2014-01-02, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag är kvinna jag klarar lätt att byta däck, det är inte speciellt fysiskt krävande.
men du har aldrig provat eller hur? vad beror det på att kvinnor undviker de flesta "manliga" sysslor samtidigt som kvinnor kräver att män ska dela lika på kvinnliga sysslor. jämställt?
Citera
2014-01-02, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja men vad bra, om det nu är så mycket LÄTTARE för män med all fysisk aktivitet som kräver att saker ska lytas och bäras, så tycker jag vi överlåter allt sånt med varm hand till män så kan kvinnor ägna sig åt det som blir över. Till exempel alla jobb som inte kräver nån fysisk styrka överhuvudtaget. Läkare, jurist, politiker, VD, styrelsearbete, IT, diplomat etc etc. Blir jättebra. Så kan vi överlåta sjuksyrra, dagisfröken, kassör, industriarbetare, lastare, byggarbete, hemarbete etc etc till män.

Dessa yrken är status-arbeten. Dvs män kommer alltid att motiveras till dom då det ger dom högre status i samhället således ökat reproduktionsvärde.

Exakt allt går att koppla till vår biologi, vi ÄR biologiska varelser, däggdjur, ett resultat av en evolution.

Detta är oerhört simpelt och var person som inte är ideologiskt hjärntvättad (feminister) kan förstå detta, men jag antar att du inte tror på evolutionen then
Citera
2014-01-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
men du har aldrig provat eller hur? vad beror det på att kvinnor undviker de flesta "manliga" sysslor samtidigt som kvinnor kräver att män ska dela lika på kvinnliga sysslor. jämställt?

Snälla jag är bilägare. Saab! Jag byter däck prydligt och ordentligt 2 ggr per år. Och rullar dem till förvaring. Och jag använder en domkraft samt ett kryss som jag använder fot och benkraft då jag drar åt muttrarna för drottningen och fosterlandet, och jag har en specialspray för att lossa muttrar som fastnat. Är en mycket seriös bilägare. Jajamensan. Jag fyller t.o.m på spolvätska, olja samt byter batteri själv. Samt sköter biltvätt och vaxar den ömsint en gång per år för hand Det du. Godkänt?
Tom sytt min egen rattmuff!

som svar på din fråga, tror de flesta manliga sysslor är av lite svårare allvarligare karaktär. Byta däck exempelvis kräver att du klarar dra åt muttrarna själv annars står du där med scenariot i huvudet att däcken trillar av på E4:an och alla dör!
Samma med byggnationer, byte av tak kräver att det blir rätt annars scenariot: tak trillar ner, alla dör! Byta lampa i köket, du skruvar ihop ledningarna fel och brand uppstår och alla...dör!
Hugga ved, scenariot du hugger av dig bägge benen och dör av blodbrist inom 3 sekunder
Nä fan bättre killen gör detta tänker nog många kvinnor.

Diska, byte av blöja, tillverkning av välling, läsa sagor, springa efter unge, städa, laga mat känns betydligt mer enkelt att långsamt lära sig. ingen alla dör risk.
Senast redigerad av Merapi 2014-01-02 kl. 19:12.
Citera
2014-01-02, 20:06
Medlem
Batistutas avatar
Intressant ämne där det finns vetenskapliga, politiska, feministiska svar. Hur ser verkligheten ut hemma hos er. Här hemma sitter jag vid datorn på diverse forum, frugan tittar på sina tv-serier och upptar all tv-tid mellan 18:00-23:00 sedan går jag och kollar på något vetenskaps eller naturprogram när hon lagt sig.

Fritiden för mig ägnas åt skytte, frugan hästar b.l.a.

Hos mina vänner och bekanta ser det ut ungefär likadant vad jag kan förstå. Nu är jag kanske i fel generation för att få tycka något om saken eftersom jag tillhör någon obskyr generation som genom livets krångliga väg kommit fram till vad jag gillar och troligen har frugan kommit fram till vad hon gillar.

Frugan gillar inte att byta däck eller klippa gräset eller något annat "manligt" Hon hatar matlagning, disk och städning men hon gör det ändå? Arbetsfördelning? Barn och barnbarn gillar vi bägge två.

Nåja mina fem cent för tillfälligt
Citera
2014-01-02, 21:05
Medlem
Nycticoraxs avatar
Det här är något jag själv reflekterat över. Tror att de flesta tjejer inte bryr sig så mycket om forskning och filosoferande inom traditionella "hårda" vetenskaper. De pysslar vidare med deras typiska kvinnosysslor och reflekterar inte så mycket på det. Hon jag träffar nu är högutbildad men håller med mig om detta. Vi tror att kvinnor och män är olika med olika kvalitéer, biologiskt men också att sociala strukturer såklart kan påverka i olika riktningar till viss del.

Har mött flera smarta kvinnor, som läser traditionella tekniska ämnen och klarar sig jättebra. Men har bara stött på ca två kvinnor som verkligen nördar in sig på ett ämne, sådär att dom spontant börjar prata om, filosofera eller reverse-engineera en viss sak bara för nöjes skull.
Citera
2014-01-02, 21:40
Medlem
Urfjantig TS. Önsketänkande. Som om liksom.

Om man väljer att umgås med de individer av andra könet som inte intresserar sig för vetenskap och politik så är det hos en själv felet ligger, knappast hos motsatta könet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in