Citat:
Ursprungligen postat av
Kokosbollar
Grejen är ju att man har gjort damfotboll till något det inte är. En hype som ingen annan får, förutom de som förtjänar det. Tänk Klüft! Och visst blir det konsekvenser när sanningen letar sig fram i mediabruset.
Kul att bli förd bakom ljuset? Uppenbart att det blir en käftsmäll när media håller på såhär, lallar och har sig.
Vart är tjejerna när det vankas seriefotboll liksom? Det är så lätt att sitta och tycka saker, men folk kanske ska börja gå på matcherna innan dom skriker "orättvisa"? Men enligt vissa ska det ju bara va för att va. Vi skiter fullständigt i produkten, allt ska vara jämställt. Orimligt. ORIMLIGT.
Jag kan erkänna att jag tittar på damfotboll på TV. Stora mästerskap (dvs ej kval), samt möjligtvis någon final i women's Champions League, om ett svenskt lag deltar. Vinner Sveriges lag, tycker jag det är kul, förlorar de, så berör det mig inte så speciellt mycket. Skulle inte kunna tänka mig kolla på en match på plats.
Herrar däremot, jag kollar jag div 5, div 4, div 3, div 2, på plats. Följer landslagets varje match, träningslandskamp, kval-match via TVn och försöker i mån om tid och plats, köpa biljetter. Stora mästerskap som Sverige deltar i, kommer jag in i någon bubbla, där jag bara tänker på mästerskapet. Jag struntar i allt, mästerskapet kommer först.
Jag kan fortsätta förklara mina ställningstagande till dam- respektive herrfotboll men kontentan av allt är detta:
Visar jag mindre engagemang till damfotbollen ENDAST för att de är damer? Nej
Visar jag mer engagemang till herrfotbollen ENDAST för att de är herrar? Nej
Jag tittar på den bästa fotbollen, och för mig är det engelskbetonad fotboll (Tänk er Arsenal - Manchester United) som gör sig bäst för mig. Det smäller, benpipor går av, 110% in i varje närkamp. Tror inte jag har sett en damfotbollsmatch i samma kaliber.
När ska ni (inte dig då Kokosbollar) förstå att det inte har med kön att göra? Jag välkomnar en kvinna som vågar satsa, ta för sig, ha skinn på näsan och träna för att ta en plats i ett herrlag. Hör av dig till mig så kan jag med 99% ordna detta.