• 1
  • 2
2013-12-24, 00:28
Medlem
ettiss avatar
Hej,

Jag är en utlandssvensk inom europa men har en ISK-depå på Avanza som jag vill överföra pengar till från utomlands då. Då avanza inte tillåter det behöver jag en till bank som kan agera som proxy. Just nu använder jag Swedbank men vill byta till något kostnadsfritt. Har någon ett bra förslag? Jag kikar lite på Skandiabanken och deras allt-i-ett konto.

Sen, är det en nackdel om man öppnar ett konto som bara använd som proxy?..
Citera
2013-12-24, 00:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Nu vet jag inte alls om dessa har vad du söker men tänker att de bör kanske ha det med tanke på deras verksamhet så mitt tips är Forex bank.
Citera
2013-12-24, 12:45
Medlem
Husings avatar
Handelsbankens internetnetbank är kostnadsfri. Det vore kanske något?
Citera
2013-12-24, 12:55
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Handelsbankens internetnetbank är kostnadsfri. Det vore kanske något?

"Första gången du öppnar ett konto i Handelsbanken behöver du komma in på bankkontoret eftersom legitimation och underskrift krävs."

Tyvärr har Handelsbanken inget kontor i den stad jag bor i.
Citera
2013-12-24, 23:32
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nu vet jag inte alls om dessa har vad du söker men tänker att de bör kanske ha det med tanke på deras verksamhet så mitt tips är Forex bank.

Det går inte att föra över till bankkonton i annat land hos Forex.
Citera
2013-12-26, 12:04
Medlem
Varför kan du inte föra över pengarna via Avanzas konto hos SEB eller Nordea?

Saxat från deras hemsida:
Citat:
Önskar du göra en insättningar från en bank utomlands behöver du sätta in pengarna till Avanza Banks konto hos SEB eller Nordea. För att pengarna ska komma fram måste du ange IBAN-nr samt BIC/SWIFT-kod. Glöm inte heller att ange det personliga kontot hos Avanza Bank som referens.
Citera
2013-12-26, 12:45
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silberfuchs
Varför kan du inte föra över pengarna via Avanzas konto hos SEB eller Nordea?

Saxat från deras hemsida:

För att jag inte visste det. När jag frågade Avanza förra året sa dom helt enkelt att jag ska föra över pengar till en annan personlig bank först!!

Hur funkar det med uttag direkt till en bank utomlands i så fall?
Senast redigerad av ettis 2013-12-26 kl. 12:52.
Citera
2013-12-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
För att jag inte visste det. När jag frågade Avanza förra året sa dom helt enkelt att jag ska föra över pengar till en annan personlig bank först!!

Hur funkar det med uttag direkt till en bank utomlands i så fall?
Uttag är en annan sak och tror jag inte funkar alls.

Från samma sida:
Citat:
Notera att uttag kan endast göras till ditt eget konto i en annan svensk bank.
Citera
2013-12-26, 23:09
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Uttag är en annan sak och tror jag inte funkar alls.

Från samma sida:

I så fall behöver jag hursomhelst en svensk proxybank. Frågan är om nån svensk bank tillåter en att öppna en ett konto från utlandet. Vet du om t.ex. Skandiabanken tillåter det?
Citera
2013-12-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
I så fall behöver jag hursomhelst en svensk proxybank. Frågan är om nån svensk bank tillåter en att öppna en ett konto från utlandet. Vet du om t.ex. Skandiabanken tillåter det?
Jag är visserligen utlandssvensk och kund i Skandiabanken. Det har inte varit några problem men jag var kund innan jag flyttade ut så situationen är annorlunda.

Det här svaret gav roboten "Ebba" på Skandiabankens kundservice:
Citat:
När du vill öppna konto i Skandia bank & försäkring och inte har en svensk folkbokföringsadress så krävs det att du har svenskt personnummer eller svenskt samordningsnummer. Du måste dessutom personligen besöka något av våra bank- eller rådgivningskontor i Sverige för att fylla i kontoansökan och visa giltig legitimation.
Så tyvärr måste du åtminstone komma till Sverige för att legitimera dig.
Senast redigerad av Silberfuchs 2013-12-27 kl. 00:38.
Citera
2013-12-27, 00:41
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Jag är visserligen utlandssvensk och kund i Skandiabanken. Det har inte varit några problem men jag var kund innan jag flyttade ut så situationen är annorlunda.

Det här svaret gav roboten "Ebba" på Skandiabankens kundservice:

Så tyvärr...

Ok, tack. Så har någon ett annat alternativ?

Krav:
Konto (Internetbank) kostnadsfritt.
Möjlighet att överföra till/från kontot utan extra kostnader från Sverige och utomlands.
Möjligt att öppna kontot från utomlands utan att flyga tillbaka till Sverige bara för det.
Inget behov av bankkort eller kreditkort.
Citera
2013-12-27, 13:36
Medlem
Har du ett BankID från din nuvarande bank? I sådant fall så skulle du kunna testa att registrera dig direkt på Skandiabankens internetsajt. Kanske räcker BankID som legitimation. Man får i alla fall det intrycket på deras sajt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in