

Citat:
Imamerna i vra mosker har fr det mesta sjlva utbildats i saudiska skolor och tagit med sig sin extrema vrldsbild till Sverige.
De saknar kontakt med mainstream-samhllet och lever i subkulturella enklaver dr obskurantism och fanatism fr fritt spelrum.

Citat:
De frsta offren fr deras vld var muslimer, och bde shiiter och traditionella sunniter har ftt lida under deras frtryck.
Fr wahhabismens anhngare r det inte bara Vst som r fienden utan alla som inte delar deras fanatiska sikter. Det r denna strikt wahhabitiska milj som format saudiern Bin Ladin och hans gelikar.

Vrt notera r att artikeln inte r skrivna av "svenskar"
Citera
2005-07-22, 12:00
Bannlyst
Jag r inte frvnad.
Citera
2005-07-22, 12:13
Medlem
Vad vill du diskutera? Formulera en frgestllning, annars skickar jag den hr till Papperskorgen.

/Moderator
Citera
2005-07-22, 12:16
Bannlyst
Samma sak som Ulf Nilsson trden. Diskutera mnet om det som str i artikeln. Islam har olika sidor. Vissa r mer strngare n andra. Varfr r det s? Varfr accepterar musslor denna sekt? Och den terrorverksamhet vissa av dessa hller p med. Ex Al-Qaida.

Rcker det eller mste jag ta till mer?
Citera
2005-07-22, 12:21
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Islam har olika sidor. Vissa r mer strngare n andra. Varfr r det s?
Alla strre religioner har extrema frgreningar.
Citat:
Varfr accepterar musslor denna sekt?
Vad ska de gra? Vad gr du fr att frhindra att rabiata kristna abortmotstndare ddar lkare i USA? r det ditt ansvar ocks? Dessutom finns wahabbismen nstan uteslutande i Saudiarabien, och av diplomatiska skl r det nog inte mnga som skulle ge sig in i ett beef med dem.
Citat:
Och den terrorverksamhet vissa av dessa hller p med. Ex Al-Qaida.
S Ahmed i Luxemburg, Khadija i Gteborg och Ali i Brighton ska helt aprop samla ihop sina muslimska vnner och ge sig ut och stoppa Al-Qaida? Genomtnkt...
Citat:
Rcker det eller mste jag ta till mer?
Tycker du serist att det hr var bra frgor?
Citera
2005-07-22, 12:27
Bannlyst
Men ta bort trden d om ni inte gillar den

Str mycket bra skrivet i artikeln man kan diskutera och att det inte r svennar som skrivit. Men strunta i det d
Citera
2005-07-22, 12:30
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Men ta bort trden d om ni inte gillar den

Str mycket bra skrivet i artikeln man kan diskutera och att det inte r svennar som skrivit. Men strunta i det d

Puttenutten d... Jag tycker det r intressant att diskutera, men du fr nog komma med lite bttre frgor n de du hade.
Citera
2005-07-22, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste

Puttenutten d... Jag tycker det r intressant att diskutera, men du fr nog komma med lite bttre frgor n de du hade.

Bara p flashback man mste ha krav p frgor att diskutera en bra artikel om sanningen om en religion
Citera
2005-07-22, 12:38
Bannlyst
Serist, jag tycker inte att den hr trden ska lsas. Det r ju bra att ngon uppmrksammar att de som har skrivit den artikeln inte r svenskar, vilket i sin tur borde styrka att de inte r partiska till att hata islam (som man enkelt skulle kunna beskylla svenskar fr). Detta br indikera en viss sanningshalt i artikeln.
Citera
2005-07-22, 12:40
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Bara p flashback man mste ha krav p frgor att diskutera en bra artikel om sanningen om en religion

Om du inte har frgor blir det svrt att diskutera. Eller? En mjlig frga kan vara hur man kan frhindra att unga muslimska pojkar ker utomlands och indoktrineras till att bli hatiska muslimer. r unga muslimska pojkar en fiende bland oss, en klassisk femtekollonare?

Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste

Tror inte att du hjlper ngon genom att vara en versittare.
Citera
2005-07-22, 12:49
Medlem
Citat:

Nej, det gr bra. Men om du startar en trd br du frska formulera ngra egna tankegngar runt innehllet i inledningsinlgget, inte enbart kopiera och klistra en artikel. Lite krav tycker jag man br ha p trdstartare.

/Moderator
Citera
2005-07-22, 12:49
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Jag ber att f tycka annorlunda, sanningen om en religion? allvarligt, vad har du fr belgg egentligen att detta r sanningen fr den hela musllimska religionen? ska min granntant som gr i kyrkan hr i Kallhll p ngot stt hllas ansvarig fr vad Helge Fossmo gjort i den kristna reilgionens namn?

Det lter snarare som om du hittat ett stycke text som ngon annan skrivit och du anvnder det eftersom du inte kan formulera egna sikter och slutsater om vad du tycker om den muslimska religionen, och d menar jag sikter som hller och inte det du kommit med nu.

det finns mngder med religisa avarter i alla lnder och innom alla sorters religioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in