Citat:
Ursprungligen postat av
Hetsmotfolkgrupp
Fast många av er missar en sak, det är att ÄVEN om en upplysning görs så dokumenteras den inte. Exempelvis om du registerar dig på västtrafik så kommer du få en upplysning skickad, det är INGET som banken eller någon annan kan se, eftersom det inte är något som påverkar din ekonomi. Samma gäller om ex. hyresvärd slår upp dig för att se om du är lämpad att hyra.
Jag har gjort över 10 slagningar i år just för att jag flyttat 3- 4 gånger, köpt bil och lite annat på avbetalning. Jag har 2 kreditupplysningar och det fick jag veta för en vecka sedan. Det jag fick upplysning på som står registerat är sakerna av större belopp. Alltså ex. bil och avbetalning. Lägenheten står INTE med (hyresrätt), så det påverkar inte.
Det finns många olika kreditupplysningsbolag. En fråga hos ett bolag syns inte hos något annat bolag.
Bankerna, i alla fall de stora pjäserna, använder sig av kreditupplysningsföretaget UC AB (
www.uc.se) vilket även ägs av de 4 storbankerna... Och erbjuder en specialanpassad tjänst som levererar uppgifter banker behöver för att samla uppgifter om en kunds kreditvärdighet.
Nu vet jag inte vilka tjänster exempelvis Västtrafik (som nämndes tidigare i tråden) behöver, men de kanske nöjer sig med en billigare tjänst, som bara ger dem inkomst och uppgift om eventuella betalningsanmärkningar. Och därför köper sina uppgifter från något annat bolag. Därmed kommer denna fråga inte synas när banken senare gör en upplysning.
Här finns en förteckning över vilka bolag som får driva kreditupplysningsverksamhet. Och som sagt, en fråga hos bolag A, kommer inte synas genom bolag B!
http://www.datainspektionen.se/lagar...nde-tillstand/
EDIT: I vart fall tar UC inte med förfrågningar från andra kreditupplysningsföretag i de upplysningar de levererar!! Utan redovisar bara de förfrågningar som tidigare gjorts genom just UC. Vilket dock främst gäller kreditupplysningar begärda av banker och kreditbolag.