2013-12-27, 18:12
Medlem
Hej! Har ett litet dilemma.

Jag bor med min fru i en andrahandslägenhet och vårt kontrakt går ut i slutet av januari. När vi blir av med lägenheten ska vi ut på en resa i 3 månader och har då ingen bostad i sverige under tiden.

Under resan har vi tänkt folkbokföra oss hos mina föräldrar som då får ansvar för räkningar mm.
För att vara försäkrade under resan har vi tänkt teckna en hemförsäkring innehållande en bra reseförsäkring.

Till saken: Borde vi inte ingå i mor och fars hem- och reseförsäkring när vi är folkbokförda där? Anledningen till att jag tror att det inte funkar, är att (vad jag förstått) det är lag på att man måste vara folkbokförd på den plats där man oftast sover, vilket ju inte är hos mina pärer.

Hur gör jag?
Citera
2013-12-27, 18:15
Medlem
Deras hemförsäkring gäller alla som är skrivna på adressen. Brukar dock vara högst 45 dagar.
Citera
2013-12-27, 18:34
Medlem
Som sagt måste man ändå teckna en extra försäkring till hemförsäkringen och med tanke på att ni inte bor där så kan det i efterhand visa sig att försäkringen inte gäller eftersom ni inte bott där..

Teckna en riktig försäkring istället..

http://www.erv.se
Citera
2013-12-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islander
Som sagt måste man ändå teckna en extra försäkring till hemförsäkringen och med tanke på att ni inte bor där så kan det i efterhand visa sig att försäkringen inte gäller eftersom ni inte bott där..

Teckna en riktig försäkring istället..

http://www.erv.se

Vad pratar du om? Är du skriven på en adress med hemförsäkring så omfattas du per automatik, det spelar ingen roll om du bor någon annanstans.
Reseförsäkring ingår vanligtvis i hemförsäkringen. (sjukdom/olycksfall)
I ert fall som blir borta i 3 månader, kräver utökat skydd för 45 dagar ytterligare. Detta kan ni dock ta vart ni vill.
Citera
2013-12-28, 00:25
Medlem
Man får läsa det finstilta hos försäkringsbolaget ifråga, det finns villkor som måste uppfyllas (läs under villkoren för vilka försäkringen gäller) i TS fall kommer de alltså att folkbokföra sig i slutet av Januari hos hans föräldrar, ringa och beställa utökad reseskydd, resa kort därefter, det kommer säkerligen gå bra, försäkringsbolagen vill gärna sälja försäkringar, men sen om de har världens otur och behöver åka Ambulansflyg hem för två miljoner vad händer om försäkringsbolaget då får för sig att kolla om alla villkor är uppfyllda?

Det krävs ju inget större utredning för att se att de bara är skrivna där och aldrig haft gemensamt hushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in