Sitter lite i samma sits själv då jag lite mer än 400 000 kronor på banken som jag skulle vilja placera för att få någon typ av avkastning men samtidigt inte ta alltför stora risker eller binda upp dem för flera år då jag kan behöva en sto del av pengarna för ett bostadsköp ganska snart, eventuellt redan hösten 2014. Just nu är pengarna på ett vanligt konto på handelsbanken vilket inte känns ok då jag inte får någon ränta, och ett så pass stort kapital borde kunna generera något tycker man.
I slutet av 2012 öppnade jag ett sparkonto på Bluestep finans där jag satte in 200 000 kronor som låstes på ett år. Detta var en ganska bra affär, räntan för ett ettårigt konto låg på 3.4% så när jag 12 månader hade gått kunde jag stänga kontot och plocka ut 6800 kronor i ränta. Av denna avkastning gick dock 30 % bort i skatt så det blev cirka 4700 kronor över, faktiskt riktigt sjukt att jag ska betala ränta på den blygsamma avkastningen på mitt sparande medan min bror som sitter på ett stort huslån får avdrag på skatten av staten som hjälp till att amortera skulden! Tycker ändå att det är en ganska bra avkastning vid tanke på att pengarna omfattas av den statliga insättningsgarantin och eftersom det inte handlar om aktier eller dylikt är risken lika med noll. Räntan på Bluesteps sparkonto har dock minskar nu och ligger på cirka 2.5 % eller så för de ettåriga kontona, ju fler år du låser pengarna på desto högre ränta (du kan när som helst avsluta kontot och komma åt ditt kapital men om du gör det innan löptiden så får du inte en spänn i ränta). TS, om du väljer en liten med trygg avkastning i form av ett sparkonto så kan jag dock fortfarande rekommendera Bluestep framför storbankerna som har sjukt dålig avkastning på sina sparkonton, läs mer här:
http://www.bluestep.se/spara.aspx
Rätt valda fonder kan ju helt klart potentiellt ge större intäkter än ett räntekonto, men det känns lite som en jungel att ge sig in i. Att spara i fonder hos storbankerna är jag lite skeptiskt till efter att ha läst alla artiklar över hur ”aktivt förvaltade” fonder är rena kassakor för dem (som tar 1% av kapitalet i årsavgift men oftast inte lyckas slå ”passiva” indexfonder). Ska försöka läsa på lite mer innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra.