• 1
  • 2
2013-12-29, 09:49
Medlem
Arbetarbroders avatar
Kahlua är enligt Wikipedia en kaffelikör på 38% kryddad med örter & vanilj. Likören är från Mexico och ska man vara riktigt noga stavas det tydligen Kahlúa.

Kahlua är nog främst känd för drinken White Russian, inget ryskt med den drinken mer än namnet och att det används vodka, Kahlua och grädde. Även Black Russian är populär där Kahlua ingår.

50 cl på Systembolaget kostar 184 SEK i slutet av 2013 / början av 2014.
Finns även en större flaska på 70 cl som kostar 249 SEK.

Är de främst White Russian denna används till eller finns det annat? Tänkte köpa den till göra just White Russian på Nyårsafton men skulle uppskatta fler tips.

FRÅGOR DÅ:
Finns de mer drinkar Kahlua kan användas till?
Hur är de att dricka rent Kahlua? 38% är ju trots allt ganska starkt.
Vad tycker ni om Kahlua?
Citera
2013-12-29, 10:07
Medlem
XaoqcHs avatar
Ett sidospår men en av Peter Sellers främsta karaktärer, Guy Gadbois, dricker Kahlua med Ginger Ale i detta fantastiska klipp. Notera hur hans medskådespeleska förgäves försöker hålla sig för skratt.
Citera
2013-12-29, 10:44
Medlem
Spackelackans avatar
Kahlúa är gott i olika kaffedrinkar. Även rätt gott i olika chokladkrämer och tårtor.
Citera
2013-12-29, 10:57
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
Jag kan svara på hurvida det är gott att dricka rent. Tog ca 10 shottar av de o de första smakar vell okej men de finns bättre sprit att shotta mot slutet smakar de pyton. Köp inte om de ska drickas rent.
EDIT: Kahula ligger på 20% inte 38.
Källa: http://systembolaget.se/Sok-dryck/Dr...searchquery%2c
Senast redigerad av Hasse.Hansson 2013-12-29 kl. 11:00.
Citera
2013-12-29, 11:19
Medlem
morkfromorks avatar
Tycker den är för söt dricka rent, men tar den gärna i en B52

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cocktail_b52.jpg
Citera
2013-12-29, 11:38
Medlem
Skandalfs avatar
Kahlua är bortkastad om man använder den till något annat än en Espresso Martini. Kahlua, Vodka, Espresso och en hint vaniljsocker. Skaka med is o häll i martiniglas. Denna är det bästa som har hänt mig sen jag upptäckte öl. Passar perfekt efter middagen på Nyår.
Citera
2013-12-29, 12:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Den Kahlúa som säljs i Sverige är tillverkad i Danmark...

Funkar fint att blanda juicen av en halv lime, lika delar (Till exempel 3cl av varje.) Kahlúa och mörk rom (Helst en med mycket arrakstoner.) i ett highballglas med mycket is för att sedan fylla upp glaset med Ginger ale (Helst en torr.).
Citera
2013-12-29, 13:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Tycker den är för söt dricka rent, men tar den gärna i en B52

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cocktail_b52.jpg
Det var länge sen man drack
Fy fan vad man bränner sig när man drar några om man är packad.
Brännskador både på näsan och läpparna. Ingen för män med mustasch direkt

Annars är Black Russian 50/50 min favorit vintertid.
White Russian, var inte det kärringvarianten, som kom bra mycket senare?
Citera
2013-12-29, 21:06
Medlem
Heureuxs avatar
Som Arsenal fan har man ju sänkt lite för många 'vanliga' B52'r.. även brinnande men det har ju inte alltid gått så bra....
Citera
2014-01-08, 20:18
Medlem
Michael-ScarNs avatar
En utav mina favoriter det här..

Mjölk feat Kahlua i ett stort glas med en näve isbitar , de e Mooomma
Citera
2014-01-08, 23:16
Medlem
dankars avatar
[quote=Arbetarbroder|467885
Finns de mer drinkar Kahlua kan användas till?
Hur är de att dricka rent Kahlua? 38% är ju trots allt ganska starkt.
[/QUOTE]

Var tvungen att gå till baren och kolla när jag läste om procenten och den flaskan jag har hemma är då bara på 20 %. Kanske finns olika varianter men ställer mig väldigt tveksam till att originalet skulle vara på 38 %, handlar troligtvis om någon upphottad version för tax free-marknaden.

Drack ganska mycket white russian när Big Lebowski var som hetast men har tröttnat på det ganska hårt sedan dess. En Black russian slinker dock ner någon gång per år. Är precis som en white fast man skippar grädden/mjölken. Mer spritig och står en samtidigt inte upp i halsen på samma vis sin laktosbroder.
Citera
2014-01-12, 14:55
Medlem
Smerchs avatar
Det är gott att smutta på den som den är, bredvid kaffet. Kanske med en droppe grädde i. Har aldrig hört om varianten med högre alkoholhalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in