2013-12-28, 21:02
Medlem
chunkysalsas avatar
Tjena!

Pluggar just nu Geografi på SU, funderar dock på att hoppa av eftersom det verkar svårt att få jobb efter utbildningen. Har dock ingen jättekoll på jobbsituationen och undrar därför hur det har gått för er som pluggade geografi?
Citera
2013-12-28, 22:50
Medlem
chunkysalsas avatar
Jag antar att man är tvungen att läsa GIS för att få jobb, har läst en GIS kurs på utbildningen en så länge och det var väl hyfsat intressant men kanske inget man vill syssla med 8 tim om dagen resten av livet. Sen finns det säkert någon ingenjörsutbildning som riktar in sig på GIS och hur ska en geograf kunna konkurrera med en ingenjör?
Citera
2013-12-28, 22:55
Medlem
Vad är det du vill syssla med när du är klar med utbildningen?
Citera
2013-12-28, 23:24
Medlem
chunkysalsas avatar
Jag skulle egentligen vilja arbeta med miljövård, dock så är frågan om det isf är bättre att gå någon miljövetar utbildning, som förmodligen är lättare (enligt mig är geografiprogrammet jävligt intensivt) och som leder till samma slags jobb?

Stadsplanering kanske inte heller skulle vara helt fel, men det finns ju ett stadsplanerar program
på t.ex. SU och hur ska en geograf kunna konkurrera med en student som har utbildat sig där (sry om jag är negativ, försöker bara vara realistisk)

Sedan har man ju hört att det ska vara bra att läsa ekonomisk geografi om man vill ha jobb. Jag har dock ingen aning om vad en ekonomisk geograf arbetar med.
Citera
2013-12-29, 00:20
Medlem
Geografi är ju ett väldigt brett ämne och handlar ju egentligen om alla möjliga företeelser geografiskt. Jag har alltid gillat geografi och funderar på lantmäteri/gis-ingenjör, men det är ju lite annorlunda. Annars har du fysisk planering på bth som ska vara en bra utbildning om du gillar stadsplanering. Jag vet faktiskt inte vilka jobb en geografiutbildning leder till, men antagligen är GIS en väldigt viktig detalj.

Landskapsarkitekt på SLU?
Citera
2013-12-29, 00:37
Medlem
chunkysalsas avatar
Jo absolut om man vill ha jobb som geograf så är GIS säkert viktigt att läsa. Problemet är att om man verkligen vill ha kött på benen gällande GIS så måste man välja det som valfri kurs och den kan tyvärr vara ganska svår att ta sig in på eftersom alla vill läsa denna. Sedan finns det säkert flera masters för GIS och fjärranalys runt om i landet, vet dock inte hur svårt det är att bli antagen.
Det kanske är smartare att läsa den utbildningen du är intresserad av om man vill bli anställd inom GIS branschen
Citera
2013-12-29, 00:44
Medlem
chunkysalsas avatar
Ja blir fan galen.. varför finns det inte mer information om detta? Inte ens studievägledaren vet speciellt mkt om vad Geografer jobbar med ... vart dom tar dom vägen efter utbildningen är fan ett mysterium
Citera
2013-12-29, 01:06
Medlem
Vad är det du läser? Geografi kan iaf delas in i två områden; naturgeografi och samhällsgeografi.

Det jag gillar med geodesi är att det innefattar mycket fältarbete, lite därför jag är intresserad av de treåriga ingenjörsutbildningarna inom området.
Citera
2013-12-29, 02:22
Medlem
chunkysalsas avatar
Jag läser kombinationsprogrammet vilket innebär att det är typ 50/50 kultur och naturgeografi .

Jo exkursioner är alltid roligt, att få se det man har läst om i verkligheten.

Läste förresten nyss i en artikel på nätet om att arbetsgivare ofta anställer gis-ingenjörer från en mängd olika bakgrunder, det kanske alltså inte spelar så stor roll vilken utbildning man har så länge den berör gis på något sätt. vet dock inte hur trolig källan är

http://www.gislounge.com/building-a-career-in-gis/
Citera
2013-12-29, 02:38
Medlem
Jag har uppfattat gis-ingenjör som ett ganska datavetenskapligt yrke där det handlar mycket om att uppdatera och hantera geografiska databaser mm. Det finns nog olika vägar till det yrket, och det är antagligen en god idé att bredda med programmering och databaskunskap om man läser geografi. Sen finns det ju de mer renodlade mätningsyrkena där, förutom totalstation och gps, uas och laserskanning blir allt större. Men det kräver också lite annan utbildning, och innebär mer fältarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in