2013-12-26, 01:20
Medlem
Fotboll är absolut inte jämställt. Ingen man kan leva på att spela fotboll exakt lika bra som världens bästa kvinnliga fotbollspelare.
Citera
2013-12-26, 01:23
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
På damsidan är Pia Sundhage mer betydelsefull än Zlatan är på herrsidan.

Vet inte om du fattar men läs gärna inlägget en gång till.

Pia och Zlatan verkar i två vitt skilda världar. Och i Pias damfotbollsvärld har hon lämnat ett större avtryck än vad Zlatan ännu hunnit göra i herrvärlden. Hon har ju avgjort en EM-final som spelare och vunnit både VM- och OS-guld som tränare. (Eller var det OS-silver? )

Men givetvis är Zlatan en mycket större spelare/profil om man (som du) jämför dem i fotbollsvärlden totalt, men dam- och herrfotbollen är ju två vitt skilda världar.

Ok, bra svar, nu ser jag vad du menar. Kloka ord.
Men debatten handlar väl inte om detta, man kan inte bredda debatten till absurdum.

Jag har tidigare skrivit att jag inte vill jämnföra herrar/damer, och jag vill inte göra det nu heller,
så jag släpper den debatten.
Citera
2013-12-26, 01:27
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Det är samma människor som låtsas.

Zlatan är svenska fotbollens ända... grej. Utan Zlatan ingen svensk fotboll, han har lagt sverige på kartan när det kommer till fotboll, han är i världsklass, han tävlar med världens genom tidernas bästa spelare och han råkar vara från ett land där befolkningen är sämst på fotboll. Sport intresserade i Sverige borde anse Zlatan vara en gud, för han har åstad kommit mer än vad någon annan spelare någonsin kommer göra i Sverige

Ha Ha Är Zlatan Sveriges ända? Var han med VM-94?

Varför jämföra herrfotboll med damfotboll? Ingen gör ju det när det gäller exempelvis Hellner vs Kalla eller Kronqvist vs Kallur. Två skilda saker och där det ena inte förtar det andra.

Edit: Ändrade ett fel.
Senast redigerad av kattella 2013-12-26 kl. 01:35.
Citera
2013-12-26, 01:30
Medlem
Draugadrottens avatar
Zlatan har rätt i det han säger, finner det mer chockerande att en del tycker att det var fel av honom när han har rätt i sak.
Citera
2013-12-26, 01:30
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Äh, Zlatan är fortfarande bättre som spelare, bra mycket bättre. Jag tror inte Zlatan bryr sig så mycket om Svenska landslaget, han är ju jugge trots allt.
Han växte upp i ett ghetto, bland invandrare som hatar Sverige och svennar, tror inte Zlatan bryr sig om Sverige vinner VM, vad vinner han på det?
han är inte skyldig piss Sverige något, han hatar säkert Sverige och sportbladet och allt som har med svensk fotboll att göra.

(Allt detta ur Zlatans perspektiv) jag personligen hatar inte Sverige eller svenskfotboll som jag inte är intresserad av ändå

Edit: Som sagt innan i tråden, Sverige behöver Zlatan inte tvärtom

Jag tror tvärtom att han bryr sig ganska mycket. Zlatan hade kunnat spela för andra landslag om han hade velat, och han hade (vid över 30 års ålder) nu inte behövt spela för landslaget alls längre, utan att någon höjt på ögonbrynen. Det hade tvärtom varit klart fördelaktigt för honom vid den här åldern att bara spela i klubblaget och få den extra vila som det innebär i landslagsuppehållen.

Just att han är jugge tror jag är intressant i sammanhanget. Därför att juggar var bland de första invandrarna hit. Zlatans föräldrar kom till Sverige som arbetskraftsinvandrare för att jobba och skapa sig en framtid i Sverige, när arbetskraft fortfarande behövdes i stora mängder i industrierna som gick för fullt. Bland dessa människor finns det ofta en viss stolthet, och en vilja att göra rätt för sig.. något som har gått helt förlorat i de senare kullarna när det blivit någon slags rättighet att invandra från obskyra och bli försörjd av skattebetalare - där vissa till och med tror att Sverige lyder någon slags order av FN och att FN betalar kalaset.
Citera
2013-12-26, 01:46
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngsjomordaren
Handlade priset om prestationen på planen? Då har jag verkligen missat målet. Trodde han fick priset för antalet landskamper. Hela min argumentation byggde på att Sjögran också är unik i antalet landskamper och därför borde fått en bil. Men nu när jag fått veta att priset gällde genomförd prestation på plan faller ju allt. Klart Svensson är bättre. Sorry.

