• 1
  • 2
2013-12-27, 12:57
Medlem
barkeepers avatar
Hej

Hur stanger jag av start-up ljudet pa min mac? Den dar orchestra hit grejen som vacker upp hela huset..

MVH
\Barkeeper
Citera
2013-12-27, 12:59
Medlem
tzjs avatar
It can´t be done.

Tror inte det har ändrats, men frågan har cirkulerat på nätet i många år.
Citera
2013-12-27, 13:13
Medlem
Du kan "skruva ned" på volymen innan du stänger av den, då blir det inget "bong-ljud" när du startar upp den. Förr fanns det ett verktyg (som bara funkar för 10.6.8 och neråt) som kunde stänga av ljudet helt vid systemstart.
Citera
2013-12-27, 13:16
Medlem
http://www.mactrast.com/2013/08/how-...startup-chime/ här berättar dom hur man kan stänga av ljudet, men å andra sidan talar det ljudet om att datorn startades upp korrekt.
Citera
2013-12-27, 14:44
Medlem
Ta gratislurarna som följer med iPhone/iPod (dom där vita som man inte använder )
Klipp av sladden nere vid själv 3,5mm pluggen sen trycker du bara in den i Macens ljudutgång innan du trycker på startknappen.
Citera
2013-12-27, 19:33
Medlem
Du kan hålla ner Mute-tangenten när du startar datorn.
Uppdatering: Det verkar bara fungera med inbyggda tangentbord.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-27 kl. 19:42.
Citera
2013-12-27, 20:11
Medlem
Det här är den bästa lösningen. Köp Cocktail här. Det är ett mycket bra verktyg.

Installera programmet och gå till System > Misc och välj "Disable startup sound".

http://oi44.tinypic.com/k1f151.jpg

Starta om och njut av tystnaden.

Man ska dock ha i åtanke att startljudet på Mac har en funktion. Det visar att minnet och resten av datorn mår bra. Själv har jag startljudet på.

Du kan lära dig mer om det här.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-27 kl. 20:14.
Citera
2013-12-27, 22:27
Medlem
systems avatar
På mina maskiner med 10.8 och 10.9 hörs nog aldrig några startljud. Nog aldrig, för det var ett tag sedan de startades om. (Varför startar man om i tid och otid? )

Jag har ljudet avstängt på maskinerna (nivå 0) och det är kanske det som gjort att jag aldrig sett problemet med startljud.

Som sagt kan jag minnas fel eftersom jag startar upp maskinerna väldigt sällan. Men en googling på ”disable startup sound os x” kanske ger någon ledtråd om vad du kan göra.

Återkoppla gärna.
Citera
2013-12-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
På mina maskiner med 10.8 och 10.9 hörs nog aldrig några startljud. Nog aldrig, för det var ett tag sedan de startades om. (Varför startar man om i tid och otid? )

Jag har ljudet avstängt på maskinerna (nivå 0) och det är kanske det som gjort att jag aldrig sett problemet med startljud.

Som sagt kan jag minnas fel eftersom jag startar upp maskinerna väldigt sällan. Men en googling på ”disable startup sound os x” kanske ger någon ledtråd om vad du kan göra.

Återkoppla gärna.
Vad är problemet? Starta om så får du höra.
En anledning till att man startar om är att man använder Boot Camp till exempel.

Jag har redan skrivit vad man kan göra. Köpa Cocktail här.
Sen väljer man System > Misc och "Disable startup sound".
Senast redigerad av Putsch 2013-12-27 kl. 23:22.
Citera
2013-12-27, 23:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vad är problemet? Starta om så får du höra.
En anledning till att man startar om är att man använder Boot Camp till exempel.

Jag har redan skrivit vad man kan göra. Köpa Cocktail här.
Sen väljer man System > Misc och "Disable startup sound".
Jag har inget problem. Alls.
Citera
2013-12-28, 03:09
Medlem
barkeepers avatar
Tack for svaren!

Ljudutgangen ar redan upptagen av mina hogtalare, och dom stanger jag av. Men datorn vet inte att jag har dom inkopplade nar jag drar igang den.

Och anledningen till att jag startar om den ofta ( en gang per dag) ar att bade aperture och Nik softwares program mar bra av att startas om da och da...
Citera
2013-12-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tack for svaren!

Ljudutgangen ar redan upptagen av mina hogtalare, och dom stanger jag av. Men datorn vet inte att jag har dom inkopplade nar jag drar igang den.

Och anledningen till att jag startar om den ofta ( en gang per dag) ar att bade aperture och Nik softwares program mar bra av att startas om da och da...

Men du kan väl starta om dessa program utan att starta om hela datorfan....?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in