2013-12-26, 18:50
Medlem
Hej!
Som vanligt med uppgradering, har något gått fel eller inte fungerar som det ska.

För tre dagar sen installerade jag ett nytt grafikkort (Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5).
Det fungerade bra tills imorse. På kvällen innan fungerade det som det skulle, men när datorn startas på morgonen, startar den inte ordentligt.
Datorn startas med svart skärm, där skärmen inte hittar signal. Efter att kontrollerat lite olika uttag och vidare om de satt löst eller lossnat vid nyinstallationen fungerar det fortfrande inte. testad emed att sätta i gamla grafikkortet, men det gav inget nytt resultat.
Gamla drivrutiner avinstallerades och nya rutiner till det nya kortet är installerat och uppdaterade, så det är inte det felet heller.
Kontrollerar på nytt att allt sitter rätt i datorn (kortet sitter som det ska på moderkortet, och kollar kablar)och hittar inget direkt fel. Kommer tänka på nättagget, då det är gammal. Mitt gamla nätagg(två-tre år) har 700w och nya grafikkortet vill ha 750w.
Drar till Inet och köper ett nytt nätagg på 1000w (Tesla R2 1000w) men nu startar datorn inte alls denna gången. Inga ljusdioder reagerar. Fläkt på nätagget och chassifläkt rör sig något när jag tar på strömbytaren bak på datorn, men inte mycket. Efter att testat med alla kablar sitter rätt (inkluderat kabel till on/off knappen) startar det fortfarande inte. Efter några tester rör sig inte fläktarna heller. Jag ser heller inget diodljus på moderkortet som visar att det har ström på standby läge.

Nu ligger jag på fundering på att det nya nätagget är kast eller att moderkort fått kortsluting i någon del av processen. Kan ni tänkas komma på något som är fel och gått snett? Moderkort, ram-minnen och processor är insatt av verkstad och fungerat felfritt fram tills nu.

Mina delar i datorn:
MK Gigabyte GA-990FXA-UD3 ATX, 990FX, AM3+
AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz 8MB,125W, AM3, BE
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/1.5V/XMS

Grafik:
Gammalt: XFX Radeon HD6850 1024MB Dual Fan
Nytt: Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5

Nätaggregat:
Gammalt:OCZ OCZ700SXS (700w)
Nytt:Fractal Design Tesla R2 1000W 80+ Gold
Senast redigerad av Anifas 2013-12-26 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in