Citat:
Ursprungligen postat av
kewkakewla
Kan du inte det själv tror jag inte du kan försörja dig som konstnär tyvärr

Man måste ha talang.
Hade kontor i ett hus där man hyrde ut "kontorsrum". Där hade tre "Konstnärer". samtliga kvinnor ateljeer. Två målade så att man kunde se vad det föreställde. Fast det såg bedrövligt ut.
Den tredje konstnären kunde faktiskt leva på sitt konstnärskap. Möjligtvis kunde man ana ett motiv i de tavlor hon målade. De var behagliga att titta på pga form och färg.
Nån gång hon skulle ha utställning kom hon med ett gammalt förnicklat plåtfat där gravrosten gått igenom förnicklingen på vissa ställen. Hon frågade mig vilket håll jag tyckte att hon skulle hänga upp den på. Efter att vridit och vänt på den såg jag olika saker i det gamla fatet.
En annan gång kom hon dragandes med en gammal gummimatta, en sån man gör av ståltrådar och utstansade bitar ur gamla bildäck. Den var trasig.
Är helt övertygad om att att när hon hängde upp den i utställningslokalen tillsammans med sinat tavlor och fotografier blev det en harmoni över det hela.
http://www.uddevallahem.se/download/...b_nr1_2011.pdf Se sidan 4
Har man bara den rätta talangen och gör sånt som folk vill ha och dessutom är en duktig försäljare kan det nog gå. Men jag tror inte att man skär guld med täljkniv.