• 1
  • 2
2013-12-24, 03:47
Bannlyst
I varenda tv-reklam för utsatta barn/människor så handlar det om något i Afrika, dom har inte vatten, är alltid hungriga m.m. Men varför kan man inte göra en reklamfilm om Ukraina te.x? Eller något annat europeiskt land? Så kan man skänka pengarna dit istället för en gångs skull.

Bara att kolla på unicefs reklamer eller sos barnbyar, alltid mörkhyade som är med i dom!
Citera
2013-12-24, 04:20
Medlem
roggeees avatar
Förmodligen för att organisationen får in mest donationer när ett utsvultet afrikanskt barn syns i rutan.
Citera
2013-12-24, 04:39
Medlem
marcus90_kungs avatar
Fast de görs ju reklamer från hela världens fattiga spektrum. Du kanske bara har ett selektivt minne? Visst fokuseras det ju mest på Afrika, men det är ju också där fattigdomen och dess konsekvenser är mest utbrett.
Citera
2013-12-24, 05:31
Medlem
LegaliseItNows avatar
Jag har sett igår reklam på TV när det var barn i indonesien och Indien bland annat. Sen så är inte europeriska länder lika utsatta.
Eller är dem det? Hur ligger det till TS?
Citera
2013-12-24, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Jag har sett igår reklam på TV när det var barn i indonesien och Indien bland annat. Sen så är inte europeriska länder lika utsatta.

Afrika är klart värst utsatt. Av negrer.
Citera
2013-12-24, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Så bara för att dessa länder inte är lika utsatta så existerar inte deras problem? Schysst logik!
Citera
2013-12-25, 05:05
Medlem
Därför att västvärlden försöker rannsaka sig, dels från ett mörkt, kolonialt förflutet, och dels för ett pågående postkolonialt projekt (vår postmaterialism + /.../ = deras resursbrist).

Varför inte andra etniciteter? Det är klart att man kan göra det, vilket man också har gjort. Men varför ändra ett vinnande koncept? Kom ihåg att reklam handlar om en sak i grund och botten: ROI. Afrika utgör en effektiv marknad för bistånd – varför byta subjekt? Företagen skiter i landet, det handlar om avkastning (och faktorer som utgör drivkrafter för framtida avkastning, e.g. goodwill).

Och vissa exempel kan dessutom vara svårare. Orientalism konnoterar islam, vilket är relativt kontroversiellt, och kanske mindre sannolikt producerar sympatier. Europeiska folkgrupper faller under våra referensramar för globalisering och fri rörlighet, och även de som inte tillhör EU landar, på sätt och vis, inom samma kontinentala diskurs.

In the lands, far away ... there is Africa. Let us help them. Classic.
Citera
2013-12-25, 13:11
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbeneger
Så bara för att dessa länder inte är lika utsatta så existerar inte deras problem? Schysst logik!

Är det konstigt att man prioriterar mer brådskande fall och epidemiska fall av svält än inte lika utspridda fall? Stackars dig som måste se en svältande 5-åring, som dessutom har mage att stå där och vara en hottentotter .
Citera
2013-12-25, 15:11
Medlem
donaukinds avatar
För att alla vet att det är synd om negrer. Kineser, sydamerikaner eller indier är det inte lika synd om. Tycker dessutom det är larvigt att de börjar ge negrerna svenska namn som t.ex. Monika eller Josef. "Här har vi Monica. Hon står och ser ledsen ut med tio flugor i ansiktet. Snälla hjälp Monika. "

På sin höjd skulle jag skicka Monika ett paket bacon.
Citera
2013-12-25, 15:43
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
För att alla vet att det är synd om negrer. Kineser, sydamerikaner eller indier är det inte lika synd om. Tycker dessutom det är larvigt att de börjar ge negrerna svenska namn som t.ex. Monika eller Josef. "Här har vi Monica. Hon står och ser ledsen ut med tio flugor i ansiktet. Snälla hjälp Monika. "

Josef är judiskt. Monica har sitt ursprung i Nordafrika. I övrigt är anglosaxiska och bibliska förnamn norm snarare än undantag i Afrika. Många heter alltså saker som Michael, Jonathan, Alexander etc.
Citera
2013-12-25, 16:54
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Josef är judiskt. Monica har sitt ursprung i Nordafrika. I övrigt är anglosaxiska och bibliska förnamn norm snarare än undantag i Afrika. Många heter alltså saker som Michael, Jonathan, Alexander etc.
Visste fan att det skulle komma nån sån här typ. Okej varför har negerungarna inte typiska negernamn dom de hade innan?
Citera
2013-12-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind

Suck... kan vi inte bli kvitt den här infantila jargongen, ens i den här forumsektionen? Bidra med något vettigt, vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in