2013-12-29, 07:14
Medlem
Tanken slog mig när jag tänkte på att en tredjedel är 0.333... i oändlighet, men om man delar något i tre delar har de en definitiv mängd.

Alltså, kan ni ge mig ett exempel på något som är oändligt som inte är "påhittat" (som en serie siffror eller något som rör sig i en cirkel)?
Citera
2013-12-29, 07:27
Medlem
Tid och rum kanske är oändliga. Frågan är inte besvarad än.

Temporal finitism
Citera
2013-12-29, 07:30
Medlem
Efter lite till funderande har jag kommit fram till att oändlighet inte finns, det är påhittat.

Det sägs att våran hjärna inte är anpassad för att kunna föreställa sig oändlighet. Att vi känner rent inituivt att allting måste ha ett slut. Men tänk om allting har ett slut? Det kommer aldrig att bli bevisat i vilket fall. Det är väl bara en fråga om man tror på det eller inte, precis som religion eller annat liknande.
Citera
2013-12-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Efter lite till funderande har jag kommit fram till att oändlighet inte finns, det är påhittat.

Det sägs att våran hjärna inte är anpassad för att kunna föreställa sig oändlighet. Att vi känner rent inituivt att allting måste ha ett slut. Men tänk om allting har ett slut? Det kommer aldrig att bli bevisat i vilket fall. Det är väl bara en fråga om man tror på det eller inte, precis som religion eller annat liknande.

Du har inte kommit fram till något alls.
Citera
2013-12-29, 07:33
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Tanken slog mig när jag tänkte på att en tredjedel är 0.333... i oändlighet, men om man delar något i tre delar har de en definitiv mängd.

Alltså, kan ni ge mig ett exempel på något som är oändligt som inte är "påhittat" (som en serie siffror eller något som rör sig i en cirkel)?

vill du ha en uträkning? det finns en man som höll på dö 2000 år sen, pythagoras dränkte han.
Citera
2013-12-29, 07:39
Medlem
Citat:

Ljuset och hur den rör sig i universum är oändligt. Om inget hindrar ljuset kan det färdas oändligt långa distanser.

Vissa sjärnor vi ser just nu är hur de var för en miljon år sedan. Dvs ljuset når oss nu.
Citera
2013-12-29, 08:22
Medlem
Hatans avatar
Citat:

grattis du har ifrågasatt vår existentiella fråga , berätta gärna om du har något svar på alla filosofers svar .
Citera
2013-12-30, 21:53
Medlem
När det kastas en tärning, och vi vill uppnå kombinationen 1-5-3
då finns det en sannolikhet att detta uppnås.
Det kan hända att detta aldrig inträffas eller uppnås.

Oändligheten ryms då i en tärning.
Tärningens sidor är begränsade till sex.

Oändligheten är begränsad till 1cm x 1cm x 1cm

Ja, oändligheten existerar i tärningens utfall eller icke utfall.
Citera
2013-12-30, 21:56
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:

Något delat på 3 skrivs som x/3 som är ett ändlig bråktal... 0.333 blir det ju bara om du använder 10 som bas...
Citera
2014-01-03, 21:37
Medlem
Bigzys avatar
Citat:

Det vi vet idag är att allt är oändligt och felfritt.
Inget annat är bevisat.
Citera
2014-09-06, 21:25
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofes
När det kastas en tärning, och vi vill uppnå kombinationen 1-5-3
då finns det en sannolikhet att detta uppnås.
Det kan hända att detta aldrig inträffas eller uppnås.

Oändligheten ryms då i en tärning.
Tärningens sidor är begränsade till sex.

Oändligheten är begränsad till 1cm x 1cm x 1cm

Ja, oändligheten existerar i tärningens utfall eller icke utfall.

Det blir väl ingen praktisk oändlighet om möjligheten att kasta tärningen är begränsad av universums tid?
Citera
2014-09-06, 21:52
Medlem
Kontinuitet i naturen visar på att en oändlighet existerar ?
Analoga signaler ser jag som ändlös i sin upplösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in