2013-12-29, 00:21
Medlem
Hej. Jag är rå amatör när det gäller vissa grejer på pc. Det är nämligen så att jag hade bilder och videor för mer än ett år sen på datorn och jag har formaterat datorn sen dess osv.

Min fråga är, kan man gå tillbaka på nåt sätt genom en systemåterställning till en tidigare punkt och om det går, hur långt?
Citera
2013-12-29, 00:23
Bannlyst
Ja, det går!
Citera
2013-12-29, 00:26
Medlem
AquaRegias avatar
Nej.
Citera
2013-12-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Ja, det går!
Hur?
Citera
2013-12-29, 00:28
Medlem
dobbelinas avatar
Systemåterställningen återställer inte denna typ av filer.
Har du desutom gjort en formatering är nog din data borta tyvärr.

Du kan testa och köra något filåterställningsprogram typ Recuva.
Har du tur hittar den filerna om det inte har blivit överskrivna.
http://www.piriform.com/recuva
Citera
2013-12-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Systemåterställningen återställer inte denna typ av filer.
Har du desutom gjort en formatering är nog din data borta tyvärr.

Du kan testa och köra något filåterställningsprogram typ Recuva.
Har du tur hittar den filerna om det inte har blivit överskrivna.
http://www.piriform.com/recuva
Okej, tacksam för svaret. Ska försöka med recuva.
Citera
2013-12-29, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chorren
Hur?

Förlåt, tänkte fel, du kan inte få tillbaks filer av att återställa
Citera
2013-12-29, 02:25
Medlem
Skadat godss avatar
Om filerna låg på ditt C (bl a mapparna Mina dokument, Mina Filmer, Mina Bilder osv) så kan du glömma att kunna använda dom, tror inte ens du kommer att lyckas återställa dom fullt ut med Recuva eller annat prog.

Om de låg på en annan enhet, externt USB-media osv ökar chanserna avsevärt. Men inte vidare troligt eftersom det gått så lång tid och mediat använts en hel del efteråt.
Citera
2014-06-11, 12:41
Medlem
roookies avatar
Tänkte väcka liv i denna tråd igen.

För någon dag sedan lämnade jag in min skoldator på skolans IT support för att de skulle ta bort skolprogram. I samma veva så systemåterställde de tydligen datorn vilket ledde till att alla mina dokument och bilder är veck. Det jag undrar är om det på något sätt går att få tag i alla dokument och bilder igen eller om det är helt kört?
Citera
2014-06-11, 12:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roookie
Tänkte väcka liv i denna tråd igen.

För någon dag sedan lämnade jag in min skoldator på skolans IT support för att de skulle ta bort skolprogram. I samma veva så systemåterställde de tydligen datorn vilket ledde till att alla mina dokument och bilder är veck. Det jag undrar är om det på något sätt går att få tag i alla dokument och bilder igen eller om det är helt kört?

Läs denna den korta tråden så får du svaret !

Dessa är alternativ till recuva - https://www.google.com/search?hl=sv&...overy+software
Citera
2014-06-11, 13:30
Medlem
roookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Läs denna den korta tråden så får du svaret !

Har självklart redan läst igenom tråden, men jag tyckte att det var lite otydligt hur det egentligen var. Någon påstod att det gick att få tillbaka filerna medans någon påstod att det var kört. Håller på med Recuva i skrivande stund så vi får väl se hur det går.

Tack för tipsen förresten!
Citera
2014-06-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roookie
Har självklart redan läst igenom tråden, men jag tyckte att det var lite otydligt hur det egentligen var. Någon påstod att det gick att få tillbaka filerna medans någon påstod att det var kört. Håller på med Recuva i skrivande stund så vi får väl se hur det går.

Tack för tipsen förresten!
Det är ganska kört för er.

När platsen där tex bilden ni vill rädda redan skrivit över så är den borta för alltid. Ännu värre om det är Windows på den som ni startar datorn från för Windows gör saker i bakgrunden så ni förlorar ni mer och mer ju längre tid ni använder den.

Utrymme på det som fanns på disken före/efter och det ni vill rädda spelar också roll hur stor chansen är.
Senast redigerad av panpo98 2014-06-12 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in