2013-12-25, 16:28
Medlem
Jag sålde min mobiltelefon på tradera och köparen betalade in på mitt konto redan efter några dagar. Jag skickade mobilen med schenker och trodde sen att allt var klart.
Men efter några veckor får jag ett mail från schenker som ber mig påminna köparen att hämta ut paketet innan det returneras till mig.
Jag mailade köparen och skickade även ett sms där jag bad honom hämta ut paketet.
Men trots detta gick paketet i retur.
Då skickade jag ytterligare ett mail där jag skrev att det nu gått i retur och att jag inte vet vad mer jag kan göra när han inte ens ids svara mig.
Då svarar han att han inte hunnit hämta ut paketet och ber mig skicka det igen mot att han betalar ny frakt såklart.
Jag skrev då till honom att han kunde sätta in 50kr för ny frakt på mitt konto, så skickar jag telefonen igen.
Jag har sedan dess inte fått något svar och heller ingen betalning för frakten.
Jag har skickat ytterligare 2 mail där jag påmint honom om att betala in frakten så att jag kan skicka paketet igen. Men utan svar.
Det har nu gått ca 2 månader sedan affären gjordes på tradera.
Vad gör jag? Vad är mina skyldigheter resp. rättigheter i detta fall?
Citera
2013-12-25, 16:34
Medlem
xposeds avatar
Hittade detta samt denna som kanske kan vara intressant.
Citera
2013-12-25, 16:43
Bannlyst
Du har ingått ett avtal.

Du är person A, han är person B.

Person A säljer sin telefon.
Person B vill köpa din telefon.

Det som ska ske nu är en transaktion.

Person B betalar pengar till person A.

Enligt avtalet så ska nu Person A skicka sitt objekt till Person B.

Person A skickar objektet till Person B.

Affären är nu avslutad och avtalet är över. Du har nu inget krav på att fortsätta denna affär. Lagen står på din sida och Person B har gjort alla fel i denna affär. Du är säker och kan antingen sälja telefonen på nytt eller vara en bra människa och skicka telefonen efter Person B har betalat för frakten.
Citera
2013-12-25, 16:48
Medlem
OK! Tack för svar! Hur långt tid bör jag ge honom att betala frakten? Har väntat i över 1 månad redan.
Citera
2013-12-25, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glimmerman81
OK! Tack för svar! Hur långt tid bör jag ge honom att betala frakten? Har väntat i över 1 månad redan.
1 timme, 6 månader, du väljer själv. Du har som sagt inga skyldigheter.

Jag personligen hade försökt alla medel till att få tag i personen i kanske en månad. Ringa telefonnumret, ta reda på vilken adress telefonnumret står på, ringa adressen samt andra personer på samma adress. Efter denna månad hade jag försökt sälja telefonen på nytt.

Om personen ber om en återbetalning så är det inget som du måste utföra, men jag personligen hade betalat tillbaka alla pengar. Du kan inte hamna i trubbel om du väljer att behålla pengarna, eftersom du enligt lagen utfört alla gärningar av avtalet.
Citera
2013-12-25, 19:17
Medlem
bergochdals avatar
Har varit med om samma sak. Jag gjorde ingenting dvs när varan returnerades till mig så hämtade jag inte ut den och då (antar jag) gick den tillbaka till köparen. Folk är jobbiga och detta exempel är ingenting jämfört med andra jag haft med att göra.

Mitt råd till dig är att inte göra någonting. När en månad har gått förbi så kan du skicka köparen ett sista mejl och betalar haon inte då genast så kan du lägga upp telefonen på nytt. Vore jag du skulle jag ge tillbaka pengarna som köparen gett dig (minus omkostnader som frakt etc).
Senast redigerad av bergochdal 2013-12-25 kl. 19:20.
Citera
2013-12-25, 19:23
Medlem
miikoss avatar
Enklast hade varit om ni hade meddelat innan köpet att köparen betalar avgift vid retur. Speciellt om man är företagare och säljer till konsumenten, eftersom företaget ansvarar till köparen har orkat hämta försändelsen. (Dock ej för leveransförseningar).

Nu får ni fråga om köparen vill att ni skickar om. då kan ni välja att ta betalt för den dyrare frakten.

Man kan även välja att häva köpet. Kanske vill någon annan köpa.

Ni har väntat nog länge för att kunna häva köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Har varit med om samma sak. Jag gjorde ingenting dvs när varan returnerades till mig så hämtade jag inte ut den och då (antar jag) gick den tillbaka till köparen. Folk är jobbiga och detta exempel är ingenting jämfört med andra jag haft med att göra.

Mitt råd till dig är att inte göra någonting. När en månad har gått förbi så kan du skicka köparen ett sista mejl och betalar haon inte då genast så kan du lägga upp telefonen på nytt. Vore jag du skulle jag ge tillbaka pengarna som köparen gett dig (minus omkostnader som frakt etc).

Tror inte de försöker igen, det är nog mer troligt att innehåller tillfaller transportören och säljs eller slängs.

Brukar stå något sådant i avtalen när man skickar.

Gäller det brev, så skickas det till PTS, efter ett tag så tillfaller innehållet staten.
Senast redigerad av miikos 2013-12-25 kl. 19:28.
Citera
2013-12-26, 07:58
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Tror inte de försöker igen, det är nog mer troligt att innehåller tillfaller transportören och säljs eller slängs.

Brukar stå något sådant i avtalen när man skickar.

Gäller det brev, så skickas det till PTS, efter ett tag så tillfaller innehållet staten.
Hoppas verkligen inte att det blev så. När jag pratade med dem sa de att de skulle skicka tillbaka (betalade inget extra) och jag meddelade köparen detta. Köparen hörde inte av sig mer. Jag kommer att vara noga hädanefter med tanke på vad du och andra skrivit angående detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in