Citat:
Ursprungligen postat av
alef-noll
Min bärbara har varit på dygnet runt sen jag köpte den för 10 år sen, och den stationära sen jag fick den för 5 år sen. Datorer är byggda för att vara igång.
Som herren här säger så är datorer byggda för kontinuerlig drift. Det strömspikar som dödar hårdvaran i datorer. Det är oftast på grund av dessa den "svagaste länken" går och att ha datorn igång 24/7 minimerar strömspikar. Jag själv har extremt, extremt låg fail-rate på min hårdvara just på grund av att jag aldrig någonsin stänger av dom och jag kan ärligt och uppriktigt säga att det enda jag tappat hittills som inte kan relateras till "DOA/renodlat fabriksfel" (går sönder inom 2 månader räknas in här) är en gammal Maxtor diamondmax 200GB P-ATA (gick i somras och har varit i bruk i 10 år) som åskan tog samt en grafikkortsfläkt och det på över 10 års bruk.
Däremot så har jag flera bekanta som tappat en hel del hårdvara och dom slår av sina datorer. Så den slits garanterat mer om man slår av och startar om den ofta, det vet jag med 100% säkerhet. Så vill ni ha lång livslängd på era datorer så se till att ha ett bra nätaggregat och slå aldrig av dom.
Jag har fortfarande en 2500+ barton med VIA KT400 chip som gått i 24/7 sedan den byggdes fram till 2012 och den funkar än.
Hårddiskar slits garanterat mer vid upp/omstarter, att hävda annat är så fel det kan bli.
Man brukar beräkna hårdvarans livslängd i "MBTF" (Mean Time To Failure) i timmar och det beräknas i kontinuerlig drift, det är avsevärt kortare om hårdvaran slås av och startas om. Inte främst på grund av strömspikarna utan också på grund av att lödningar svalnar och värms upp om och om igen vilket leder till att dessa spricker/lossnar efter ett tag.
Däremot är det viktigt att man har okej temperaturer då även värme är en av elektronikens värsta fiender, samt att det inte är optimalt för batterier i laptops att gå på nätspänning allt för länge.