• 1
  • 2
2013-12-25, 02:57
Medlem
Först till er Moderatorer:
Jag var osäker på om jag skulle lägga tråden här eller i "Ekonomi - Övrigt".

Bakgrund

Vi satt på julafton och diskuterade och kom in på ämnet kreditupplysningar varpå min svägerska hävdar att det inte är bra att få för många kreditupplysningar tagna eftersom det kan innebära att man inte får lån beviljat.
Vidare påstod hon att en arbetskamrat till henne hade fått sin låneansökan avslagen med motiveringen att hon hade för många kreditupplysningar på sig.
Till saken hör att denna arbetskamrat hade ganska många smålån på totalt kanske 100 000:-.
Men enligt min svägerska så var det just antalet kreditupplysningar som hade varit avgörande för att lånet inte hade blivit beviljat.

Frågan

Om en person har många kreditupplysningar tagna på sig, skulle det kunna vara en avgörande faktor för att avslå en låneansökan?

Jag söker svar från er som jobbar på bank och vet hur det ligger till.
Gärna svar från flera olika banker.
Citera
2013-12-25, 04:25
Medlem
Jag jobbar ej på bank. Men ja, jag fick en låneansökan på 60k avslagen med hänsvisning till att jag hade 7 kreditupplysningar. Dom sa "kreditupplysningar ligger kvar 1 år. Dom räknas årsvis. Återkom efter nyår"
Citera
2013-12-25, 05:05
Medlem
Cloinsps avatar
Stämmer - X antal kreditupplysningar ger misstanke om att det är många andra som har tvivlat på dig eller att du har X antal skulder - och nu vill inte banken riskera att bara få en procent av beviljat lån (vid ev. konkurs). Hursomhelst, så har internet och alla s.k. IT-tjänster bidragit med att en del potentiella "goda" kunder har X antal kreditupplysningar, får du inte lån kan det vara bra att du väljer en personlig bankman som lär känna dig, så ska du se att du är likvid igen
Citera
2013-12-25, 22:19
Medlem
Tack för vettiga svar.
Jag har bett min svägerska om ursäkt för att jag tvivlade på henne

Cloinsp kan du bekräfta vad chripnits skrev om att upplysningarna ligger kvar ett år och att de räknas årsvis?
Citera
2014-01-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Först till er Moderatorer:
Jag var osäker på om jag skulle lägga tråden här eller i "Ekonomi - Övrigt".

Bakgrund

Vi satt på julafton och diskuterade och kom in på ämnet kreditupplysningar varpå min svägerska hävdar att det inte är bra att få för många kreditupplysningar tagna eftersom det kan innebära att man inte får lån beviljat.
Vidare påstod hon att en arbetskamrat till henne hade fått sin låneansökan avslagen med motiveringen att hon hade för många kreditupplysningar på sig.
Till saken hör att denna arbetskamrat hade ganska många smålån på totalt kanske 100 000:-.
Men enligt min svägerska så var det just antalet kreditupplysningar som hade varit avgörande för att lånet inte hade blivit beviljat.

Frågan

Om en person har många kreditupplysningar tagna på sig, skulle det kunna vara en avgörande faktor för att avslå en låneansökan?

Jag söker svar från er som jobbar på bank och vet hur det ligger till.
Gärna svar från flera olika banker.

Jag jobbar med lån och kan säga att kreditförfrågningar hänger kvar i 1 år och att detta är EN utav sakerna som man tar hänsyn till. Däremot så har fler och fler företag börjat ta kreditupplysningar för småkrediter och liknande, ex på detta är västtrafik som tar kreditupplysning för att godkänna att du betalar på faktura.

Bankerna har ju självklart fått anpassa sig efter detta. Man kollar inte enbart på antalet kreditansökningar utan något annat som är minst lika viktigt är vilket låneinstitut som man har ansökt om kredit hos. Vissa väger tyngre än andra om man säger så.

Gällande din svägerskas arbetskamrat så kan man nog säga att det rent av var en kombination utav relativt stora blancolån och att hon hade för många förfrågningar.
Senast redigerad av Zukoi 2014-01-23 kl. 20:48.
Citera
2014-01-23, 21:04
Medlem
Cykeltutas avatar
Så jäkla störande det där. Jag köpte dator och kamera KONTANT på expert för några år sen, och nog fan damp det ner nåt jävla expert-kort som jag aldrig bett om samt en notifikation om kreditupplysning i brevlådan efter nån vecka.
Är det ens lagligt att ta kreditupplysning på kunder som inte tydligt angett en avsikt att handla på kredit?
Citera
2014-01-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Tack för vettiga svar.
Jag har bett min svägerska om ursäkt för att jag tvivlade på henne

Cloinsp kan du bekräfta vad chripnits skrev om att upplysningarna ligger kvar ett år och att de räknas årsvis?

Jag jobbar på bank och det är som chripnits säger

Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Så jäkla störande det där. Jag köpte dator och kamera KONTANT på expert för några år sen, och nog fan damp det ner nåt jävla expert-kort som jag aldrig bett om samt en notifikation om kreditupplysning i brevlådan efter nån vecka.
Är det ens lagligt att ta kreditupplysning på kunder som inte tydligt angett en avsikt att handla på kredit?

Har du inte skrivit under något kan butiken (inte minst den anställde som gjorde ansökan) få på fan...
Citera
2014-01-24, 22:25
Medlem
Helicopter-Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hur fick Expert reda på dina uppgifter & adress om du handlade med kontanter?
Citera
2014-01-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Jag jobbar på bank och det är som chripnits säger

Vet inte vilken bank du jobbar på men på den banken som jag jobbar på har man tagit hänsyn till utvecklingen och antal kreditupplysningar påverkar inte längre utfallet i samma grad som det gjorde förr...
Senast redigerad av Zukoi 2014-01-25 kl. 00:47.
Citera
2014-01-25, 10:22
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicopter-Ben
Hur fick Expert reda på dina uppgifter & adress om du handlade med kontanter?
Det minns jag faktiskt inte men jag antar att garantier skulle registreras på prylarna eller nåt. Jag brukar aldrig ta tilläggsförsäkringar eller liknande när jag köper hemelektronik.
Citera
2014-01-25, 11:40
Medlem
Kostymnissens avatar
Nej, inte avgörande skulle jag säga. Det kan finnas flera olika anledningar till att man har många upplysningar. Antingen kan man frågat hos flera institut och sedan blivit nekad lån. Eller så har man helt enkelt kollat runt vilka lånealternativ som finns och samlat in offerter från flera institut för att kunna jämföra.

Man får ganska snabbt en uppfattning om vilken typ det rör sig om när man talar med personen i fråga.
Citera
2014-01-25, 11:47
Bannlyst
Om man har mycket pengar på kontot men har haft många kreditupplysningar, kan man då bli nekad lån av banken fastän man inte har skulder och lån till någon överhuvudtaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in