2013-12-24, 00:39
Medlem
Hallå!

Igår fick jag problem med att min monitor la av. Eller snarare att den visar bilden en liten stund innan den försvinner igen, och då blir jag tvungen att stänga av och på den för att det ska visas igen (I ca 5 sekunder). Allting fortsätter att köras i bakgrunden så det är inget minnesproblem. Problemet ligger inte heller i windows 7 utan det är även så när jag startar upp datorn.

Det här problemet har fortsatt till idag och har helt ärligt blivit riktigt jävla trött på att stänga av och på skärmen var 5:e sekund för att använda datorn. Den var inkopplad med en DVI-kabel och jag har även testat med VGA-kabel och samma problem består. Har även bytt skärm två gånger och problemet kvarstår även då. Det märkliga är att jag nu har kopplat in den i min TV med en HDMI kabel istället och nu funkar det perfekt utifrån att bilden och allt fungerar som det ska. Allt går förövrigt via grafikkortet av typen ATI Radeon 4650 HD series

Jag har prövat:
Byta skärm
Byta sladdar & sett så dom sitter fast
Öppnat datorn och dammat ut och sett så allt sitter fast ordentligt
Ändrat genom alla upplösningar som finns
Uppdaterat drivrutiner
Prövat olika frekvenser om hur snabbt det ska visas upp på skärmen (60hz & 75hz)

Och jag är övertygad om att det inte är skärmarna (Har testat tre stycken och fick samma resulutat) Min misstanke är att det kan vara den delen som styr VGA/DVI i grafikkortet som är sönder. Men det känns konstigt att det ska vara så lokalt för just dom två sakerna och inte HDMI kabeln.

Nån som vet vad mer jag kan göra eller helt enkelt har en lösning?
Citera
2013-12-24, 08:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Nån som vet vad mer jag kan göra eller helt enkelt har en lösning?
Byta grafikkort.
Byta datorns nätdel.
Skriva vad du har för skit-dator.
Posta på rätt ställe.
Citera
2013-12-24, 12:26
Moderator
rotadents avatar
Tråden flyttad.

//Mod
Citera
2013-12-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Byta grafikkort.
Byta datorns nätdel.
Skriva vad du har för skit-dator.
Posta på rätt ställe.

Ja jag såg att jag hade postat i fel forum och rapporterade mig själv för det. För att inte göra denna tråd till en hat tråd så bryter jag trenden med att kasta förolämpningar tillbaka här.

Jag har inte råd att byta grafkkort tyvärr, inte heller nätagget. Saken är ju att skärmen funkar i några sekunder med den vanliga dvi kabeln innan signalen försvinner. Så jag vill försöka att fixa det utan att köpa nya grejer.

Jag har en: AMD athlon dual core 5000+ ,2.6ghz

Ett hemma bygge som är ca 6 år gammalt nu.
Citera
2013-12-24, 14:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Antar att det är en tft?

Jag har haft samma problem på 6-7 skärmar genom åren. Dock har alla varit crt.
Vissa har det funkat att hålla inne on-knappen på ett tag för att att de ska börja funka igen, andra inte.
Citera
2013-12-24, 14:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Jag har inte råd att byta grafkkort tyvärr, inte heller nätagget.
Du behöver bara tillfälligt flytta över något som funkar.
Då vet du ju vad som failar och slipper gissa...

Alla måste ju ha en äldre dator i ett hörn!?
Citera
2013-12-24, 18:49
Bannlyst
Hårdvarufel på grafikkortet, garanterat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här