Tjenare!
Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga mig, så är det fel får någon kunnig moderator gärna flytta mig.
Jag är väldigt sugen på att ge mig ut på långsegling, gärna Medelhavet, korsa Atlanten eller så.
Lär inte komma iväg de närmsta 10 åren på grund av ekonomin och bristen på kunskap, sen blir det väll barn och hus och jobb och så.. Så förhoppningsvis kommer jag iväg som pensionär!
Men i alla fall!
Jag satt och tittade på Discoverychannel, tror jag det var, och såg ett program om kustbevakningen osv, där det handlade om pirater, dvs inte Jack sparrow typen utan mer somalier med raketgevär typen, läste in mig lite och hittade info om några långseglare som blivit kapade, hållna som gisslan och dödade..
Det jag undrar är, kan inte jag som seglare ha ett gevär liggande i båten?
Första frågan är ju så klart om man på laglig väg kan skaffa sig någon licens (vilket jag betvivlar).
Den lite mer verkliga frågan är väll hur ofta man blir genomsökt av kustbevakning, hur genomgående de kollar en, om det tänkta skyddet istället blir en fara om någon fientligt inställd regering i ett avlägset land ser min lilla oansenliga segelbåt som ett internationellt hot eller direkt krigshandling.
Kanske inte den seriösaste frågan, förväntar mig inte att bli tagen allt för seriöst heller men hade varit intressant med svar!