2013-12-27, 18:39
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Hej, jag gick förbi nyligen och frågade en kiosk ifall dom fått min försändelse och dom var otydliga i vilken post-information dom bad mig om så när jag blev förvirrad blev tjejen i kassan otrevlig.

Det slutade, efter att jag påpekat det detta ohyfs, med att kiosken sa "När din försändelse kommer hit så kommer vi att vägra lämna ut den".

Stöld?
Citera
2013-12-27, 18:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vetetusan om det är stöld eller ej.
Men det lär med all största sannolikhet bryta mot avtalet de har med posten.
(eller vad fan nu resterna av posten heter just idag)
Citera
2013-12-27, 19:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Hej, jag gick förbi nyligen och frågade en kiosk ifall dom fått min försändelse och dom var otydliga i vilken post-information dom bad mig om så när jag blev förvirrad blev tjejen i kassan otrevlig.

Det slutade, efter att jag påpekat det detta ohyfs, med att kiosken sa "När din försändelse kommer hit så kommer vi att vägra lämna ut den".

Stöld?

Absolut inte. Tråkig attityd mot kunden, möjligen.

Stöld blir det om någon tillägnar sig ditt paket i syfte att behålla det, och det du beskriver är inte ens i närheten. Det behöver inte ens vara fel att inte lämna ut det, till exempel om du inte kan legitimera dig eller kan identifiera din försändelse via ett avinummer.
Citera
2013-12-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Absolut inte. Tråkig attityd mot kunden, möjligen.

Stöld blir det om någon tillägnar sig ditt paket i syfte att behålla det, och det du beskriver är inte ens i närheten. Det behöver inte ens vara fel att inte lämna ut det, till exempel om du inte kan legitimera dig eller kan identifiera din försändelse via ett avinummer.

Det var det dom hotade med. Om jag har rätt till att få det utlämnat och dom hotar med att behålla det.
Citera
2013-12-27, 19:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det var det dom hotade med. Om jag har rätt till att få det utlämnat och dom hotar med att behålla det.

Nja, att inte lämna ut det skulle snarare vara egenmäktigt förfarande sålänge deras uppsåt inte är att behålla och använda innehållet för egen vinning. Dvs det såkallade "tillängnelseuppsåtet" saknas, att hindra dig från att få paketet är inte samma sak som att själv tillägna sig det.

Öppnas det så är det väl brott mot brevhemligheten om inte annat.
Citera
2013-12-27, 19:42
Citat:

Stöld?

Jag var tvungen att läsa ditt inlägg både en och två gånger innan jag förstod vad du menade. Om du formulerade dig lika illa när du pratade med tjejen i kiosken, så har jag full förståelse att hon inte förtsod vad du ville och vidare påpekade att de inte tänkte lämna ut något till dig. Ditt fel, inte hennes.
Citera
2013-12-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsunen
Jag var tvungen att läsa ditt inlägg både en och två gånger innan jag förstod vad du menade. Om du formulerade dig lika illa när du pratade med tjejen i kiosken, så har jag full förståelse att hon inte förtsod vad du ville och vidare påpekade att de inte tänkte lämna ut något till dig. Ditt fel, inte hennes.
Ja, det är mitt fel att jag är dyslexiker, det har du rätt i.
Citera
2013-12-27, 20:08
Citat:
Ja, det är mitt fel att jag är dyslexiker, det har du rätt i.

Jag ber om ursäkt, det var klantigt skrivet av mig! Hoppas det löser sig med din post.
Citera
2013-12-27, 20:28
Medlem
Har du en försändelse att hämta hos ett av postens/DHL m.fl. utlämningsställen så får du antingen en pappersavi i vanliga posten om det eller ett SMS/mail om det nu finns för avhämtning. Med de uppgifter som du får i dessa är det inget problem att hämta ut försändelsen om du kan legitimera dig.

Att du istället bara går och frågar om paketet till "thissuitisblacknot" har kommit och att du då kan hämta det, utan att ha en avi eller annat så gör de rätt i att hålla det inne!
Citera
2013-12-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsunen
Jag ber om ursäkt, det var klantigt skrivet av mig! Hoppas det löser sig med din post.

Citera
2013-12-27, 20:56
Medlem
DoubleWoods avatar
Nå, TS, uppvisade du en avi eller motsvarande så både du och din försändelse kunde identifieras?
Om inte, har de inte gjort något fel. Inte ännu iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in