2013-12-26, 19:03
Medlem
m--v--hs avatar
Har nyligen installerat Ubuntu 12.04 efter att använt windows 7 ett bra tag. Kände att det kunde vara kul att lära sig något nytt, samtidigt som allt känns smidigare och enklare i Ubuntu.

Har lyckats med att konfa allt, förutom en sak. När jag försöker ansluta mig till min VPN (ipredator) så blir jag hela tiden disconnectad av någon konstig anledning. jag kör PPTP

har kört guiden som finns på deras hemsida, och även stängt av brandväggen i Ubuntu med hjälp av terminalen. detta fungerar alltså inte, och det känns som man missat något trots detta.

kan någon Ubuntu-expert hjälpa mig?
Citera
2013-12-26, 21:43
Medlem
TorrentLovers avatar
Vilken brandvägg syftar du på?
Citera
2013-12-26, 21:53
Medlem
m--v--hs avatar
Den inbyggda i Ubuntu.

Har dock lyckats att ladda ner nu utan min VPN. Hur säkert är det?

Hur kommer det sig att man hela tiden blir disconnected/failed när man ansluter till sin VPN i Ubuntu?
Citera
2013-12-26, 22:30
Medlem
frihetskrigares avatar
Du kanske har gjort något fel när du installerade och så. När jag använde linux en gång i tiden så fungerade vpn hur stabilt som helst. Den kopplade aldrig ner, så antagligen har du gjort något fel vid installationen eller så kan det vara din vpn leverantör som krånglar.
Citera
2013-12-26, 23:26
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m--v--h
Den inbyggda i Ubuntu.

Har dock lyckats att ladda ner nu utan min VPN. Hur säkert är det?

Hur kommer det sig att man hela tiden blir disconnected/failed när man ansluter till sin VPN i Ubuntu?
Den inbyggda i Ubuntu? Syftar du på ufw? Tja, det kan vara alltifrån din router och felinställningar till din ISP och fel hos VPN-leverantören.
Citera
2013-12-28, 14:35
Medlem
m--v--hs avatar
Nu vet jag att det inte är något fel med brandväggen, ISP:n eller routern. Detta eftersom VPN anslutningen fungerar bra i Windows 8, samt i min Android platta.

Alltså måste det vara något med inställningarna i Ubuntu.

Men vad?
Citera
2013-12-28, 14:41
Medlem
psnrs avatar
Var ett tag sedan jag körde Ubuntu nu tyvärr då jag införskaffade mig en mac ( ) men jag kommer ihåg att jag inte hade några som helst problem med tunnlar.

Får du några (fel)meddelande i loggarna? t.ex /var/log/syslog
Citera
2013-12-28, 14:51
Medlem
m--v--hs avatar
Hur kollar man det?

Fick ett tips att sänka sin MTU; vart gör man det?
Citera
2013-12-28, 19:33
Medlem
psnrs avatar
Enklast är att i terminalen skriva
Kod:
tail -f /var/log/syslog
och sen vänta på att bli nerkopplad för att se vad den spottar fram för fel.

Sänka Mtu kan du säkert göra i pptp-inställningarna, om inte, via kommando liknande
sudo ifconfig eth0 mtu 1492 (Men istället för eth0 ditt tunnelinterface, tex ppp0)
Inte så säker på detta... skulle nog se vad du får för felmeddelande först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in