• 1
  • 2
2013-12-28, 20:47
Medlem
Hej!

Jag har i många år varit onormalt trött och nu på senare också orkeslös, dålig motivation, dåligt minne, lättirriterad och kan ärligt talat känna mig lite trög och "långsam" ibland. Jag har försökt att både sova mer och mindre varje dygn en längre tid, men trots detta kvarstår mina problem. Kvittar om jag sover 6-8 eller 10 timmar varje natt. Har prövat vitamintillskott etc med utan framgång. Har prövat alla tillåtna medel som skulle kunna göra mig piggare, tränar regelbundet och sköter min kost bra.

Nu har jag fått nog av att må som jag gör. Har problem att hålla mig vaken när man kör bil, kan somna när som på dagen även fast jag har ett aktivt jobb där man inte sitter och degar precis!

Jag ringde då till vårdcentralen och fick prata med en jättebra sjuksköterska som förstod mig och sa att detta behövdes gå till botten med och att jag skulle ringa igen dagen därpå. Jag ringde dagen efter fick prata med hennes raka motsatts... hon gick efter mycket om och men med på att jag skulle få komma ner och ta blodprov på sköldskörtel (då jag struma i släkten), blodvärde. Jag har forskat lite i mina symptom själv och de allra flesta av dem passar både på brist av sköldkörtelhormon och testosteron, men det sistnämnda skrattade bara sköterskan när jag sa och hon sa att jag bara är 30år... "du mår nog bättre bara du ser att dina värden är bra" sa hon citerat rakt av. Hon tyckte inte detta var befogat att gå till någon doktor för.

Fick tillbaka att mina värden såg bra ut och nu står det helt still fick dock inga värden på vad jag faktiskt fick utan bara "ok". Vad ska jag göra? Självmedicinera för att landstinget inte vill hjälpa?? Jag har ingen journalhistorik alls förutom ett benbrott för 15år sedan, så tycker ju de kan ta mig på allvar
Citera
2013-12-28, 20:50
Medlem
alcatrazs avatar
Tufft att inte bli tagen på allvar. Det är inte depression du lider av då?
Citera
2013-12-28, 20:51
Medlem
Stina-Linas avatar
Min undran är om Du har gått i väggen? DVS blivit utbränd. Vet ju inget om hur Din situation är men det är det som slår mej
Citera
2013-12-28, 20:53
Medlem
Eyyobros avatar
Be att få papper på provresultaten, jag har själv varit med liknande och då gäller det tyvärr ibland att man även är sin egen lilla doktor och läser på lite.
Citera
2013-12-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Min undran är om Du har gått i väggen? DVS blivit utbränd. Vet ju inget om hur Din situation är men det är det som slår mej

Visst jobbar jag en del det gör jag, men denna trötthet har jag haft ända sedan gymnasiet men bara levt med den helt enkelt. Kan med handen på hjärtat inte riktigt minnas när jag var "pigg" senast. Dessutom tycks preparat som koffein ej funka för mig annat än att bli illamående på.
Citera
2013-12-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Tufft att inte bli tagen på allvar. Det är inte depression du lider av då?

Svårt att utvärdera själv :-/ Är ju lite därför man vänder sig till vården känner jag. Om nu provsvaren ser bra ut och att de utesluter då iaf den ena av diagnoserna som stämmer (sköldkörtel) så borde man väl få gå vidare med antingen fler prover eller prata med någon inom psykiatrin?
Citera
2013-12-28, 21:34
Medlem
S-cups avatar
Precis som jag känner mig under och efter ett intensivt cannabisbruk. Så om du röker på (eler tar andra droger) kan du testa att låta bli ett tag.
Annars låter det ganska likt depression som andra redan nämnt.

Tyvärr gäller det att vara pigg när man är sjuk. Ge inte upp utan kontakta vårdcentralen igen, är de idioter så kan du enkelt byta vårdcentral.
Citera
2013-12-28, 21:47
Bannlyst
Det är svårt att svara på eftersom att det finns så många tänkbara problem som kan generera dina symptom. Visst kan det vara depression eller dystymi, och visst kan dessa ha uppkommit av fysiologiska orsaker som exempelvis hypo/hyperthyreos. Det kan ju även röra sig om Narkolepsi eller en typ 2-diabetes. Men ja, det låter mer som en klockren depression eller dystymi, det händer mer i kroppen under dessa störningar än vad man kan tro och att man är lättirriterad, orkeslös och har sämre minne är vanliga tecken. Ofta kan noradrenalinet vara sänkt.

