2013-12-25, 18:05
Medlem
Hallå,

För 7 dagar sedan fick jag papper hemskickade på min folkbokföringsadress från kronofodgden gällande hyra dec2012 och jan2013 på min tidigare lägenhet jag ägde. Lägenheten såldes nov2012. Alltså ägde jag inte ens lägenheten de två månaderna fodringsägare(min tidigare brf) avser jag skall betala.

Jag fick vetskap om papperna från kronofogden först för två dagar sedan, 23 dec. Lite panikartat ville jag ta reda på allt så jag inte själv kom i kläm och har:

-Spenderat 2h på att leta upp kontrakt för att bekräfta inflytt verkligen var nov2012 för köparen

-Ringt runt till olika medlemmar i styrelsen och fick till slut fatt i ordförande. Han bekräfta att han kände till kronofogdsärendet men trodde jag flyttade in jan2013 och hänvisade till ekonomiansvarig på SBC(hon är ledig till 7 jan)

-Ringt till köparen som påminde mig om att vi först var överens om jan2013 men vi flyttade det till nov2012. Han ringde även upp senare för att bekräfta att han verkar ha missat att betala dec2012 men inte i januari och kan inte minnas att han fått några inbetalningspapper alls. Han trodde det var mäklaren som missat att registrera det nya tillträdesdatumet

-Ringt mäklaren för att berätta för honom att han eventuellt kan ha missat och att jag vill att han reder upp det här genom att snacka med brf för jag är trött på att lägga ned tid på sådan här skit.

Vad jag nu har kvar att göra är att skicka in delgivelse till kronofodgden samt officielt neka till hela biten. Allt per papper.

Klargjort torde vara att det antingen är mäklaren som missat att meddela om ändring av inflytt eller föreningen som missat göra ändringen efter de blivit meddelade om den av mäklaren. Som en binotis så tycker jag att flera parter i det hela borde märkte något längs med vägen inte minst köparen som slapp betala hyra när han bodde där. Men det är en annan femma.

Har jag rätt att begära 1-2 dagslöner för det arbete jag lagt ned? Surt att lägga familjetimmar under julfirandet långt hemifrån med att böka med sådana här saker.
Citera
2013-12-25, 18:18
Medlem
cem77s avatar
Lämpligast är väl att bara skicka in blanketten för bestridande av kravet.

http://www.kronofogden.se/Bestridandeprivatperson.html

Så låter du den andra parten utreda vad som är rätt och fel.

Om man sen läser det här:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8588

så borde nog den nya ägaren skynda sig att reglera skulden innan han blir av med lägenheten. Inte så många veckor han/hon har på sig att reagera här. Du kan däremot sitta lugn i båten och bara lämna in en bestridan eftersom du inte längre äger lägenheten och inte riskerar att bli av med den.
Citera
2013-12-25, 18:56
Medlem
Tvekar på att du har rätt till kompensation och även om du har det kommer du behöva lägga ner så mycket tid och energi på det att det inte är värt det...
Citera
2013-12-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av posted
Har jag rätt att begära 1-2 dagslöner för det arbete jag lagt ned? Surt att lägga familjetimmar under julfirandet långt hemifrån med att böka med sådana här saker.

Nej, i ett mål hos Kronofogdemyndigheten har du inte rätt till ersättning för sådana kostnader.
Citera
2013-12-26, 14:14
Medlem
ormanoffs avatar
Enligt §47 lagen om betalningsföreläggande och handräckning kan KFM ålägga sökanden (TS motpart) att ersätta TS om ansökningen inte resulterar i något utslag och skäl för ersättning finns. Huruvida det finns skäl att låta motparten ersätta TS har jag ingen aning om, men TS kan ju alltid höra av sig till KFM och säga att han vill att de ska pröva frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av posted

Det låter inte så roligt men å andra sidan finns det ju inget som hindrar att du tagit itu med detta efter helgerna.
Citera
2013-12-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Enligt §47 lagen om betalningsföreläggande och handräckning kan KFM ålägga sökanden (TS motpart) att ersätta TS om ansökningen inte resulterar i något utslag och skäl för ersättning finns. Huruvida det finns skäl att låta motparten ersätta TS har jag ingen aning om, men TS kan ju alltid höra av sig till KFM och säga att han vill att de ska pröva frågan.

Den paragrafen gäller särskild handräckning, vilket det inte handlar om i TS fall, så det går alltså inte.
Citera
2013-12-26, 16:53
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingayha
Den paragrafen gäller särskild handräckning, vilket det inte handlar om i TS fall, så det går alltså inte.

Sant, sant.
Citera
2013-12-26, 19:07
Medlem
Blir nog lättare att försöka få ersättning från mäklaren med mening att den inte skött och/eller sett till om datum för inflyttning är rätt.
Citera
2013-12-27, 10:00
Medlem
cem77s avatar
Överlåtelsen av bostadsrätten sker ju när den nya ägaren accepterats som medlem av styrelsen i bostadsrättsföreningen. Fram till det datumet är TS att betrakta som bostadsrättsinnehavare och ska därmed erlägga årsavgiften uppdelat månadsvis till föreningen. Vid vilket datum som detta skedde är det viktigaste datumet. Inte när inflytt eller utflytt skett. TS bör alltså ta reda på vid vilket datum överlåtelsen skedde juridiskt och stå för sin del av avgifterna fram tills dess. Det kanske inte är så felaktigt att TS ska betala?

Som jag länkat till tidigare så måste styrelsen vid utebliven betalning reagera omedelbart. Inte komma ett år efteråt med ett krav från kronofogden. 2 veckor efter utebliven betalning borde styrelsen ha reagerat och rett ut situationen.

Nya köparen har också ett ansvar här. Man kan inte bara flytta in i en bostadsrätt och tro att man kan bo gratis 2 månader.

Hela saken är illa skött av alla parter.
Senast redigerad av cem77 2013-12-27 kl. 10:13.
Citera
2013-12-27, 11:13
Medlem
Tack för alla svar.

Efter en viss julilska har lagt sig och jag även ringt och skällt på mäklaren så är jag nöjd med att bara neka till kronofogden och ange mitt avtal som skäl i beskrivningen. I avtalet står det svart på vitt att jag inte äger objektet datumet som fodringen avser. I avtalet står det även reglerat att köparen betalar mig för nov 28-30 vilket bekräftar hans inflytt tvåfallt.

Som en god gärning har jag ju också informerad brf, mäklare och köpare om deras undermålighet så att de kan reda ut sina problem på riktigt här.

Må väl och gott nytt år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in