2013-12-27, 13:33
Medlem
Hej,

Står i tankarna om att överta mina föräldrars hus då ingen av dom vill ha kvar det efter skilsmässan men jag vill väldigt gärna överta det iom att det funnits i familjen i generationer och jag även hyrt det av dom i närmare 2 år redan.

Har talat med en bank och fått klartecken att när jag står som ägare på fastigheten (tar över lagfarten) så går dom in och löser lånen som mina föräldrar har kvar på huset samt att jag även får en summa i "handen" som föräldrarna skall ha för att komma upp i en vettig peng för huset. Genom att göra på detta sätt behöver jag inte ha någon handpenning och jag slipper även kostnaden för lagfarten som är 1.5% av försäljningspriset samt 2% i pantbrev då dom redan finns.

Det är dock så att mina föräldrar är skilda och kollar man på informationen hos lantmäteriet så äger dom då alltså 50% av fastigheten vardera. Så som jag förstår det så räcker det att min mor och min far upprättar ett gåvobrev vardera och i detta ger mig sin halva vilket då bör resultera i att jag får 100% av fastigheten?

Dessa gåvobrev skickar jag sedan till lantmäteriet med andra nödvändiga papper och efter några veckors handläggning bör jag då stå som ägare på fastigheten och allt är frid och fröjd?

Finns det någon som är lite mer påläst i ämnet och kanske har synpunkter på upplägget som sådant? Är det korrekt att upprätta 2 st gåvobrev på vardera 50% från varje förälder? Hoppas någon kan hjälpa mig/oss på traven.

Mvh,
Citera
2013-12-27, 19:19
Medlem
Djangos avatar
Eftersom de båda äger 50% vardera så måste det bli två gåvobrev. En skillnad i att få två gåvobrev är att du måste betala två expedtionsavgifter på Lantmäteriet. Mer info här från Villaägarna
Citera
2013-12-28, 17:52
Medlem
Benganiolos avatar
Räcker gott med ett gåvobrev där dina föräldrar överlåter 50% vardera till dig.

Om det ska utgå vederlag, t.ex. övertagande av lån och ni väljer att ta med det i gåvobrevet får det inte överstiga 85% av taxeringsvärdet för att ingen stämpelskatt ska utgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in