2014-01-07, 21:42
Medlem
WeeMaans avatar
Kommer också köra på det att jag äger varje innehav jag presenterar här i tråden.
Sen om man måste sälja mitt i månaden är en annan sak.
Citera
2014-01-07, 23:22
Moderator
Dr Kings avatar
Har också min januariaktie (CDON) i portföljen. Efter ca 60% uppgång på 6 månader börjar det bli dags att sälja av i alla fall hälften snart och det gäller nog också i tävlingen där jag troligen byter till februari. Kommer mestadels att ha aktier jag äger eller funderar på att köpa i tävlingen men kan tänka mig att prova någon extra krydda någon månad.
Citera
2014-01-07, 23:34
Medlem
Jag säger bara att självklart ska man få "gambla" om man vill det, men jag tycker att man ändå borde dela med sig utav varför man just väljer den aktien.. Skulle generellt vilja se mer "Jag tror på den här aktien eftersom de redovisade starka siffror på senaste rapporten" istället för "Deras affärsidé är nice."..

Att bara ha en bra affärsidé räcker inte för att det ska bli fungera rent ekonomiskt...

Som exempel tycker jag att detta inte borde räcka som en motivering varför just han väljer Shamaran..

Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Chansar vilt på Shamaran Petroleum eftersom de verkar rika. Räknas detta bidrag i tävlingen?

Inte för att låta allt för sur, jag tycker många har gjort ett bra jobb med motiveringen... vilket är roligt och egentligen hela syftet med tråden enligt min mening.
Senast redigerad av Bomben1 2014-01-07 kl. 23:38.
Citera
2014-01-08, 08:21
Medlem
Paul-Kemps avatar
Jag följer tråden med stor intresse, men jag måste helt hålla med Bomben1. Om folk inte är villiga att satsa på sitt eget "bästa tips", så blir det inspelet ganska ointressant, utan en riktigt bra motivering alla fall. Själva tävlingsmomenten är helt ointressant, i klassisk flashback kukmätar-anda.

Åtminstone borde det vara obligatorisk att uppge om man äger aktien själv.
Citera
2014-01-08, 11:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Åtminstone borde det vara obligatorisk att uppge om man äger aktien själv.
Om inte annat är det ju ett lite underligt beteende att snacka upp en aktie man själv inte vill satsa pengar i. Det är ju oerhört mycket intressantare om någon rekar ett papper och själv ligger tungt i det än om man bara tramsar och väljer en tokig högrisk men inte vågar satsa.

Det hade varit intressant med en funktion på t ex Avanza där man kan skapa egna anonymiserade portföljer med reella innehav och "tävla" med dem. Då vet man ju om att alla deltagare är "the real deal".
Citera
2014-01-08, 12:33
Medlem
WACCs avatar
Mitt mål med tävlingen:

Att vinna? Nej!

Mitt mål är att visa läsarna av denna tråd att det går att ordna en ganska hygglig avkastning i relation till risken och spekulationen som tas. Starbreeze, Taurus Energy och Shamaran i alla ära, ingen smutskastning från min sida, men risken och spekulationen i sådana aktier är oerhörda.

Jag kommer därför utgå ifrån att mitt innehav är den enda aktien i min portfölj och handla därefter. Givetvis äger jag även aktien i min riktiga portfölj.

Jag vill även belysa en viktig fråga INNAN utdelningsperioden.

Då direktavkastning påverkar aktiepriset så undrar jag därför om det inte är rimligast att utdelningen (direktavkastningen * innehavets värde dagen innan dagen X) läggs på stängningskursen då tävlingsdeltagaren väljer att byta innehav? Annars blir det direkt ofördelaktigt att äga utdelande aktier när utdelningarna drar igång. Nu är detta visserligen inget som majoriteten i denna tråd sett till dagens innehav behöver bry sig om, men det kan vara bra att reda ut det innan någon köper TeliaSonera och tappar 6-7% på en dag.
Senast redigerad av WACC 2014-01-08 kl. 12:47.
Citera
2014-01-08, 16:11
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Det har potentiellt uppstått en situation som det inte finns en regel för.

Jag valde BCS i januari. Kurs 1.1 kr innebär att jag "köpte" 9090 fiktiva aktier.

