2005-07-21, 17:46
Medlem
Yrgs avatar
Förälskade mig i mojo när jag käkade det tillsammans potatas arrugadas (saltkokta potatisar, med reservation för stavning) på Kanarieholmarna för ett antal år sen.

En bekant gör en sanslöst grym mojo, men han vägrar av någon anledning att ge ifrån sig receptet (förmodligen för att det är det enda han kan).

Har testat både det ena och det andra mojo-receptet jag hittat på nätet, men de flesta når inte ända fram. De är antingen blaskiga eller alldeles för kraftiga.

Efterlyser därför ett bra mojo-recept, dvs. ett som du tycker är bra och gärna lagar själv. Grön eller röd (eller annan färg) spelar mindre roll.
Citera
2005-07-21, 18:17
Medlem
Dennos avatar
Mojo?
Citera
2005-07-21, 18:42
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Mojo?

Ja det är gott som satan!!! Det+Papas frittas (eller vafan det hette) och så lite gambas ajilo och vitlöksbröd till det. Knullar i mun!

Har ett gott recept här:
Ingredienser:

1-2 vitlöksklyftor
1tsk paprikapulver
1 liten torkad spansk peppar
5 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 nypa kumminfrön
1 nypa salt
lite ströbröd
1,5-2 dl vatten

1-Predda vitlöken o skär pepparn i små bitar
2-Lägg i en mortel o tillsätt paprika,kummin o salt. Krossa o rör om tills allt är en fin röra
3-häll över "smeten" i en skål
4-i med oljan, vinägern o vatten. OBS blanda mkt väl!
5-Tillsätt till sist ströbröd för att tjocka ut såsen. Använd inte Maizena redning!!!

Njut!!!
Citera
2005-07-21, 18:43
Medlem
Yrgs avatar
My mojo, baby.

Nej, inte som i Austin Powers, utan som i en oljebaserad, mixad kall sås. Ofta baserad på paprika och vitlök, om jag förstått saken rätt.

Uttalas "mocho", säger mig mina otroligt bristfälliga spanskakunskaper.
Citera
2005-07-21, 18:45
Medlem
Yrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Har ett gott recept här:

Tack. Ska testas. Den lät lagom, om man ögnar igenom måtten lite snabbt.
Citera
2005-07-21, 18:51
Medlem
Dennos avatar
Detta måste testas!
Tackar för tipset.
Citera
2005-07-21, 19:12
Medlem
McCullochs avatar
Jag tar mig friheten att slänga in ett recept där såsen ingår. Jag har testat o såsen var grym. Potatisen också.

Entrecôte med spansk mojosås och saltskakad potatis
4 port

4 skivor entrecôte
30 små fina potatisar
ca 2 msk grovt salt
1 bunt dill

Mojo:
5 skivor vitt bröd (formfranska)
4 msk vitvinsvinäger
20 vitlöksklyftor
2 äggulor
1/2 msk malen spiskummin
3 msk paprikapulver
1/2 tsk chilipuré
salt
6 dl solrosolja

Borsta potatisarna och lägg dem i kokande vatten med grovt salt och dill. Koka dem nätt och jämnt mjuka. Gör under tiden mojosåsen. Kantskär brödet och lägg det i vinägern, låt dra ca 10 minuter. Skala vitlöksklyftorna. Dela dem och lägg dem tillsammans med resten av ingredienserna, förutom oljan, i matberedaren. Häll ner oljan i en tunn stråle tills det blivit en krämig sås. Häll av potatisen, men låt en bottenskyla av kokvattnet vara kvar. Plocka bort dillen och tillsätt resterande grovt salt och koka vidare tills vätskan ångat bort, skaka potatisen samtidigt så saltet lägger sig runt om. Salta och peppra köttet och stek det omedelbart ca 3 minuter på varje sida. Servera den starka såsen och potatisen samt en god bladsallad till köttet.
Citera
2005-07-21, 19:12
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrg
Tack. Ska testas. Den lät lagom, om man ögnar igenom måtten lite snabbt.

Mvh// Mr Mojo Risin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in