• 1
  • 2
2013-12-28, 17:33
Medlem
Nu är det så att jag har rotat fram en gammal gjutjärnsgryta på 5L från garaget som tidigare stått undanställd i min farfars ladugård (förmodligen). Det står "KOCKUM" på undersidan och den är gjord helt och håller i gjutjärn (ej emaljerad).

Jag rengjorde den från rost och beläggningar, och därefter oljade jag in och brände in den i ugnen. Det skulle vara kul att datera den tänkte jag, så efteråt började jag googla lite på "kockum", "kockum jernverk", "kockum gjutjärnsgryta", osv. och jag kan verkligen inte hitta någon information om någon liknande gryta.

Det lilla jag lyckats luska ut är att den förmodligen producerats någon gång mellan 1888-1920 (jernverket var aktivt 1847-1981) då de delade upp produktionen då och gjutjärnsdetaljer producerades i Ormö. De små handtagen på lock och kärl tycker jag tyder på att företaget inte har haft alltför mycket erfarenhet sedan innan då öronen är på gränsen till små för att kunna greppas med grytlappar, vilket handtagen inte är på kockums emaljerade kärl. Därför tror jag att den är äldre än dem.

Finns det någon på flashback som har bra koll på kockum eller liknande grytor eller kanske har en rar mor/far-mor som har bra koll?

Har ni något litet tips eller förslag på var jag ska kika tar jag gladeligen emot det!
Citera
2013-12-28, 17:47
Medlem
Zycombs avatar
Har du möjlighet att ta några bilder på den så skulle det hjälpa oerhört, skulle jag tro!
Citera
2013-12-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zycomb
Har du möjlighet att ta några bilder på den så skulle det hjälpa oerhört, skulle jag tro!

Jag ska göra det efter kvällens middag!
Citera
2013-12-28, 19:02
Medlem
borrizs avatar
Det var en mycket intressant pryl du har fått tag på. Emaljerade grytor ifrån Kockums emaljverk i Ronneby finns det gott om, men en ren järngryta har jag inte hört talas om.
Citera
2013-12-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det var en mycket intressant pryl du har fått tag på. Emaljerade grytor ifrån Kockums emaljverk i Ronneby finns det gott om, men en ren järngryta har jag inte hört talas om.

Exakt min tanke!

Här kommer en bild på skönheten!
Citera
2013-12-29, 19:15
Medlem
borrizs avatar
Jag ser att din gryta inte är själv-ösande (den har inte några inåtvända bubblor i locket) någonting som kom på 1930-talet.
Citera
2013-12-29, 23:25
Medlem
Citat:
Jag ser att din gryta inte är själv-ösande (den har inte några inåtvända bubblor i locket) någonting som kom på 1930-talet.

Med andra ord bör den vara äldre än så?
Citera
2013-12-29, 23:36
Medlem
EugeneHutzs avatar
Sök på tradera och blocket och se om du hittar nått liknande.
Citera
2013-12-30, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Sök på tradera och blocket och se om du hittar nått liknande.

Det har jag gjort, men det verkar som att det bara finns emaljerade kärl från just kockums.
Citera
2013-12-30, 08:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pertanbus
Med andra ord bör den vara äldre än så?
Jag vet att Kockums brukade tillverka i långa serier, så det är omöjligt att sia om just din gryta. Det enda jag är säker på är att själva modellen är äldre än 1930-tal.
Citera
2013-12-30, 08:59
Medlem
Citat:
Jag vet att Kockums brukade tillverka i långa serier, så det är omöjligt att sia om just din gryta. Det enda jag är säker på är att själva modellen är äldre än 1930-tal.

Det är en fingervisning i alla fall!
Citera
2013-12-30, 11:56
Medlem
EugeneHutzs avatar
Här är lite kockums gjutjärnsprodukter från 50/60-tal.

https://www.bukowskismarket.com/sv/3...-jernverk-1965

https://www.bukowskismarket.com/sv/4...ms-1950-60-tal
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här