• 2
  • 3
2013-12-25, 16:57
Medlem
Loises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
1. Sänk matkostnaden REJÄLT!
2. Sänk kostanden eller helst sälj bilen.
3. Skippa att försöka tjäna pengar på köpa/sälja lägenheter när du redan har en ca 15 år av galen uppgång. Det är som att gå in i ett pyramidspel mot slutet.
4. Bokför alla utgifter, se möjligheten att skära ner på onödiga saker.
5. Jobba extra om du kan.
6. Spara pengar i t ex indexfonder a la avanza zero mm.

+1 bra lista

en sak till till TS: sprid riskerna. har du 100 % av dina tillgångar i fastigheter är du rökt om bostadsmarknaden krashar.
Citera
2013-12-26, 16:21
Medlem
Om jag har förstått dig rätt har du planerat att köpa lägenheter för 500k, själv betala 100k i insats och sen ska hyresgästen betala avgift, driftskostnader, ränta och amorteringar tills dess lägenheten är betald.

400k ska då betalas över 10 år det blir ett ganska rejält påslag på hyran, är efterfrågan på bostäder så hög i området att du kan ta den typen av överhyra?

Om du tror att det är lätt att tjäna pengar på fastigheter kan du alltid köpa aktier i Wallenstam eller något annat fastighetsbolag.
Citera
2013-12-27, 03:36
Medlem
Har du en blogg eller ska du köra allt i denna tråden?
Citera
2014-02-09, 01:27
Medlem
Trajdarns avatar
TS, hur går det?
Citera
2014-04-05, 02:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Han konkade
Citera
2014-04-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Så länge bostadsmarknaden fylls på med unga som också vill göra bostadskarriär så är nog priserna iallafall stabila. Priserna kan ju bara gå uppåt är tanken. När räntan börjar stiga kommer folk behöva tänka om. Den billiga ettan för 2 miljoner blir helt plötsligt väldigt dyr per månad. Priserna fortsätter därför inte upp, utan går till och med kanske ner.

Då tror jag ungarna som vill göra bostadskarriär avvaktar, alternativt saknar pengar för att äga bostäderna som nu kostar nästan dubbelt så mycket per månad i ränta och så börjar spiralen nedåt istället.

Frågan är bara hur lång tid det är kvar till räntan är uppe i 4-5 %.

Bostadsmarknaden fylls inte på med unga i ett konstant tempo, här är en bild på Sveriges befolkningspyramid från Cornucopia.

http://3.bp.blogspot.com/-mm-zG2cPV2...kning_2012.png

Det finns fler 20-25 åringar än 10-15 åringar så efterfrågan på billiga ettor borde då rimligtvis gå ner när det blir dags för de yngre att skaffa lägenhet.
Citera
2014-04-09, 15:43
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buktryck
Jag måste tyvärr ha bil för jag bor några mil utanför 2 städer. Och matkontot är högt för att jag ligger ute på jobb och kan inte alltid ha matlåda eller laga mat och då blir det till att äta ute!

Om det är så förutsätter jag att du erhåller traktamente och därigenom får "tillbaka" pengarna vid lön.
Citera
2014-04-09, 18:30
Medlem
Köp någon fastighet som du sedan hyrar ut. Amortera så mycket du kan för hyran och sälj fastigheten efter några år.

Blir en fin hävstång, det är hyresgästen som ska betala av lånet. Du behöver alltså inte tjäna några pengar medans du äger fastigheten.
Citera
2014-07-03, 12:03
Du verkar ha tydliga och långsiktiga mål, vilket är en förutsättning att bli rik. Men problemet med många av dagens ungdom, är att d inte förstår vad de ska med pengarna till, de vill bara vara rika.

Pengar ska vara hjälpmedel att nå sina mål, blir pengarna enda målet, tror jag man glider ifrån sina riktiga viljor och värderingar.

Jag säger inte att det är dåligt på nåt sätt med mycket pengar, men kom ihåg att vad du än gör så är det sinnesstämningen som avgör hur bra du har det. Sen om det är pga social status, relationer, familj, intressen, jobb etc kan du vara avgöra själv, men du kan iaf aldrig köpa det för pengar.

Kom ihåg att pengar skal enl mig spenderas på det dom höjer livskvalitet, man kan inte bara ha pengar för att ha pengar.

Men att tjäna stora pengar är inte så lätt som det låter. Detta kommer låta paradoxalt, men de flesta felen folk gör när de vill bli rika är att konsentrera sig för mycket på att tjäna pengar, istället för att komma på nånting som genererar pengar, som typ investeringar, utbildning lr aktier. Därför jobbar de arselet av sig och snålar i 20 år sen sitter de där med nån miljon men med lån upp till öronen. Är det värt att hålla på så? Inte enl mig.

Utan att gå för långt kan jag säga att jag anses som rik i vanliga mått mätt. Men jag har investerat smart och verkligen gjort saker som genererar pengar. Att jag har ett välbetalt jobb hjälper såklart, men det är inte bara därför jag är rik. Långt ifrå
Dina planer om lägenheterna är en bra tanke, men då måste du veta vad du gör. Ibland blir det mer jobb än det är värt det.

Skaffa dig lite koll på bostadsmarknaden så kommer det underlätta. Vet inte om du är duktig hantverkare, men att renovera själv tjänar du en hel del på, med tanke på att värdet kan stiga en hel del.

Om du lyckas skaffa 2 boenden kan du hålla på att hyra ut. Sen får du mer avkastning när du säljer tex.

Men tänk på att all inkomst och alla vinster ska du se som summor du kan göra nya investeringar med som kommer öka i värde. Lägg de inte på hög bara, det ger ganska liten ökning. Du måste antingen investera i nåt som ökar eller plasera det i aktier och fonder. Den marknaden är helt enorm, men jag råder dig till att sätta dig in i den.

Bäst vore ju om du kom med en affärsidé som verkligen har genomslag, men det är naturligtvis inte heller så lätt.

Lycka till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in