Brist på testo är vanligare än vad man kan tro och vitrockarna brukar vara lite motsträviga till att kolla upp ens testovärden men det är ju något som du ska be om ifall du känner dig osäker. Ofta kontrolleras ju bara standard-värden och om dessa kommer tillbaka utan anmärkning så brukar läkaren inte följa upp patientens symptom, man får vara envis och be om fler prover alternativt en remiss, i ditt fall kanske till en psykiatri där rigorösare tester kan utföras.

Får du i dig tillräckligt med D-vitamin och är utomhus mycket så att du blir utsatt för dagsljus?
Citera
2013-12-28, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Precis som jag känner mig under och efter ett intensivt cannabisbruk. Så om du röker på (eler tar andra droger) kan du testa att låta bli ett tag.

Tyvärr gäller det att vara pigg när man är sjuk. Ge inte upp utan kontakta vårdcentralen igen, är de idioter så kan du enkelt byta vårdcentral.

Härligt med en cannabisbrukare som faktiskt erkänner att det finns negativa biverkningar av ett intensivt brukande.
Citera
2013-12-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup

Hej! Nej jag har aldrig tagit några droger alls, bortsett från alkohol då och den konsumtionen är långt under det genomsnittliga.
Citera
2013-12-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det är svårt att svara på eftersom att det finns så många tänkbara problem som kan generera dina symptom. Visst kan det vara depression eller dystymi, och visst kan dessa ha uppkommit av fysiologiska orsaker som exempelvis hypo/hyperthyreos. Det kan ju även röra sig om Narkolepsi eller en typ 2-diabetes. Men ja, det låter mer som en klockren depression eller dystymi, det händer mer i kroppen under dessa störningar än vad man kan tro och att man är lättirriterad, orkeslös och har sämre minne är vanliga tecken. Ofta kan noradrenalinet vara sänkt.

Brist på testo är vanligare än vad man kan tro och vitrockarna brukar vara lite motsträviga till att kolla upp ens testovärden men det är ju något som du ska be om ifall du känner dig osäker. Ofta kontrolleras ju bara standard-värden och om dessa kommer tillbaka utan anmärkning så brukar läkaren inte följa upp patientens symptom, man får vara envis och be om fler prover alternativt en remiss, i ditt fall kanske till en psykiatri där rigorösare tester kan utföras.

Får du i dig tillräckligt med D-vitamin och är utomhus mycket så att du blir utsatt för dagsljus?

Tack för ditt svar! Angående D-vitamin, ja jag är utomhus... dock är det ju svårt att få tillräckligt med d-vitamin genom solen nu när det är mörkt mer eller mindre all tid man inte jobbar. Solar solarie nu under vintern, ger det samma effekt? Min farmor lider av D-vitaminbrist (vad jag förstått så kan hon ej tillgodogöra sig det) och det ska kunna vara ärftligt vilket jag påtalade för sköterskan då det också kan stämma in på tröttheten. Men som sagt de prover jag fick ta var Sköldkörtel, blodvärde och blodsocker, så antar att typ2 diabetes är uteslutet.
Citera
2013-12-29, 00:00
Medlem
Sömnapnésyndrom är vanligt och underdiagnostiserat. Det är en vanlig orsak till dagtrötthet. Det innebär att TS körkort sitter löst, eftersom Transportstyrelsens författningssamling reglerar de medicinska förutsättningarna för körkortsinnehav; trötthetssyndrom innebär hinder för körkort. Dock är det få läkare som vill ta sitt ansvar och följa lagstiftningen (Körkortslagen) och anmäla, eftersom de tycker det är "jobbigt"...

Sömnapnésyndrom är bara en möjlig orsak till dagtrötthet. Det brukar kännetecknas av, och korrelera med, några av följande symptom och riskfaktorer: övervikt, snarkning, huvudvärk, nattligt behov att kissa, rökning, mycket alkohol. Om misstanken uppstår att det är det som det handlar om, är det lätt att utreda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in