2005-07-21, 15:01
Medlem
Madchilds avatar
För tillfället är jag helt såld på öl av det Amerikanska fabrikatet Samuel Adams, och deras Boston Ale, Boston Lager, Cream Stout - och just nu - Summer Ale.
Jag skulle alltså vilja ha lite tips på sjysst Amerikansk öl, och då tänker jag inte på vatten i stil med Bud eller Coors, utan gärna mer åt Samuel Adams hållet (aromatisk, lätt bränd och bra beska), eller vad som helst som är värt att nämnas!

Själv har jag känslan av att det kan finnas en del som är värt att testa från jänkarna som dock inte kommer fram pga "Bud-anseendet"..
Citera
2005-07-21, 15:42
Medlem
mjvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
För tillfället är jag helt såld på öl av det Amerikanska fabrikatet Samuel Adams, och deras Boston Ale, Boston Lager, Cream Stout - och just nu - Summer Ale.
Jag skulle alltså vilja ha lite tips på sjysst Amerikansk öl, och då tänker jag inte på vatten i stil med Bud eller Coors, utan gärna mer åt Samuel Adams hållet (aromatisk, lätt bränd och bra beska), eller vad som helst som är värt att nämnas!

Själv har jag känslan av att det kan finnas en del som är värt att testa från jänkarna som dock inte kommer fram pga "Bud-anseendet"..

Tjena,jag vet inte om det här är i din smak,men det här är rätt gott;
Anchor Steam Beer (nr 1575 på bolaget)
Själv tycker jag det är bra beska för att vara U.S.-öl,men smaken är ju som bekant delad
Bara mina personliga åsikter så du behöver ju inte köpa en hel back första gången (hehe).
Hoppas det här var till nån hjälp!
Ha´t gôtt!
/M/
Citera
2005-07-21, 15:45
Medlem
Jepp amerikansk öl är så mycket mer än Bud, Miller och det anda blasket.
Föredrar fortfarande tjeckisk, tysk och belgisk men några amerikanska värda att prova är

Anchor Steem Beer (och porter ifall du gillar sådana)
Sierra Nevada Pale Ale.
Shipyard
Citera
2005-07-21, 15:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Sierra Nevada Pale Ale (23.66 för 35 cl. på Systembolaget) är ett hett tips. Fruktigt, uppfriskande, kryddigt och förbannat välsmakande!
Citera
2005-07-21, 15:51
Medlem
Madchilds avatar
mjv, Sven & ninjatroll/

Sjysst. Om ni vet: Är det produkter som brukar finnas inne i ett hyffsat välsorterat Bolag, eller är det beställningsvaror..??
Citera
2005-07-21, 19:18
Medlem
General Nogis avatar
Hur ser ölkulturen ut mer allmänt i staterna? Finns det gott om lokala bryggerier i varje delstat? Regionala skillnader? Några rekommenderbara svåråtkomliga kvalitetsöl? Annan ale än de ovan nämnda sorterna värda att dricka?
Citera
2005-07-21, 20:45
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Hur ser ölkulturen ut mer allmänt i staterna? Finns det gott om lokala bryggerier i varje delstat? Regionala skillnader? Några rekommenderbara svåråtkomliga kvalitetsöl? Annan ale än de ovan nämnda sorterna värda att dricka?
Det finns mängder av små lokala bryggerier i USA s.k. brewpubs. De producerar oftast öl som är mycket, mycket smakrika. De flesta säljs endast lokalt och att de hittar hit till Sverige är ovanligt. I våras fick dock Systembolaget i några små partier av några olika märken, de tog tyvärr slut på ett par da'r.
Lyckades lägga vantarna på några av dessa, bl.a Sierra Nevada Bigfoot Ale, en riktig humlebomb på över 9 %.
Andra goda amerikanare är Old Foghorn och den kolsvarta, kraftigt rostade Old Rasputin.
Om man bor i Stockholm kan man besöka puben Oliver Twist, de importerar ölen själva och har oftast ett digert utbud av goda, smakrika amerikanare.
Oliver Twist brukar ofta även ha en stor monter på Stockholm Beer Festival där majoriteten av utbudet är amerikanskt. Förra året hade de t.ex, Samuel Adams Utopia, världens starkaste öl; 25 %.
USA är enligt mig det mest intressanta öllandet. Att få göra en resa där och prova öl vore drömmen.
Citera
2005-07-21, 20:55
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
USA är enligt mig det mest intressanta öllandet.

Jag hade det lite på känn.. Men hur är ölkulturen bland gemene amerikanare? Dricks det så mycket Bud som man får bilden av i Sverige eller hånskrattar även de åt Bud-fjanten..?
Citera
2005-07-21, 21:00
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Jag hade det lite på känn.. Men hur är ölkulturen bland gemene amerikanare? Dricks det så mycket Bud som man får bilden av i Sverige eller hånskrattar även de åt Bud-fjanten..?

Det är nog tyvärr så att medel-amerikanen dricker massproducerad dynga som t.ex Miller och Bud i samma utsträckning medel-svensken dricker skräp som Sofiero och Norrlands.
Citera
2005-07-21, 21:39
Medlem
Bud Light och Miller Light är inte att förglömma, dessa verkar av någon bisarr anledning vara minst lika populära som standardvarianterna.

Smakar horribelt förstås.
Citera
2005-07-21, 22:36
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
Förra året hade de t.ex, Samuel Adams Utopia, världens starkaste öl; 25 %.

Hur tusan smakade det? Som en ubåt?
Citera
2005-07-21, 23:27
Medlem
Är Michelob amerikanskt? Och vart har det tagit vägen? Har ej sett det på bolaget på jävligt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in