2013-12-26, 21:13
Medlem
likearollingstones avatar
Vad skulle ni göra om fått 150.000kr till sparande (läs: framtida utgifter)?
Skulle ni ''förvara'' dem på ett fasträntekonto med hög ränta eller placera i fonder/aktier?
Tips och övriga idéer mottages gärna
Citera
2013-12-26, 22:38
Medlem
BushWookies avatar
Jag fondsparar i Handelsbanken, väldigt enkelt men med enda nackdelen att jag bundit upp mig i flera år framöver. Ett alternativ är ju att binda upp en del av summan en längre period, och ha en annan del tillgänglig om något oväntat skulle uppstå. Handelsbanken själva skapar listor med de fonder som går bäst, och har diverse andra listor som gör det lätt att tjäna en hel del om man håller sig någorlunda aktiv. Senaste året har t.ex. fonden "MSCI USA INDEX" stigit 30,22%, och "SHB Läkemedelsfond" 35,44%
Citera
2013-12-26, 23:00
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Skulle köpt den här:

http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_1...0.htm?ca=4&w=3

Fin investering Och en hel hundring över att göra annat roligt för.

Pengar ska användas, inte läggas på hög!

Ja pengar ska användas. Det ska användas för att skapa mer pengar. En hoj gör inte det. Tvärtom.
Citera
2013-12-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushWookie
Handelsbanken själva skapar listor med de fonder som går bäst, och har diverse andra listor som gör det lätt att tjäna en hel del om man håller sig någorlunda aktiv. Senaste året har t.ex. fonden "MSCI USA INDEX" stigit 30,22%, och "SHB Läkemedelsfond" 35,44%
Psst, du glömde nämna att lördagens lottorad var: 3 8 15 20 29 30 35
Citera
2013-12-27, 18:07
Medlem
Sitter lite i samma sits själv då jag lite mer än 400 000 kronor på banken som jag skulle vilja placera för att få någon typ av avkastning men samtidigt inte ta alltför stora risker eller binda upp dem för flera år då jag kan behöva en sto del av pengarna för ett bostadsköp ganska snart, eventuellt redan hösten 2014. Just nu är pengarna på ett vanligt konto på handelsbanken vilket inte känns ok då jag inte får någon ränta, och ett så pass stort kapital borde kunna generera något tycker man.

I slutet av 2012 öppnade jag ett sparkonto på Bluestep finans där jag satte in 200 000 kronor som låstes på ett år. Detta var en ganska bra affär, räntan för ett ettårigt konto låg på 3.4% så när jag 12 månader hade gått kunde jag stänga kontot och plocka ut 6800 kronor i ränta. Av denna avkastning gick dock 30 % bort i skatt så det blev cirka 4700 kronor över, faktiskt riktigt sjukt att jag ska betala ränta på den blygsamma avkastningen på mitt sparande medan min bror som sitter på ett stort huslån får avdrag på skatten av staten som hjälp till att amortera skulden! Tycker ändå att det är en ganska bra avkastning vid tanke på att pengarna omfattas av den statliga insättningsgarantin och eftersom det inte handlar om aktier eller dylikt är risken lika med noll. Räntan på Bluesteps sparkonto har dock minskar nu och ligger på cirka 2.5 % eller så för de ettåriga kontona, ju fler år du låser pengarna på desto högre ränta (du kan när som helst avsluta kontot och komma åt ditt kapital men om du gör det innan löptiden så får du inte en spänn i ränta). TS, om du väljer en liten med trygg avkastning i form av ett sparkonto så kan jag dock fortfarande rekommendera Bluestep framför storbankerna som har sjukt dålig avkastning på sina sparkonton, läs mer här:

http://www.bluestep.se/spara.aspx

Rätt valda fonder kan ju helt klart potentiellt ge större intäkter än ett räntekonto, men det känns lite som en jungel att ge sig in i. Att spara i fonder hos storbankerna är jag lite skeptiskt till efter att ha läst alla artiklar över hur ”aktivt förvaltade” fonder är rena kassakor för dem (som tar 1% av kapitalet i årsavgift men oftast inte lyckas slå ”passiva” indexfonder). Ska försöka läsa på lite mer innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra.
Citera
2013-12-29, 18:44
Medlem
Satsa på lite aktier i något srort bolag som du tycker känns på frammarch.
Citera
2013-12-29, 18:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Skulle köpt den här:

Alla vill inte stå och trampa på samma ställe livet ut.

Att "lägga pengar på hög" på ett smart sätt (läs: investering) gör att man får mer pengar i framtiden.

Men alla tänker inte på framtiden, tex dom som måste jobba istället för att gå i pension då dom inte har råd.
Citera
2013-12-29, 21:40
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alla vill inte stå och trampa på samma ställe livet ut.

Att "lägga pengar på hög" på ett smart sätt (läs: investering) gör att man får mer pengar i framtiden.

Men alla tänker inte på framtiden, tex dom som måste jobba istället för att gå i pension då dom inte har råd.

Själv är jag någonstans i mitten, jag gillar att ha en stor buffert, men även ett roligt liv!

Så jag kanske hade gjort något roligt för en del av pengarna, och investerat resten. Att spara allt och leva på räntan och dö med 10 mil på banken är knappast så kul.
Citera
2013-12-29, 22:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Själv är jag någonstans i mitten, jag gillar att ha en stor buffert, men även ett roligt liv!

Så jag kanske hade gjort något roligt för en del av pengarna, och investerat resten. Att spara allt och leva på räntan och dö med 10 mil på banken är knappast så kul.

Nej men den där hojen hade ju kostat näst intil hela summan.

Många förespråkar just som du lät att man ska spendera allt och spara 0 för en dag dör man, kanske tom imorrn.

Men det faktum att man kan dö imorrn gör inte att man säljer huset och säger upp sig från jobbet för tänk om man inte dör?

Just därför är vad du nu förespråkar vilket jag inte tycker du gjorde förut helt korrekt.

Man ska inte leva ett dåligt liv för att spara pengar. Men man ska inte slösa allt för det finns förmodligen en morgondag.
Citera
2013-12-30, 22:47
Bannlyst
Citat:
Skulle köpt den här:

MEN han behöver pengarna senare... = sparkonto
Citera
2014-07-17, 15:08
Bannlyst
Kanske läge att smälla upp en egen verksamhet som sköter sig själv? Om du har lite tid att lägga i början, skulle jag verkligen rekommendera att du sätter dig in i affiliate-marknadsföring på riktigt. På så vis kan du få en passiv inkomst under resten av ditt liv. Det är det bästa jag någonsin gjort.
Citera
2014-07-17, 17:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspohub
Det är det bästa jag någonsin gjort.

Din verksamhet på flashback är väldigt övertygande om din välgång.

Jag hoppas att en framgångsrik person som du förstår sarkasm.

Kul att du har slutat spamma i flera år gamla trådar iaf. Nej juste, det gör du ju fortfarande. Verkar som att man blir en looser av det snarare än framgångsrik.

Bra att du tog bort ditt namn från signaturen iaf. Du kanske började förstå själv hur du såg ut.
Senast redigerad av Bbobi 2014-07-17 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in