• 1
  • 2
2013-12-26, 18:55
Medlem
Tjenare!

Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga mig, så är det fel får någon kunnig moderator gärna flytta mig.

Jag är väldigt sugen på att ge mig ut på långsegling, gärna Medelhavet, korsa Atlanten eller så.
Lär inte komma iväg de närmsta 10 åren på grund av ekonomin och bristen på kunskap, sen blir det väll barn och hus och jobb och så.. Så förhoppningsvis kommer jag iväg som pensionär!

Men i alla fall!

Jag satt och tittade på Discoverychannel, tror jag det var, och såg ett program om kustbevakningen osv, där det handlade om pirater, dvs inte Jack sparrow typen utan mer somalier med raketgevär typen, läste in mig lite och hittade info om några långseglare som blivit kapade, hållna som gisslan och dödade..

Det jag undrar är, kan inte jag som seglare ha ett gevär liggande i båten?
Första frågan är ju så klart om man på laglig väg kan skaffa sig någon licens (vilket jag betvivlar).

Den lite mer verkliga frågan är väll hur ofta man blir genomsökt av kustbevakning, hur genomgående de kollar en, om det tänkta skyddet istället blir en fara om någon fientligt inställd regering i ett avlägset land ser min lilla oansenliga segelbåt som ett internationellt hot eller direkt krigshandling.

Kanske inte den seriösaste frågan, förväntar mig inte att bli tagen allt för seriöst heller men hade varit intressant med svar!
Citera
2013-12-26, 19:00
Medlem
franges avatar
Det kan du nog inte. I vanliga fall brukar ju inhyrda säkerhetsstyrkor på lastfartygen som passerar Adenviken helt enkelt kasta gevären överbord när de är på väg in mot hamn, eftersom det annars kommer räknas som vapensmuggling och bli den typen av trassel när tullen kommer förbi och skall kontrollera last och besättning, om någon ombord är beväpnad.
Citera
2013-12-26, 19:11
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det kan du nog inte. I vanliga fall brukar ju inhyrda säkerhetsstyrkor på lastfartygen som passerar Adenviken helt enkelt kasta gevären överbord när de är på väg in mot hamn, eftersom det annars kommer räknas som vapensmuggling och bli den typen av trassel när tullen kommer förbi och skall kontrollera last och besättning, om någon ombord är beväpnad.

Info på det där tack?
Citera
2013-12-26, 19:48
Moderator
Tystnads avatar
Dom Somaliska piraterna använder tunga automatvapen, kulsprutor odyl så du är helt chanslös med dit lilla gevär och riskera bara livet om du skjuter med det mot dom.

Lägg istället upp en rutt som inte inbegriper piratinfekterade områden rutten kanske inte blir lika intressant men som verkligheten ser ut idag är det bara att anpassa sig.
Citera
2013-12-26, 20:42
Medlem
lasternassummas avatar
Finns två huvudalternativ.
1. Hyr in en grupp vältränade och väutrustade legosoldater.
2. Se till att inte komma inom 1000-2000 NM från Somalia.

Det förekommer pirater på andra platser än runt Afrikas
Horn, men där är det vanligare. Västra Indiska Oceanen
eller Afrikas ostkust är nog förhöjd risk.

Om inte båten är några hundra fot (eller större) så skulle
jag rekommendera att undvika pirat-täta områden. En
pluton legosoldater med utrustning och proviant tar ju
lite plats.

Här är lite utrustning som beslagtogs från pirater vid ett
beslag 2008-12-13. Bara ett exempel.
Pirat-utrusning från Aden-viken

mvh/Bo S
Citera
2013-12-26, 23:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Det går ju självfallet att deklarera medhavda vapen i tullen, men det är en massa pappersexercis mm som måste skickas in i förväg innan man går över gränsen etc. Ett kryssningsfartyg t.ex. kanske har resurser att göra det för varje anlöp (de brukar ha hagelgevär för lerduvsskytte), men som ensamseglare kan det vara knivigare.
Citera
2013-12-26, 23:21
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricMarshall95
Jag är väldigt sugen på att ge mig ut på långsegling, gärna Medelhavet, korsa Atlanten eller så.