Att ha mest herrlandskamper i Sverige är en bra prestation. Att kunna hålla den höga nivån så många matcher är imponerande. Sjögrans prestation är också bra dock mindre imponerande med tanke på den sämre kvaliteten bl.a.
Citera
2013-12-26, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Det som jag finner intressant i detta är hur medierna kommer ta ställning. Eller snarare skribenterna som följer Zlatan. Det är knappast en hemlighet att Aftonbladet med flera mer eller mindre lever på Zlatans framgångar. Till den nivå där AB:s chefredaktör och sportchef var nere i Italien och slickade hans arsle för att Zlatan skulle häva sin bojkott mot tidningen.

I dagsläget har man två anställda kvinnor som t.o.m bor i Paris och skriver om Zlatan på heltid. Två kvinnor som båda ganska nyligen även skriver krönikor om samhällsämnen. Krönikor som nära nog, uteslutande har handlat om feminism eller problemet med näthat kvinnor får ta emot. Man har även ett par manliga högprofilerade skribenter vars texter lika ofta handlar om samhällsproblem, rasism och feminism från ställen de besökt, som det handlar om just fotboll. Skribenter som alla skrek sig stumma över den här bilaffären till Anders Svensson.

Med tanke på alla moralkakor man fått sig till livs från dessa skribenter genom åren så vore inget annat än att alla säger upp sig, alternativt vägrar skriva om Zlatan från och med nu, vad som bör ske om man vill behålla lite trovärdighet.

Nu får det bekännas färg. Zlatan har bojkottat en tidning för en skämt-kontaktannons tidigare. Får han kritik för detta uttalande lär nästa bojkott komma som ett brev på posten. Zlatan är inte beroende av media längre. Media är beroende av Zlatan för att behålla sina läsare.

Mitt tips är att pengarna vinner denna gång. Locket på. Låtsas som det regnar.

Sportbladet var på plats i Italien och förhandlade. Man hade graverande "digitala uppgifter" om när Zlatan knullade en upptagen tjej efter en kvalmatch.
Hennes pojkvän hittade det sparade materialet och kom upp med det på redaktionen.
Aftonbladet köpte materialet och använde som förhandlings-morot för att stoppa Zlatans bojkott mot att materialet behölls hemligt.

Det är 100 procent fakta.
Citera
2013-12-26, 01:51
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendroppe
Håller med om ALLT förutom,,,, Zlatan varinte med 94.... kan du räkna ut varför...?

Jo, jag vet att han var ett barn då men oavsett så är jag inte säker på att han hade passat in i just det laget.

Zlatan är en duktig fotbollsspelare, en stor bollkonstnär, men han är ta mig tusan inte Gud. Dessutom så ska vi i Sverige vara glada att han har den talangen han har för annars tror jag vi hade fått läsa om honom i tidningen fast under helt andra och mindre angelägna omständigheter.
Citera
2013-12-26, 01:57
Medlem
Värt att nämnas är att Aftonbladet 100 gånger försökt få Zlatan att vara med i deras politiska kampanjer, mot SD Osv osv - men han har vägrat.

Han gillar inte idén om att alla ska leva på bidrag och alla ska ha rätt till allt utan ansträngning.
Tror ärligt talat han står väldigt långt från V, S och MP.
Citera
2013-12-26, 01:58
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Jo, jag vet att han var ett barn då men oavsett så är jag inte säker på att han hade passat in i just det laget.

Zlatan är en duktig fotbollsspelare, en stor bollkonstnär, men han är ta mig tusan inte Gud. Dessutom så ska vi i Sverige vara glada att han har den talangen han har för annars tror jag vi hade fått läsa om honom i tidningen fast under helt andra och mindre angelägna omständigheter.

men jag har aldrig velat jämnföra idrottare, bvare sig kön eller från olika epoker, du jämnför, gör
gärna det, men till vilken nytta????

Men som kuriosa, jag tror mig veta att Zlatan och Brolin skulle gjort ett brons till guld... Och
Thern så klart..
Citera
2013-12-26, 02:14
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Han har givetvis rätt... Herrfotbollen har betydligt fler utövare och är världens största sport så det är inte rimligt att jämföra dam och herrfotboll som om att det vore samma sak att ex ta vm guld för damerna och herrarna.

Det är absolut inte konstigt på något sätt att tycka så.

För att inte tala om att män har bättre fysik än kvinnor och klarar av mer än kvinnor. Kvinnor springer runt och sparkar på en boll, lyckas någon göra ett mål så är det plats i landslaget direkt.
Citera
2013-12-26, 02:19
Medlem
Det är ingen jämställt mellan herr och damfotboll alls.
Dom kvinnliga lagen skulle inte ens platsa i dom högsta ligorna snarare i division 3/4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in