Eftersom jag äger BCS den 28:e januari kommer jag utan extra kostnad automatiskt få 9090 aktier i promikbook, som börjar handlas i mars.

Detta måste ju räknas med nu? Dvs, jag måste ju få det till mitt konto i tävling i mars? Det är ju nämligen denna detalj som är hela caset.
Saken är ju den att BCS kommer ju dyka i slutet av januari av tekniska skäl när aktien splittas i 2 bolag.

BCS kan mycket väl halveras 2 gånger innan januari är slut. Det magiska datumet man ska äga BCS är ju den 28:e januari tror jag, därefter kommer ju BCS falla. Men om Promikbook slutar på 1.5 kr i mars så har min placering givit 75% avkastning.

9090 *0.25 + 9090*1.5 = 9090*1.75 => 75% avkastning

Det blir en konstig tävling om mitt val är klockrent och alla som gör denna placering i verkligheten gör 75% på 2 månader, men i tävlingen har jag losat 75% i januari eller kanske ännu mer.

Jag utgick ifrån detta utan att reflektera att någon kanske har en synpunkt och ingen som läst min analys har heller påpekat detta. Fast nu här av någon anledning inser jag att någon kanske eventuellt har en synpunkt.

Hur kommer mitt val att behandlas?
Senast redigerad av Hartarbete 2014-01-08 kl. 16:15.
Citera
2014-01-08, 17:06
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det har potentiellt uppstått en situation som det inte finns en regel för.

Jag valde BCS i januari. Kurs 1.1 kr innebär att jag "köpte" 9090 fiktiva aktier.

Eftersom jag äger BCS den 28:e januari kommer jag utan extra kostnad automatiskt få 9090 aktier i promikbook, som börjar handlas i mars.

Detta måste ju räknas med nu? Dvs, jag måste ju få det till mitt konto i tävling i mars? Det är ju nämligen denna detalj som är hela caset.
Saken är ju den att BCS kommer ju dyka i slutet av januari av tekniska skäl när aktien splittas i 2 bolag.

BCS kan mycket väl halveras 2 gånger innan januari är slut. Det magiska datumet man ska äga BCS är ju den 28:e januari tror jag, därefter kommer ju BCS falla. Men om Promikbook slutar på 1.5 kr i mars så har min placering givit 75% avkastning.

9090 *0.25 + 9090*1.5 = 9090*1.75 => 75% avkastning

Det blir en konstig tävling om mitt val är klockrent och alla som gör denna placering i verkligheten gör 75% på 2 månader, men i tävlingen har jag losat 75% i januari eller kanske ännu mer.

Jag utgick ifrån detta utan att reflektera att någon kanske har en synpunkt och ingen som läst min analys har heller påpekat detta. Fast nu här av någon anledning inser jag att någon kanske eventuellt har en synpunkt.

Hur kommer mitt val att behandlas?

Knepig situation. Det lär vara problematiskt för din del att byta innehav fram tills Promibook börjar handlas. Det andra är ju inte så problematiskt, utan det ger ju sig med tiden när du vet mer om vad som gäller.
Citera
2014-01-08, 17:34
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Knepig situation. Det lär vara problematiskt för din del att byta innehav fram tills Promibook börjar handlas.

Du menar jag ligger kvar i mitt innehav i BCS tills mars och att slutvärdet av min position sista mars blir BCS+ Promikbook? Okej, jag kan köpa det.
Citera
2014-01-08, 18:20
Medlem
ForeverADrones avatar
Ser bra ut för Mavshack. 20% upp än så länge. Fortsätter det såhär blir det en bra första månad för min del
Citera
2014-01-08, 18:28
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverADrone
Ser bra ut för Mavshack. 20% upp än så länge. Fortsätter det såhär blir det en bra första månad för min del

Har dom själv i portföljen. Eller hade, sålde av på 0,48 idag. Sjunker dom några ören kliver jag in igen, återstår att se om det var rätt eller fel att sälja av...
Citera
2014-01-08, 18:31
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverADrone

Överdriven kursuppgång idag på en icke nyhet, men klagar inte då jag har ett gäng i portföljen jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in