2013-12-26, 07:50
Medlem
Jag ska snart börja studera och funderar på att försöka skaffa mig en extra inkomst genom att sälja tavlor jag själv målat online och jag är lite nyfiken till vilket material man behöver för att producera en tavla som kan vara i ett vardagsrum sen.

Vilket sorts papper/duk behövs för själva målningen ? Hur mycket kostar det för en ram/Vart kan man få tag på dessa material ? Hur ska man göra för att frakta en tavla till Kiruna ? Eller utomlands ?

Jag brukar använda olika sorters kritor när jag målar.

Väldigt tacksam ifall någon tar sig tid att ge mig råd i denne situation : )

/ Doubletime
Citera
2013-12-26, 09:47
Medlem
kewkakewlas avatar
Kan du inte det själv tror jag inte du kan försörja dig som konstnär tyvärr
Citera
2013-12-26, 15:24
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kewkakewla
Kan du inte det själv tror jag inte du kan försörja dig som konstnär tyvärr

Man måste ha talang.

Hade kontor i ett hus där man hyrde ut "kontorsrum". Där hade tre "Konstnärer". samtliga kvinnor ateljeer. Två målade så att man kunde se vad det föreställde. Fast det såg bedrövligt ut.

Den tredje konstnären kunde faktiskt leva på sitt konstnärskap. Möjligtvis kunde man ana ett motiv i de tavlor hon målade. De var behagliga att titta på pga form och färg.

Nån gång hon skulle ha utställning kom hon med ett gammalt förnicklat plåtfat där gravrosten gått igenom förnicklingen på vissa ställen. Hon frågade mig vilket håll jag tyckte att hon skulle hänga upp den på. Efter att vridit och vänt på den såg jag olika saker i det gamla fatet.

En annan gång kom hon dragandes med en gammal gummimatta, en sån man gör av ståltrådar och utstansade bitar ur gamla bildäck. Den var trasig.

Är helt övertygad om att att när hon hängde upp den i utställningslokalen tillsammans med sinat tavlor och fotografier blev det en harmoni över det hela. http://www.uddevallahem.se/download/...b_nr1_2011.pdf Se sidan 4

Har man bara den rätta talangen och gör sånt som folk vill ha och dessutom är en duktig försäljare kan det nog gå. Men jag tror inte att man skär guld med täljkniv.
Citera
2013-12-26, 19:19
Medlem
Vill inte försörja mig på att sälja tavlor men jag har gjort några riktigt fina redan MEN de var bara målade på A3 papper jag undrade hur man får tilgång till det material man behöver för att göra en tavla man sen kan sälja online.
Citera
2013-12-26, 21:59
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Man måste ha talang.

Förvisso. Men man måste kunna hantera materialen och en del tekniker. Att få erfarenhet tar tid. Det syns lång väg i bl.a. penselföring och färghantering om människan har kunskaper eller inte. Och även om man kan sälja i en viss skala vill man ju också få respekt från såna som faktiskt kan något.

Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
jag undrade hur man får tilgång till det material man behöver för att göra en tavla man sen kan sälja online.

= Varsågod
Citera
2013-12-28, 14:11
Medlem
Canvas är väl en bra början. Därav namnet canvastavla. Finns hos iprincip alla hobby butiker. Vilken färg har du tänkt använda?

Tycker däremot att det kan bli mer intressant om man experimenterar med underlaget, ta något ur sitt sammanhang. Tex. en gammal skiva eller liknande. Ta en titt vad du har hemma eller på din bakgård och prova åtminstone.
Citera
2014-02-20, 19:52
Medlem
Lingon_s avatar
Skaffa dig bekantskap i konstnärskretsar, när du är tjenis med de höga hönsen kan du ställa ut vad som helst. Oavsett hur värdelöst det du skapat är kommer tyckarna att nicka och hitta på olika betydelser bakom konstverket. Grattis nu är du en erkänd konstnär.
Citera
2014-02-21, 18:38
Medlem
MasterBaits avatar
Jaha ja, hur blir man kompis med höjdarna? Skulle jättegärna vilja veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in