Enklast hade varit om ni hade meddelat innan köpet att köparen betalar avgift vid retur. Speciellt om man är företagare och säljer till konsumenten, eftersom företaget ansvarar till köparen har orkat hämta försändelsen. (Dock ej för leveransförseningar).
Nu får ni fråga om köparen vill att ni skickar om. då kan ni välja att ta betalt för den dyrare frakten.
Man kan även välja att häva köpet. Kanske vill någon annan köpa.
Ni har väntat nog länge för att kunna häva köpet.
Citat:
Ursprungligen postat av
bergochdal
Har varit med om samma sak. Jag gjorde ingenting dvs när varan returnerades till mig så hämtade jag inte ut den och då (antar jag) gick den tillbaka till köparen. Folk är jobbiga och detta exempel är ingenting jämfört med andra jag haft med att göra.
Mitt råd till dig är att inte göra någonting. När en månad har gått förbi så kan du skicka köparen ett sista mejl och betalar haon inte då genast så kan du lägga upp telefonen på nytt. Vore jag du skulle jag ge tillbaka pengarna som köparen gett dig (minus omkostnader som frakt etc).
Tror inte de försöker igen, det är nog mer troligt att innehåller tillfaller transportören och säljs eller slängs.
Brukar stå något sådant i avtalen när man skickar.
Gäller det brev, så skickas det till PTS, efter ett tag så tillfaller innehållet staten.