Nu begagnade jag mig trots allt av uttrycket i en återsyftning.
Att lösa problemen är mycket riktigt långt mer komplicerat än att bara beskriva dem. För att skadliga manlighetsnormer ska upphöra att fortplanta sig i samhället så skulle det krävas att män som kollektiv slutade upprätthålla dem. Hur man ska nå dit är inte lätt att beskriva, men att informera män om varför deras beteende är skadligt, både för dem och omgivningen, är ju dock ett helt rimligt första steg.
Förslagsvis handlar det just om att överge tanken på att uttrycka sina känslor som "en riktig man" och istället vara öppen med dem.
Precis! Första steget för en förändring är att bli medveten. Sen när läran sätter sig i människans medvetande o allmänbilding är det samhällets norm att samvetet tar en till rätt väg.
Av vem ses dessa saker som manliga om inte av dig? Jag tolkar det bara som att du ser de negativa egenskaper du räknar upp som manliga eftersom det är det du skriver.
Det är drag som jag anser kopplas till manlighet i vår kultur. Det syftar inte på att jag skulle anse att ”en vanlig svensk man” skulle ha ett missbruk av några av dessa saker.
Citat:
Det finns alldeles säkert flera faktorer till att vissa individer inte beter sig på ett bra sätt, jag har nämnt några av de som jag tror är viktigast, du har nämnt manliga egenskaper som något primärt och framträdande. Även du börjar bli tröttsam, här tror vi olika helt enkelt.
Kom igen, jag har nästan slutat helt med att bruka ord med fler än två stavelser, men du förstår alltså ändå inte vad jag skriver? Jag har heller inte talat om vad som ”först och främst” skapar dessa problem.
Citat:
När du påstår att jag hittar på siffror tycker jag inte alls att du är så trevlig.
Feministiskt härskarteknik? Kom med siffror själv då!
Så här tänkte jag:
Jag nämnde att siffrorna kom från BRÅ, som om några borde ha koll på statistiken då det ingår i deras ansvarsområde. Jag lade inte in en länk eftersom jag anser att deras sida är ytterligt lättfunnen och dessutom lättnavigerad.
Jag har dividerat antalet anmälda fall med antal kvinnor över 18 år i Sverige och försökt att kompensera för mörkertal genom räkna högt överallt (bl.a. genom att inte exkludera ej styrkta brott, misshandel mot kvinnor som utförs av andra kvinnor och bortse från att det i många fall rör sig om upprepade anmälningar avseende samma gärningsman).
Jag har intensivt sökt all slags information om kvinnomisshandel på nätet och jag kan medge att mörkertalen kan vara större än jag räknat med, men ska man gå in på självrapporterade siffror, måste man också titta lite närmare på vilka frågor som ställs och även på vilka typer av våld som ingår i både mäns och kvinnors beteende.
Värsta scenariot borde väl den mycket hårt kritiserade rapporten "Slagen dam" stå för. Där skulle det röra sig om att 5% av kvinnorna rapporterar att de blivit misshandlade. Men frågorna som ställs innehåller då även begrepp som "kastat något som skulle kunna skada", "knuffad".
Inte att förringa, men är det exempel på strukturellt manligt våld, eller är detta våld som även kvinnor utövar?
Enligt de definitioner på våld som nämns ovan, och som ingår i den självrapporterade statistiken, så har jag blivit misshandlat minst tre gånger i mitt liv, av kvinnor!
Oavsett hur man räknar, och om man också beaktar att även kvinnor kan vara våldsamma, kan jag inte förstå hur en del av feminismen så fullständigt fastnat i tankegången att det är en del av den svenske mannens könskultur att misshandla kvinnor, eftersom en överväldigande majoritet av männen inte utövar våld.
Du kanske borde ha lagt in en länk då det är tydligt att du inte vet vad du talar om. Du kan omöjligtvis syfta på de siffror som finns på BRÅ:s sida som givits titeln ”kvinnomisshandel” då dessa siffror pekar på att summan av alla anmälningar av misshandel mot kvinnor ett givet år utgör en halv procent av antalet män i landet.
Det är möjligt att du talar om våld i nära relationer, som är vad Lundgrens bok berör. En länk hade som sagt gjort det lite mindre svårt att räkna ut vad du talar om.
Citat:
I den manliga världen, som jag tillhör, tror jag inte att det finns någonting som ses som värre än att fysiskt ge sig på en kvinna. När det händer, vilket det ju bevisligen tyvärr gör, så kan jag garantera att det inte är någonting som förövaren sitter och skryter om vid fikabordet eller över en öl i förväntan över manligt medhåll. Ett sådant beteende gör man bäst i att hålla så hemligt som möjligt i sin manliga bekantskapskrets.
Det är väl utifrån den uppfattningen av manliga värden som jag reagerar på att feminister gärna vill fokusera på män i stället för de män som begår brott. Det är misstänkt kontraproduktivt!
Men kvinnomordstatistiken borde vi väl ändå vara överens om? Där borde det inte finnas mörkertal av rent praktiska skäl?
Visst, du kanske tycker att män ska ha cred för att de flesta inte längre kan skryta om brott vid fikabordet, och att de inte mördar en stor del av alla kvinnor?
Citat:
Nej, du har uppenbart inte behov av att inse att de män som t.ex. mördar kvinnor många gånger är psykiskt sjuka eller missbrukare. Du trivs helt enkelt bra med de svar du redan har. Vet inte vilka behov BRÅ har men det är de som påstår det och inte jag.
Även om man nyttjar mycket bred syn på vad som utgör psykisk sjukdom, så kvarstår det en stor grupp män som begår våldsbrott, långt större än de kvinnor som göra samma sak. BRÅ har som sagt inte påstått vad det nu är du har fått för dig.
Citat:
Se nu vad du gjort! Du har alienerat mig från er feminister.
För det första så betraktar jag mig fortfarande inte som feminist, och för det andra så har jag väldigt svårt att se hur det skulle betraktas som en förlust.
Jag får nog lov att avsluta samtalet här. Din oförmåga att förstå ens de enklaste formuleringarna gör det alltför krävande för min del.
Tycker det hade varit intressant att försöka fastställa hur mycket våld män egentligen utsätter kvinnor för och vid vilken nivå det kan antas tillhöra mansrollen. Men jag glömde att du redan inledningsvis antydde att du inte uppskattade andras uppfattningar - vi konservativa lantisars. Tråkig inställning.
Ja, det kan vara dags att avsluta.
Jag tycker att du är en energitjuv som ger mycket litet konkret tillbaka.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!