Citat:
Ursprungligen postat av
AndyMcCoy
Först till er Moderatorer:
Jag var osäker på om jag skulle lägga tråden här eller i "Ekonomi - Övrigt".
Bakgrund
Vi satt på julafton och diskuterade och kom in på ämnet kreditupplysningar varpå min svägerska hävdar att det inte är bra att få för många kreditupplysningar tagna eftersom det kan innebära att man inte får lån beviljat.
Vidare påstod hon att en arbetskamrat till henne hade fått sin låneansökan avslagen med motiveringen att hon hade för många kreditupplysningar på sig.
Till saken hör att denna arbetskamrat hade ganska många smålån på totalt kanske 100 000:-.
Men enligt min svägerska så var det just antalet kreditupplysningar som hade varit avgörande för att lånet inte hade blivit beviljat.
Frågan
Om en person har många kreditupplysningar tagna på sig, skulle det kunna vara en avgörande faktor för att avslå en låneansökan?
Jag söker svar från er som jobbar på bank och vet hur det ligger till.
Gärna svar från flera olika banker.
Jag jobbar med lån och kan säga att kreditförfrågningar hänger kvar i 1 år och att detta är EN utav sakerna som man tar hänsyn till. Däremot så har fler och fler företag börjat ta kreditupplysningar för småkrediter och liknande, ex på detta är västtrafik som tar kreditupplysning för att godkänna att du betalar på faktura.
Bankerna har ju självklart fått anpassa sig efter detta. Man kollar inte enbart på antalet kreditansökningar utan något annat som är minst lika viktigt är vilket låneinstitut som man har ansökt om kredit hos. Vissa väger tyngre än andra om man säger så.
Gällande din svägerskas arbetskamrat så kan man nog säga att det rent av var en kombination utav relativt stora blancolån och att hon hade för många förfrågningar.