Sett din båt förut men jag har aldrig sett dig

Lite hett i södra medelhavet med knarksmugglingen från Marocko, människosmugglingen till Italien och Malta och allmänt lite ostabilt laglöst Nordafrika, Västindien är väl lugnt för dig men fungerar som navet i en pågående massiv drogtrafik från Sydamerika. Om 10 år svårt att spå en utveckling förstås men kanske kan det komma piratverksamhet ur rövhålet som kallas Haiti t.ex.

Pirater är annars koncentrerade till tre områden på södra halvklotet, Västafrika med all västerländsk offshoreverksamhet vars anställda ses som bytesdjur av pirater/terrorister.
Afrikas horn eller egentligen hela nordöstra kontinenten, Somaliska krigsherrar har byggt en ordentlig verksamhet riktad mot fartygstrafiken i Suez men piraterna själva är oduglingar utan utbildning beväpnade med AK-47 och RPG.
Sist så den verksamhet vi i väst sällan hör om är den mot trafiken i Malaccasundet.
Piraterna kommer från en fattig ö kallad Batam precis söder om Singapore. Tror inte jag glömt något men tipsar att se Ross Kemps dokumentärserie.

Stora insatser mot pirater i Adenviken men problemlösningen är fel, nu skeppas de till Yemen för att lagföras juridiskt, eller släpps helt och hållet vid anträffande!
Smokers ska aldrig underskattas men förtjänar ingen respekt. Bunta ihop dom jävlarna.
Citera
2013-12-26, 23:22
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det går ju självfallet att deklarera medhavda vapen i tullen, men det är en massa pappersexercis mm som måste skickas in i förväg innan man går över gränsen etc. Ett kryssningsfartyg t.ex. kanske har resurser att göra det för varje anlöp (de brukar ha hagelgevär för lerduvsskytte), men som ensamseglare kan det vara knivigare.

Du har nyligen sett filmen "Speed 2: Cruise Control"

Men för att vara OT Varför måste du just segla runt Afrika? och du kommer behöva en jävligt bra båt för detta...... en liten jolle med tyg segel fungerar inte, du kommer behöva en fet jävla 40 fotare med säkert 3 segel (segel går sönder under en sådan segling) Har du pengar till detta?
Citera
2013-12-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Du har nyligen sett filmen "Speed 2: Cruise Control"

Men för att vara OT Varför måste du just segla runt Afrika? och du kommer behöva en jävligt bra båt för detta...... en liten jolle med tyg segel fungerar inte, du kommer behöva en fet jävla 40 fotare med säkert 3 segel (segel går sönder under en sådan segling) Har du pengar till detta?

Ska inte ut på någon segling i första taget och när jag väl kommer iväg lär jag hålla mig så långt borta från Afrika det bara går, lite synd med tanke på att jag har en brevvän i Kenya som jag gärna hade träffat, men sånt är livet.

Tror inte min IW23a hade klarat sig till Danmark som den ser ut idag så jag inväntar bättre tider helt enkelt!
Citera
2013-12-26, 23:42
Medlem
Undrade bara över möjligheten att ha ett vapen ombord, lagligt eller olagligt, fast ett sådant vapen som skulle krävas för att avvärja en attack kanske både är svårt att gömma och omöjligt att rättfärdiga i tullen!
Citera
2013-12-26, 23:49
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricMarshall95
Undrade bara över möjligheten att ha ett vapen ombord, lagligt eller olagligt, fast ett sådant vapen som skulle krävas för att avvärja en attack kanske både är svårt att gömma och omöjligt att rättfärdiga i tullen!

Ok, men Kom på att i internationellt vatten kanske inte dessa lagar geler?
Och att gömma ett vapen är nog ganska enkelt kan du montera ned det så kan du ju gömma dem i lite skumma ställen typ en vattentät påse i vatten tanken ombord. i utombordaren på gummibåten. jag vet inget om segling men har vart på en segelbåt under en helg så vet hur den ser ut.
Citera
2013-12-26, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Ok, men Kom på att i internationellt vatten kanske inte dessa lagar geler?
Och att gömma ett vapen är nog ganska enkelt kan du montera ned det så kan du ju gömma dem i lite skumma ställen typ en vattentät påse i vatten tanken ombord. i utombordaren på gummibåten. jag vet inget om segling men har vart på en segelbåt under en helg så vet hur den ser ut.

Mina tankar har också gått åt att internationellt vatten borde vara fritt fram, kruxet är ju när man ska i hamn, man vill ju se världen också, inte bara segla runt på internationellt vatten.

Någon som vet något om vapen och internationellt vatten??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in