2013-12-26, 22:20
Medlem
rovmuns avatar
På flera matlagninsprogram så kan man ofta höra att det är perfekt balans mellan sälta, sötma och syra i tex en sås. Jag förstår självkart skillnade på de tre sakerna men brukar aldrig tänka på att man ska ha balans

Hur ska jag tänka?
Citera
2013-12-26, 23:05
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
På flera matlagninsprogram så kan man ofta höra att det är perfekt balans mellan sälta, sötma och syra i tex en sås. Jag förstår självkart skillnade på de tre sakerna men brukar aldrig tänka på att man ska ha balans

Hur ska jag tänka?

Nästa gång du gör en sås så passa på att leka lite.
Salt, soja eller buljong för sälta
Socker eller gele för sötma
Vin eller creme fraiche för syra

Smaka på såsen så får du en "smakbild" i huvudet.
Tänk sedan, vad saknas ? Fortsätt så.

Övning ger träning !
Citera
2013-12-26, 23:08
Medlem
JoeDevolas avatar
Bra att du tar upp detta. Det är nog det vanligaste misstaget hos ignoranta och oinspirerade kockar. Jag är sjukt irriterad över hur mycket mat som misshandlas pga att kocken inte har minsta yrkesstolthet. SKÄRPNING FÖR HELVETE, eller säg upp dig!

Det är svårt att bli lika bra som de allra bästa kockarna, men det är enkelt att bli betydligt bättre än en trött lunchkock. Det är träning av smaklökarna som gäller. Om du t ex ska göra en dillsås som ska vara sötsur, kan du vänta med att hälla i all grädde som du avser att använda i slutprodukten. När du tror att din sås inte kan bli bättre balanserad, kan du testa att tillföra lite mer syra och smaka av. Fortsätt tills det blir obehagligt mycket syra. Häll på grädde och försök att hitta tillbaka till nivån där det smakade som bäst. Samma metod kan man använda för att hitta rätt sälta. Den perfekta balansen ligger strax innan det blir äckligt. Det krävs lite mod för att krydda rätt. Med sockret är det svårare eftersom det inte blir samma obehagliga smak av för mycket sött. Det är lite som att hitta dragläget på en bil.

Gör du så här några gånger i veckan är du inom kort kungen i köket bland din bekantskapskrets. Det hedrar dig att du vill utvecklas. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av psflax:

Övning ger träning!

Sällan har sannare ord yttrats!
Senast redigerad av JoeDevola 2013-12-26 kl. 23:14.
Citera
2013-12-27, 00:35
Medlem
MasterBaits avatar
Syra tar fram sakerna = Typ vinäger och citron

Sprit/vin lyfter fram smaker

Salt o socker balanserar varandra. Ha i socker i salt mat.

Honung och farin rundar av skarpa smaker.

Peppar & chili ger styrka

Ha inte i många olika kryddor i samma rätt. Välj en eller två. Välj efter kött eller fisksort.

När du tränar på matlagning:

- Tänk på att som alltid gäller regeln "less is more" ta hellre bort och avstå istället för att lägga till.

- Smaka av, smaka av, smaka av, hela tiden, för varje ingrediens du lägger i.

- Respektera ingredienserna när du tillagar dom.
Citera
2013-12-27, 01:33
Medlem
BubbleRabbits avatar
Tänk sötsursås från kinarestaurangen så har du något att utgå från där smakerna gifter sig. Sen så ska ju inte alla såser ha en sådan stark brytning.

En gräddsås blir salt av buljongen/fonden, sur av vinägern och söt av gelén. Ingen av smakerna ska slå ut den andra egentligen, men hellre lite surare än för söt alla dagar i veckan. Börja med att jämna ut surt och sött i din sås, avsluta med att salta och peppra.

Säg en liter gräddsås, kör 3 msk vinäger, 1-2 tsk svartvinbärsgele, ½ dl flytande kalvfond och ½ tsk salt. Det är en bra början, när du hittar att inget tar över det andra egentligen så har du funnit den perfekta balansen. När en sås är så god att man nästan skulle kunna tänka sig att dricka den, så är du i mål.

Sen kräver såser olika balans, en bearnaise ska vara lite sur i smaken medan kanske en sås till kåldolmar går jämnare i smaken osv.
Citera
2013-12-30, 12:31
Medlem
christerys avatar
Nåt som kan vara roligt att leka med är Tom Yum Goong, kör med 1 portion istället för 4-5 som det är i detta recept http://asia.se/recept/tom_yam_kung.html och variera lite.

Styrka (chili), sälta (nam plah/fisksås), syra och sötma (brukar stå strösocker på bordet vid servering)...

Nu får ju smaklökarna jobba lite, sen finns det kanske en ideal balans men den är olika för olika kockar, jag körde i mars ett test med 30 tom yam på 30 dagar och aldrig 2 ggr på samma ställe.

Det lustiga var att jag kan inte säga när den är bäst, bara när den är jäkligt bra. För av dom 30 så kvalade många in på 1a plats trots att dom var olika starka, syrliga, salta och med lite olika konsistens/grovlek på bitarna. Socker tycker jag inte behövs i denna men vissa Thailändare duttar i det åxå (gottegrisar).

När du har hittat den perfekta tom yum goong så kan du testa vad som händer med tom yum moo (fläsk) och jag i alla fall vill ha den med mer sälta. Om det beror på att jag vill ha varianten med fläskkött saltare än den med räkor eller om det beror på nåt annat vet jag inte.
Citera
2014-01-05, 20:50
Medlem
Om jag gör gräddsås så brukar jag ha i messmör Underbart tips!

Annars så fungerar honung, gelé eller sylt.

När jag gör asiatisk mat så brukar jag bla ha fisksås, citron och råsocker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in