• 1
  • 2
2013-12-25, 02:57
Medlem
Alla kommer att dö någon gång. Vi (människor) har uppfunnit en jävla massa grejor och försöker göra allt bättre för oss, men vad lönar det sig till egentligen? Vad lönar det sig att forska om universum? En dag kommer alla människor att vara döda och då kommer förmodligen ingen annan varelse veta vad vi har gjort eller kommit fram till för den delen, eftersom alla är döda.

Exempel: någon uppfann bilen. Vi använder bilen idag och har utvecklat den. Men vad har det för nytta sen när alla har dött ut på jorden? Det har då varit totalt meningslöst, för ingen annan kommer känna till bilen eller alla fysikens lagar som vi har kommit fram till. Allt kommer försvinna till slut. Därför känns det lite som att det inte finns en mening med livet.
Citera
2013-12-25, 03:05
Medlem
S-cups avatar
Beror väl på i vilket perspektiv man ser saker och ting.

Tänker man enbart på vilken påverkan vi har på hela universum om en "oändlighet" så är det lika bra att vi tar livet av oss direkt.

Däremot kan man tänka lite mer jordnära; du och jag lever idag och kanske har/får vi barn. Vi vill helt enkelt göra det så bra för oss själva, våra nära och kära samt till viss del även de vi inte känner.
Därför är det viktigt att förbättra vårat samhälle, t.ex. med olika uppfinnigar.

En annan drivkraft är förstås och suget av kunskap som många människor har och det känns dumt att motverka detta sug enbart för att ingen kommer dra nytta av det om en drös miljarder år.
Citera
2013-12-25, 03:05
Medlem
Hur kan du veta att alla kommer att dö till slut? Du tror inte vi både har överbefolkat planeten och migrerat till andra platser i universum innan jorden går under?
Citera
2013-12-25, 03:11
Bannlyst
Vi gör väl det här för att underlätta för oss själva medan vi lever. Vi forskar i mediciner och liknande för att kunna lindra och bota smärtor och sjukdomar medan vi existerar.

Om du menar att vi forskar i rymden osv när vi ändå förr eller senare kommer dö ut så skulle jag nog se det som att det är en hobby som de intresserade kan tjäna pengar på, och när man lyckas komma fram till något som man länge funderat över så blir man lycklig, vilket i sin tur skapar välmående, som i sin tur gör att man känner att man har ett betydelsefullt liv. Man skapar livslust helt enkelt. Och de kan handla om allt från att forska om svarta hål till att sortera bultar på biltemas centrallager.
Citera
2013-12-25, 03:11
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Hur kan du veta att alla kommer att dö till slut? Du tror inte vi både har överbefolkat planeten och migrerat till andra platser i universum innan jorden går under?
Förr eller senare dör vi, frågan är bara av vilken orsak (nu tänker jag under med en oändlig tidshorisont).
Citera
2013-12-25, 03:19
Medlem
yggdrazils avatar
Tja, du har lika lite anledning att göra något som att låta bli. Du har full frihet att skapa dig en egen mening med livet. Det är en skrämmande utmaning men en som kan leda till självförverkligande. Om det nu inte finns någon absolut mening så finns det inget som stoppar dig från att göra meningen med ditt liv något som du tycker är givande.
Citera
2013-12-25, 03:20
Medlem
8-bits avatar
Jag gillar tanken att människor för många många år sedan stod och tittade ut över havet och funderade på vad som fanns där ute, samma tanke har nu riktas mot rymden. Överlevnad är mitt svar på topic.
Citera
2013-12-25, 03:47
Medlem
Kickexs avatar
Kan vara skönt att stimulera hjärnan
Citera
2013-12-25, 03:54
Medlem
Neroxxs avatar
Detta låter ruggit likt en debatt som jag och ett par vänner hade natten till julaftonen., är det du sparris?
Jag får väl helt enkelt upprepa vad jag ansåg vara tanken med det hela.

Man lever för att leva så att säga, dvs allt du gör under din livstid gör du för att "underhålla" dig själv och för att få männskligheten att leva vidare, dvs att fortplanta sig.
Citera
2013-12-25, 11:53
Bannlyst
Ingenting lönar sig om man ser tillräckligt långt fram i tiden. Allt vi kan göra är att göra våra egna liv lite bekvämare.
Citera
2013-12-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Ingenting lönar sig om man ser tillräckligt långt fram i tiden. Allt vi kan göra är att göra våra egna liv lite bekvämare.

Definiera begreppet "lönar sig".
Citera
2013-12-25, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Definiera begreppet "lönar sig".
Jag menar att ingenting varar. Hur mycket du än får så kommer du tillslut förlora allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in